TRAINING OF TEACHERS OF NATURAL SCIENCES AND GENDER AND SEXUALITY ISSUES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453

Keywords:

Gender and Sexuality, Natural Sciences, Teacher training

Abstract

The research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thamires Luana Cordeiro, UFSM

Mestra em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde (UFSM)

Eliane Gonçalves dos Santos, UNIJUI

Doutora em Educação em Ciências (UNIJUI) Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC/UFFS)

References

ARAÚJO, Denise Bastos de Cruz; DANTAS, Isaura Santiago da; CARVELHO, Maria da Conceição. Gênero e sexualidade na escola - Salvador: UFBA, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências; Superintendência de Educação a Distância, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BONETTI, Alinne de Lima. Entre armadilhas ideológicas e confusões propositais: reflexões sobre a polêmica em torno da ''ideologia de gênero''. In: Silva, Fabiane Ferreira da; Bonetti, Alinne de Lima. Gênero, Interseccionalidades e Feminismo: Desafios Contemporâneos para a Educação. São Leopoldo: Oikos, 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação. Brasil Sem Homofobia: Programa de combate à violência e à discriminação contra LGBT e promoção da cidadania homossexual. Brasília: Ministério da Saúde, 2004. Recuperado de: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/brasil_sem_homofobia.pdf> Acesso em 15/10/2021.

BRASIL. Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, AIDS e Hepatites Virais. Adolescentes e jovens para uma educação entre pares: diversidades sexuais. Brasília: Ministério da Saúde, v. 8, 2011.

BRASIL. Programa de Residência Pedagógica: Chamada Pública Para Apresentação de Propostas no Âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação 2018.

BRIZOLA, Yared Yalin; LOOCKS, Geraldo Augusto. Educação Sexual e Formação de Professores de Ciências e Biologia. Revista Brasileira De Sexualidade Humana, v.22, n.2, 2020. https://doi.org/10.35919/rbsh.v22i2.229, DOI: https://doi.org/10.35919/rbsh.v22i2.229

BRITZMAN, Deborah. O que é essa coisa chamada amor. Identidade homossexual, educação e currículo. Educação e Realidade, 21(1), p.1-26, 1996.

COELHO, Leandro Jorge; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos. Revista Ciência e Educação. v.21, n.4, p. 893-910, 2015. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320150040007

COLLING, Leandro. igualdade não faz o meu gênero: em defesa das políticas das diferenças para o respeito à diversidade sexual e de gênero no Brasil. Revista Contemporânea, 3(2), p.405- 427, 2013.

COSTA, Paula Naranjo da; SOUZA, José Camilo Ramos de. DE. Sexualidade e Gênero e Ensino de Ciências: Buscando Novos Sentidos. III Coned, v(3º), p. 1-10, 2016.

CRUZ, Ederson da. Gênero e currículo: problematizando essa relação nos cursos de formação inicial de docentes. 135 f. (Tese de Doutorado). Universidade do Vale dos Sinos, Porto Alegre, 2015.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. – 4. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DIAS, Alfrancio Ferreira. Representações sociais de Gênero no trabalho docente: sentidos e significados atribuídos ao trabalho e a qualificação. Vitória da Conquista (BA): EDUESB, 2014.

FEITOSA, Cícera Honório; CALLOU, Virginia Torquato. T. Educação Sexual: Algumas reflexões. Id on Line Revista de Psicologia, 1(13), p.32-41. ISSN 1981-1189, 2011. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v5i13.47

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. Vol 1: A vontade de saber 11°ed. Rio de Janeiro: Graal, 1993.

FRANÇA, Fabiane Freire. A contribuição dos estudos de gênero à formação docente: uma proposta de intervenção. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, 2009.

HALL, Stuart. A questão da identidade cultural. In Hall, S., Held, D. & McGrew T(orgs.) Modernity and its futures. Cambridge: Polity/Open University, 1992.

HERBERLE, Viviane Maria; OSTERMANN, Ana Cristina; FIGUEIREDO, Debora. Linguagem e gênero no trabalho, na mídia e em outros contextos. 01. ed. Florianópolis, 2006. 234p.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. 2ª edição – revista e ampliada. Brasília: Revista Ampliada, 2012.

JESUS, Rilda Maria Bispo de. Onde está o gênero na formação docente? Algumas reflexões iniciais sobre as relações de gênero e os cursos de licenciatura em Eletromecânica. In: Educere. Anais Educere, v(13º), p.15026-p. 15034, 2015. ISSN 2176-1396

LOPES, Beliza Stasinski. O Ensino De Gênero E Sexualidade Na Formação De Professores. In: 13° Mundos De Mulheres & Fazendo Gênero, 11. Anais eletrônicos v(11º), p. 1 – 12, 2017. ISSN 2179-510X

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação – Uma perspectiva pós-estruturalista. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação - Uma perspectiva. Pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Nas redes do conceito de gênero. In: Lopes, M. J. D., Meyer, D. E., Waldow, V. R, (orgs.). Gênero e saúde. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1996.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, 19(2), p. 17-23, 2008. https://doi.org/10.1590/S0103-73072008000200003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072008000200003

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

MACHADO, Juliana Brandão; DA LUZ, Juliana da Rosa Brochado da; FARIAS, Vagner Moraes. Gênero e formação de professores: por uma prática pedagógica crítica e reflexiva. In: 13º Mundo das Mulheres e Fazendo Gênero, 11(nº), p. 1- 11, 2017. ISSN 2179-510X

MAROLA, Caroline Andreia Garrido; SANCHES, Carolina Silva Munhoz; CARDOSO, Lucila Moraes. Formação de conceitos em sexualidade na adolescência e suas influências. Psic. da Ed., v.33, n.4, p. 95-118, 2011. https://doi.org/10.18554/

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

MELO, Talita Graziela Reis; SOBREIRA, Maura Vanessa Silva. Identidade de Gênero e Orientação Sexual: Perspectivas Literárias. Temas em Saúde, v.18, n.3, p. 366-388, 2018. http://dx.doi.org/10.29327/213319.18.3-21 DOI: https://doi.org/10.29327/213319.18.3-21

PARANHOS, Ranulfo et al. Uma introdução aos métodos mistos. Sociologias [online]. 2016, v. 18, n. 42, pp. 384-411. https://doi.org/10.1590/15174522-018004221. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-018004221

PEREIRA, Zilene Moreira; MONTEIRO, Simone Souza. Gênero e Sexualidade no Ensino de Ciências no Brasil: Análise da Produção Científica. Revista Contexto e Educação, v.30, n.95, p.117-143, 2015.

QUIRINO, Glauberto da Silva; ROCHA, João Batista Teixeira. Sexualidade e educação sexual na percepção docente. Educar em Revista, v(43), p. 205-224, 2012. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40602012000100014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100014

REIS, Greissy Leoncio. O Gênero e a Docência: uma análise de questões de gênero na formação dos (as) professores(as) do curso Normal Médio do Instituto de Educação Euclides Dantas. In: I Encontro dos Programas de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Salvador, 2011.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, v.16, n.2, p. 2-22, 1995. ISSN 0100-3143

SILVA, Aghata Teixeira; TORRES, Iraildes Caldas. Formação de professores em Diversidade Sexual e Gênero no Amazonas. In: 17º Encontro Nacional da Rede Feminista Norte e Nordeste de Estudos e Pesquisas Sobre a Mulher e Relações de Gênero – REDOR. João Pessoa. Anais. Editora da UFPB, p. 1-8, 2012. Recuperado de: http://www.ufpb.br/evento/lti/ocs/index.php/17redor/17redor/paper/view/12/180.

SILVA, Sergio Gomes da. O conflito identitário: sexo e gênero na constituição das identidades. Revista Brasileira de Sexualidade Humana. São Paulo, v.10, p.1, p. 71-85, 1996. https://doi.org/10.35919/rbsh.v10i1.689 DOI: https://doi.org/10.35919/rbsh.v10i1.689

SILVA, Juliana Colares da; MARASCHIN, André de Azambuja; FUNARI, Catiúcia Anselmo; MELLO, Elena Maria Billig; JUNQUEIRA, Sonia Maria da Silva. M. Gênero e sexualidade na BNCC: uma análise sob a perspectiva freireana. Diversidade e Educação, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 152–176, 2021. DOI: 10.14295/de.v8i2.12104. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/12104/8470. Acesso em: 19 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v8i2.12104

SOUZA, Leandro Corsico. Gênero e sexualidade na formação de docentes em Biologia. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, p.6-58, 2008. Disponível em: http://www.humanas.ufpr.br/portal/cienciassociais/files/2012/06/SOUZA-Leandro-Corsico1.pdf. Acesso em: 07 jun. 2021.

STOLLER, Robert. Sex and gender: the development of masculinity and femininity. New York: Science House, 1968.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Educação para todos: Gênero e Educação para todos. O salto para a Igualdade. Relatório global de EPT 2003/2004. São Paulo: Moderna, 2004.

WEEKS, Jeffrey. El malestar de la sexualidad Significados, mitos y sexualidades modernas. Madrid: Talasa, 1993.

Published

2022-09-01

How to Cite

CORDEIRO, Thamires Luana; GONÇALVES DOS SANTOS, Eliane. TRAINING OF TEACHERS OF NATURAL SCIENCES AND GENDER AND SEXUALITY ISSUES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22079, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/218. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies