PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860

Keywords:

Social Representation, Didactic Transposition, Pandemic, Remote Teaching

Abstract

This research owns as a main objective to identify the Teachers’ Discursive Social Representation in the Basic Education, who work in the Secretary of State for Education in Rio de Janeiro,  about potential dilemmas in the didactic transposition of Classroom activities in to remote activities during the COVID-19  pandemic time. This analysis is theoretic  based on Moscovici’s Theory of the Social Representations  and, methodologically, on the techniques of Collective Subject  Speech and in the Representativeness Index. The content of the Discursive Social Representation of the teachers, the subjects of this research, points to the emotional distress due to the precariousnes and improvisation in the transposition of Classroom activities in to remote activities.  The lack of expertise of the teachers in utilizing the Information and Communication Technology and the digital exclusion of the students has generated a collective discomfort, safeguarding the esprit de corps as a mechanism of professional identity protection

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luciano Luz Gonzaga, UFRJ

Doutor em Educação, Gestão e Difusão em Biociências (UFRJ) Secretaria Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC)

References

ABRIC, Jean-Claude (Org.). Pratiques Sociales et Representations. Paris: Presses Universitaires de France,1994.

ALVES, Lyon. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v.8, n.3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/view/8777/3998. Acesso em: 03 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365

BERTAUX, D. L'approche biographique: sa validité méthodologique, ses potentialités. Cahiers Internationaux de Sociologie, v.69, n.10, p.197-225, 1980. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40689912?seq=1. Acesso em: 10 maio 2020.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas. São Paulo: Edusp, 1998.

BRAGA, Dayeny Karyne Cordeiro Sabino. Precarização do trabalho e seus impactos na saúde do trabalhador: os professores substitutos da UFES. 2015. 183 f. Dissertação (Mestrado em Política Social) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/bitstream/10/8762/1/tese_9239_Dayeny%20Karyne%20C.%20S.%20Braga.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 abr. 2020.

CARVALHO, Ana Luísa de Souza et al. Professional performance in front of the COVID-19 pandemic: difficulties and possibilities. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8025. Acesso em: 26 out. 2020.

CHALUH, Laura Noemi; REGANHAM, Simone Gonçalves; PINTO, Keila Santos. Práticas de formação atentas à coletividade. Argumentos Pró-Educação, v. 3, n. 7, 16 abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24280/ape.v3i7.268. Acesso em: 26 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.24280/ape.v3i7.268

COHN, Gabriel. Comunicação e indústria cultural. 3. ed. São Paulo: Nacional, 1977.

CUNHA, Maria Amália de Almeida;HERING, Fábio Adriano. Com o Martelo e com o Espírito: ciência prática, reprodução das elites e espírito de corpo na Escola de Minas de Ouro Preto.Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 4, n. 8, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10483. Acesso em: 05 jun. 2020.

FERNANDES, Verónica; SILVA, Isabel; MENESES, Rute. Adaptação académica em estudantes universitários do 1º ciclo de estudos: O papel da auto-eficácia. Revista de Psicologia, Educação e Cultura, v. 16, n.2, dez, 2012. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/28294?locale=en. Acesso em: 11 maio 2020.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Representações sociais, ideologia e desenvolvimento da consciência. Cadernos de Pesquisa, v.34, n.121, p.169-86, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v34n121/a08n121. Acesso: 26 out 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000100008

GONZAGA, Luciano Luz; LANNES, Denise. O peso da eficiência no cumprimento das metas revelado nas representações sociais discursivas de gestores escolares. In: Congresso Nacional de Educação, 2019, Campina Grande. Anais VI CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2019. p. 1-11.

GOUVÊA, Leda Aparecida Vanelli Nabuco de. As condições de trabalho e o adoecimento de professores na agenda de uma entidade sindical. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 40, n. 111, p. 206-219, out./dez.2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201611116

Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sdeb/v40n111/0103-1104-sdeb-40-111-0206.pdf. Acesso em: 27 jul. 2020.

JODELET, Denise. Interconnections between social representations and intervention Social Representations in the ‘Social Arena’. London: Routledge, 2012.

JODELET, Denise. Representações sociais; um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org). As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001. p.17-44.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti; MARQUES, Maria Cristina da Costa. Discurso do sujeito coletivo, complexidade e auto-organização. Ciências e Saúde Coletiva, v.14, n. 4, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232009000400025&script=sci_arttext. Acesso em: 10 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000400025

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. Pesquisa de Representação Social: um enfoque qualiquantitativo – a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo. Brasília: Líber Livro Editora, 2010.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. O sujeito coletivo que fala o que fala. Interface – Comunicação, Saúde, Educação. v.10, n.20, p. 517-524, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s141432832006000200017&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832006000200017

MARTINS-SILVA, Priscilla de Oliveira et al . Teoria das representações sociais nos estudos organizacionais no Brasil: análise bibliométrica de 2001 a 2014. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro , v. 14, n. 4, p. 891-919, dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512016000400891&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395155900

MIAILLE, Michel. Predisposições ao espírito de corpo: os candidatos ao concurso da magistratura. Revista Ética e Filosofia Política, v. 2, n. 12, jul. 2010. Disponível em: https://www.ufjf.br/eticaefilosofia/files/2010/06/12_2_miaille2.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.

MORENO, Flávia Cristina Costa et al . Professores de creche e suas representações sociais sobre crianças de 0 a 3 anos. Revista Psicopedagogia, São Paulo , v. 34, n. 105, p. 297-309, 2017 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000300007. Acesso em: 27 out. 2020.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. São Paulo: Vozes, 2009.

MOSCOVICI, Serge. The phenomenonof social representations. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

MOSCOVICI, Serge. A Representação Social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MOURA, Juliana da Silva; RIBEIRO, Júlia Cecília de Oliveira Alves; CASTRO NETA, Abília Ana de; NUNES, Claudio Pinto. A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v.19, n.40, p.01-17, jan/abr. 2019. Disponível em: http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1242. Acesso em: 20 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.31496/rpd.v19i40.1242

PEREIRA, Éliton; VASCONCELOS, Miriã. O processo de socialização no canto coral: um estudo sobre as dimensões pessoal, interpessoal e comunitária. Música Hodie, v.7, n.1, 2007. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/1763/12192. Acesso em: 20 maio 2020.

PINA, Rodolfo Tristão. O espírito de corpo dos militares. 2017. Disponível em: http://eblog.eb.mil.br/index.php/menu-easyblog/o-espirito-de-corpo-dos-militares.html. Acesso em: 14 jul. 2020.

ROSA, Rosane Teresinha Nascimento da. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus - o COVID-19. Revista Científica Schola. v. 6, n. 1, Jul. 2020. Disponível em: http://www.cmsm.eb.mil.br/images/CMSM/revista_schola_2020/Editorial%20I%202020%20(Rosane%20Rosa).pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.

SÁ, Celso Pereira de. O conceito e o estado atual da teoria. In: SPINK, Mary-Jane (Org). O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 19-45.

SANTANA FILHO, Manoel Martins de. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia COVID-19. Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 16, n. 1, Especial COVID-19,p. 3-15, maio. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoio. Acesso em: 19 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2020.50449

SANTOS, Claitonei de Siqueira. Educação escolar no contexto de pandemia: algumas reflexões.Gestão & Tecnologia, v.30, n.1,jan,/jun. 2020. Disponível em: http://faculdadedelta.edu.br/revistas3/index.php/gt/article/view/52. Acesso em: 15 jul. 2020.

SOARES, Adriana Benevides et al. Situações Interpessoais Difíceis: Relações entre Habilidades Sociais e Coping na Adaptação Acadêmica.Psicologia: Ciência e Profissão, v.39, p.1-13, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141498932019000100117&script=sci_arttext. Acesso em 20 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003183912

SPARCK-JONES, Karen; WALKER, Sheila; ROBERTSON, Stephen. A Probabilistic Model of Information Retrieval: Development and Comparative Experiments – Part 1 and 2. Information Processingand Management, v.36, n.6, p.779-840, 1997. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.134.6108. Acesso em: 11 jun. 2020.

VELOSO, Braian; MILL, Daniel. Precarização do trabalho docente na educação a distância: uma análise sobre o sistema universidade aberta do Brasil. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias – docência e mediação pedagógica, 5., 2018, Santa Catarina. Anais [...]. Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/141. Acesso em: 22 jun. 2020.

VELLOSO, Andrea. Representações Sociais e a construção da Identidade Profissional de Professor. 2009. 312 f. Tese (Doutorado em Educação, Gestão e Difusão em Biociências) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp121056.pdf. Acesso em: 29 abr. 2020.

Published

2020-12-30

How to Cite

LUZ GONZAGA, Luciano. PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1999–2015, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/410. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies