A HISTORICAL BIBLIOGRAPHICAL INVESTIGATION OF MATHEMATICAL WHYS ABOUT REGULAR POLYHEDRAL

Authors

  • Giselle Costa de Sousa UFRN
  • Allyson Emanuel Januário da Costa UFRN
  • Yasmin Pinheiro dos Santos UFRN

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p19-31.id128

Keywords:

Regular Polyhedra, History of Mathematics, Plato, Why Mathematicians

Abstract

This paper aims to answer two mathematical whys about Regular Polyhedra ‒ Why they so called are and why are only five regular polyhedra? ‒ present in the article Why mathematicians in the Journal of the Maths Teacher from a historical review on this topic. For that, a qualitative research was developed, of the bibliographic type, searching for historical arguments in the literature sufficient for the understanding of these questions. It was necessary to understand and define the polyhedra, as well as to present their historical development on the Platonic Polyhedrons. It has been elucidated, in an etymological explanation, that the Regular Polyhedra are so called due to the regularity of the polygons that compose them and are also called Platonic Polyhedra. We could further observe that, however closely related to Plato and his mystical form, it was the Pythagoreans who began to study them. We also note with the aid of the History of Mathematics that the explanation of only five is presented under a geometric bias by Euclid and a mystic of Plato in relating them to the elements of nature: fire, earth, water, air and universe. We understand, then, that many of today's questions can be elucidated by the History of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giselle Costa de Sousa , UFRN

Doutora em Educação, Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Allyson Emanuel Januário da Costa , UFRN

Licenciando em Matemática (UFRN) Bolsista de Iniciação Cientifica na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Yasmin Pinheiro dos Santos , UFRN

Licencianda em Matemática (UFRN)

References

BOYER, Carl Benjamin. As Idades de Platão e Aristóteles. In: BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo, 1974. p. 61-65.

EVES, Haward. A matemática pitagórica. In: EVES, Haward. Introdução à História da Matemática. São Paulo: Editora da Unicamp, 2011. p. 94-114.

FAUVEL, John; MAANEN, Jan Van. History in Mathematics Education: the ICMI study. New York: Klumer Academic Publishers, 2002.

FOSSA, John Andrew. Matemática e medida: três momentos históricos. São Paulo: Editora Livraria da Física/SBHMat, 2009.

GALVAO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde [online]. 2014, vol.23, n.1, pp.183-184. ISSN 1679-4974. Disponível em:<http://scielo.iec.gov.br/pdf/ess/v23n1/v23n1a18.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2018.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa Tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p. 20-29 Mai./Jun. 1995.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál, Florianópolis, v. 10, n. esp. p. 37-45, 2007.

MATEMÁTICA CINCO. 2010. Disponível em:<http://matematicacinco.blogspot.com.br/2010/10/um-pouco-de-historia.html>. Acesso em: 02 Março 2017.

MIALICH, Flávia Renata. Poliedros e Teorema de Euler. 2013. 80f. Dissertação (Mestrado Programa de Pós-graduação em Matemática Profissional em Rede Nacional) -Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2013.

MIGUEL, Antonio. Três Estudos Sobre História e Educação Matemática. 1993. 274f. Tese (Tese de doutorado da Faculdade de Educação) - UNICAMP, 1993.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática: propostas e desafios. – 1 ed., 2 reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MORIEL JUNIOR, Jeferson Gomes; WIELEWSKI, Gladys Denise. Por quês matemáticos na Revista do Professor de Matemática (2013). In: Revista de Educação Pública. v. 22, n. 51, p. 975 – 998. Disponível em: <http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1266/1018>. Acesso em: 10 dez. 2017.

O´CONNOR, John; ROBERTSON, Edmund F. The MacTutor History of Mathematics archive. (2017). Disponível em: < http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/>. Acesso em: 23 ago. 2017.

ROQUE, Tatiana. História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2012.

SAVIANI, Dermeval. O Debate Teórico e Metodológico no Campo da História e sua importância para a Pesquisa Educacional. In: CONFERÊNCIA DE ABERTURA DO IV SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS "HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”, 4., 1997, Campinas. Anais... São Paulo: 1997. p. 11-18.

SIQUEIRA, Rogério Monteiro de. História, Tradição e Pesquisa Sob Disputa: O Caso Dos Poliedros Na Geometria. Revista Brasileira de História da Matemática, São Paulo, v. 9, n. 17, p.53-63, abr. 2009.

Published

2018-06-26

How to Cite

COSTA DE SOUSA , Giselle; JANUÁRIO DA COSTA , Allyson Emanuel; PINHEIRO DOS SANTOS , Yasmin. A HISTORICAL BIBLIOGRAPHICAL INVESTIGATION OF MATHEMATICAL WHYS ABOUT REGULAR POLYHEDRAL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 19–31, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p19-31.id128. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/597. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies