THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324Keywords:
Education, Street-level bureaucracy, Teacher’s practice, Executive SecretariatAbstract
The perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.
Downloads
Metrics
References
BARRETO, Maiara Couto; COSTA, Thiago de Melo Teixeira da; MEDIOTTE, Elias José. A discricionaridade dos burocratas de nível de rua no contexto da implementação de políticas públicas: uma revisão sistemática. In: Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa do Campo de Públicas, 2020, Rio Grande do Norte. Anais de evento. Rio Grande do Norte: ANEPCP, 2020. p. 1688-1700.
BRASIL. Ministério da Educação. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Secretariado Executivo e dá outras providências. Resolução nº 3, de 23 de junho de 2005.
BRASIL. Lei nº 7.377, de 30 de setembro de 1985. Dispõe sobre o Exercício da Profissão de Secretário, e dá outras providências. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7377.htm#:~:text=LEI%20No%207.377%2C%20DE,eu%20sanciono%20a%20seguinte%20Lei%3A&text=1%C2%BA%20%2D%20O%20exerc%C3%ADcio%20da%20profiss%C3%A3o,%C3%A9%20regulado%20pela%20presente%20Lei. Acesso em: 15 mai. 2021.
BRASIL. Lei nº 9261, de 10 de janeiro de 1996. Altera a redação dos incisos I e II do art. 2º, o caput do art. 3º, o inciso VI do art. 4º e o parágrafo único do art. 6º da Lei nº 7.377, de 30 de setembro de 1985. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9261.htm#art1. Acesso em: 15 mai. 2021
CANDAU, Vera. Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: CANDAU, Vera. Maria. (Org.) Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, p. 13-37, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300017
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
COSTA FILHO, José Vinicius; COSTA, José Vinicius; GONÇALVES-COSTA, Lyssa. A prática docente e a evasão dos cursos PROEJA no IFMT - Campus Cuiabá: uma perspectiva dos burocratas de nível de rua. Revista Prática Docente, v. 2, n. 1, p. 82-96, 2017. DOI: https://doi.org/10.23926/rpd.v2i1.45
COSTA FILHO, José Vinicius; GONÇALVES-COSTA, Lyssa; COSTA, José Vinicius. Prática docente e burocracia de nível de rua: uma proposta de análise teórica. Revista Prática Docente, v. 3, n. 1, p. 316-333, 2018. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p316-333.id151
EXNER, Marina Katurchi; CORRÊA, Marcela Garcia; LOTTA, Gabriela; FARAH Marta Ferreira Santos. Implementando diretrizes de gênero na escola: entre a obediência legal e cultural. Revista @mbienteeducação, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 33-56, jan. 2021. ISSN 1982-8632. DOI: https://doi.org/10.26843/ae19828632v14n12021p33a56
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo, Cortez. 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 59ª ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz & Terra, 2019.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Práxis. 4ª ed. São Paulo. Cortez. Instituto Paulo Freire, 2004.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
JORGE, Ilza Valéria M. A importância da burocracia do “nível de rua” em processos de mudança organizacional: o caso do hospital municipal infantil menino Jesus. Dissertação (Mestrado em Gestão e Políticas Públicas) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas, 2012.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico. 5. Ed. São Paulo: Atlas. 2001.
LOTTA, Gabriela Spanghero. Implementação de Políticas Públicas: o impacto dos fatores relacionais e organizacionais sobre a atuação dos burocratas de nível de rua no Programa Saúde da Família. 295f. Tese (Doutorado em Ciências políticas) Departamento de Ciências Políticas, Universidade de São Paulo, 2010.
LOTTA, Gabriela Spanghero; PIRES, Roberto Rocha C.; OLIVEIRA, Vanessa Elias. Burocratas de médio escalão: novos olhares sobre velhos atores da produção de políticas públicas. Revista do Serviço Público - RSP, v. 65, n. 4, p. 463 - 492, 2014. DOI: https://doi.org/10.21874/rsp.v65i4.562
LIPSKY, Michael. Toward a Theory of Street-level Bureaucracy. In: HAWLEY, Willis; LIPSKY, Michael (ed.). Theoretical Perspectives on Urban Politics. Eaglewood Cliffs, NJ: Prantice Hall, 1969.
LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980. DOI: https://doi.org/10.2307/1288305
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco. 1992.
OLIVEIRA, Tatiane. PORTELA, Keyla. Empregabilidade profissional: um estudo sobre os egressos do curso de Bacharelado em Secretariado Executivo do Instituto Federal de Mato Grosso – IFMT. Revista SCRIBES, Viçosa/MG, v. 2, nº 1, jan./jun., 2021. DOI: 10.33228/scribes.2021.v2.12189. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/SCRIBES/article/view/12189/6880 . Acesso em: 04 out. de 2021, p. 23-51.
PORTELA, Keyla Christina Almeida; SCHUMACHER, Alexandre José; BORTH, Marcelo Rafael. Ferramentas do Secretário Executivo. 2.ed. Cuiabá/MT: Dos Autores, 2013.
PRESSMAN, Jeffrey L.; WILDAVSKY, Aaron. Implementation: how great expectations in Washington are dashed in Oakland. 3. ed. Berkeley: University of California Press, 1984.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico, 2ª Ed., Novo Hamburgo - RS, Associação Pró-Ensino Superior em Novo Hamburgo - ASPEUR Universidade Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 02/09/2021.
PUENTES-MONTOYA, Natália. Análise da discricionariedade dos professores como burocratas de nível de rua da política pública de educação. Dissertação. Fundação Getúlio Vargas. Escola de Administração de Empresas de São Paulo. São Paulo, 2018.
SILVA, Eliane Costa. Burocratas de nível de rua e a implementação do PROEJA: uma perspectiva de baixo pra cima. Dissertação (mestrado profissional em políticas públicas). Universidade Federal de Pernambuco, CFCH. Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Recife, 2016.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VEIGA, Ilma. Passos Alencastro. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória. Cad. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dezembro 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.