PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592

Keywords:

Physics Teaching, Active Methodologies, Subsumers, Learning assessment

Abstract

This research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Priscila Valdênia dos Santos, UFRN

Doutorado em Física (UFRN) Professora na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Daniel de Jesus Melo dos Santos, UFRGS

Doutorando em Educação em Ciências (UFRGS) Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (UESB) Professor de Física na Escola Estadual Pedro Calmon

References

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio Janeiro: Ed. Interamericana, 1980.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Paralelo, 2003.

BATES, Anthony William. Educar na Era Digital: design, ensino e aprendizagem, 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2016.

BENDER, William. Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação Diferenciada para o Século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2013.

BOSS, Sergio Luiz Bragatto. Ensino de eletrostática: a história da ciência contribuindo para a aquisição de subsunçores. 2009. 135 p. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90852. Acesso em: 18 fev. 2019.

BOTTENTUIT JR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. Recomendações para produção de Podcasts e vantagens na utilização em ambientes virtuais de aprendizagem. Prisma.com, n.6, p. 125-140, 2008. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/3217/2916. Acesso em: 12 mar. 2022.

CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes; CABRAL, Vinicius Neves de. Podcasts: características nas produções de professores em formação continuada. Revista de Estudos da Linguagem, v. 21, n. 1, p. 189-222, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/5097/0. Acesso em: 15 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.21.1.189-222

DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, v.45, n.40, p.195-206, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em: 18 ago. 2021.

FILATRO, Andrea; CAIRO, Sabrina. Produção de Conteúdos Educacionais. São Paulo: Saraiva, 2016, 839 p.

FREIRE, Eugênio Paccelli. O podcast como ferramenta de educação inclusiva para deficientes visuais e auditivos. Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, p. 195-206, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X2028 Acesso em: 24 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X2028

GABRIEL, Martha. Educ@r: A (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013. 250 p.

GRIFFEY, Jason. Podcast 1 2 3. Library Journal, v.132, n.11, p. 32-34, 2007. Disponível em: https://www.libraryjournal.com/story/podcast-1-2-3. Acesso em: 28 ago. 2021.

LIZARAZU, Eduardo Silveira Dantas. O uso do podcast como ferramenta para o ensino de física. 2021.129 p. Fortaleza: Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/65642. Acesso em: 13 mar. 2022.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MARTIN, George Francisco Santiago; BOAS, Anderson Camatari Vilas; ARRUDA, Sergio de Melo; PASSOS, Marinez Meneghello. Podcasts e o interesse pelas ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, p. 77-98, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p77 Acesso em: 21 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p77

MAZUR, Eric. Peer Instruction: A Revolução da Aprendizagem Ativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

MICHELETTO, Rutinéia de Fátima. A mediação docente e o protagonismo estudantil. In: DEBALD, Blausius (Org.). Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 48-55.

MORÁN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (Org.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. p. 15-33.

MORÁN, José Manuel. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORÁN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elise. Aprendizagem Significativa – a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

OLIVEIRA, Sandra. Modos de ser estudante e as pedagogias ativas: autonomia e aprendizagem na experiência do indivíduo livre. In: DEBALD, Blausius (Org.). Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 9-20.

OLIVEIRA, Tobias Espinosa de; ARAÚJO, Ives Solano; VEIT, Eliane Ângela. Aprendizagem Baseada em Equipes (Team-Based Learning): um método ativo para o Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p.962-986, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p962 Acesso em: 14 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p962

PANCIERA, Daniela Cristina; DAL'ACQUA JÚNIOR, Juarez; RIES, Carlos Henrique; TIRELLI, Guilherme; DALFOVO, Vinícius Falavigna; LEONEL, André Ary. Reflexões sobre o uso de um podcast no ensino de física em tempos pandêmicos. Revista de Enseñanza de la Física, Córdoba, v. 33, n. 2, p. 421-429. 2021. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/35291/35442. Acesso em: 26 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35291

QUADRADO, Susana Isabel Gonçalves. Podcasting no ensino de Física: Estudo piloto (quase experimental) sobre reforço de aprendizagem de conteúdos. 2009. 115 p. Dissertação (Mestrado em Multimédia) - Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Porto, 2009. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/61616/1/000135456.pdf Acesso em: 15 nov. 2019.

RIBEIRO, Rayane de Tasso Moreira; LOBO, Francisco Bruno Silva; PANTOJA, Lydia Dayanne Maia; PAIXÃO, Germana Costa. A física e a música: aprendendo conceitos de acústica por meio de Podcast. In: FERREIRA, Gabriella Rossetti (Org.). Educação: políticas, estrutura e organização. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p.278-286. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.97519290428

SAIDELLES, Tiago; MINUZI, Nathalie Assunção; BARIN, Cláudia Smaniotto; SANTOS, Leila Maria Araújo. Podcast como Instrumento de Inovação no Contexto Avaliativo. Pleiade, Foz do Iguaçu, v.12, n.25, p.170-177, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.32915/pleiade.v12i25.457. Acesso em: 20 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v12i25.457

SILVA JÚNIOR, Edvargue Amaro da; SILVA, Cristiane Freitas Pereira da; BERTOLDO, Sandra Regina Franciscatto. Educação em tempos de pandemia: o uso do podcast como estratégia de ensino. Tecnia, Goiânia, v 5, n.2, p. 31- 51, 2020. Disponível em: https://revistas.ifg.edu.br/tecnia/article/view/815. Acesso em: 30 jan. 2022.

SILVA-PIRES, Felipe do Espírito Santo; TRAJANO, Valéria da Silva; ARAÚJO-JORGE, Tania Cremonini de. A Teoria da Aprendizagem Significativa e o jogo. Revista Educação em Questão, Natal,v. 58, n. 57, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21088 Acesso em: 14 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21088

STUDART, Nelson. Simulação, Games e Gamificação no Ensino de Física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 21., 2015, Uberlândia. Anais…São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 2015. p. 1-17. Disponível em: https://sec.sbfisica.org.br/eventos/snef/xxi/sys/resumos/T0150-31.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

STUDART, Nelson. Inovando a Ensinagem de Física com Metodologias Ativas. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 3, p. 1-24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.26512/rpf.v3i3.28857 Acesso em: 28 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/rpf.v3i3.28857

URIAS, Guilherme Muniz Pereira Chaves. Das Práticas Docentes Tradicionais às Reflexivas: Os Caminhos Percorridos no Processo de Mudança Metodológica nas Aulas de Física em uma Instituição de Ensino Superior. 2017. 188 p. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2017.

VIANA, José Wellington Macêdo; BEZERRA, Thais Faustino; FEIJÃO, Auricelia Melo; RESENDE, Natália Silva Giarola de. Podcast como recurso educativo para auxiliar no ensino e aprendizagem do educando com dislexia. In: CONGRESSO NACIONAL UNIVERSIDADE, EAD E SOFTWARE LIVRE, 3., 2021, Belo Horizonte. Anais…Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2021. Disponível em: https://nasnuv.com/ojs2/index.php/UEADSL/article/view/651. Acesso em: 23 fev. 2022.

Published

2022-09-01

How to Cite

VALDÊNIA DOS SANTOS, Priscila; MELO DOS SANTOS, Daniel de Jesus. PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22077, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies