USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e014.id1375Keywords:
Active Methodology, Higher Education, Physiotherapy, TeacherAbstract
The use of Active Teaching-Learning Methodologies (MAEA) has become essential in courses in the health area. The MAEA stand out for making the student co-responsible for their learning, with the teacher being a facilitator of the process of change from “teaching” to “learning”. Thus, the objective of this study was to analyze the perceptions of professors regarding the positive and negative aspects regarding the use of active methodologies in an undergraduate course in Physiotherapy. For this, a questionnaire was applied to identify, in the teachers' perception, the positive and negative aspects of the use of MAEA. The data were treated from the content analysis. As a result, regarding the positive aspects, the autonomy and protagonism of the students stood out. As negative aspects, the resistance of students and professors and institutional limitations were pointed out. The perceptions listed allow us to infer that joint work between students, professors and the institution is essential for MAEA to be successfully used in teaching and learning.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BERTOCELLO, Dernival; PIVETTA, Hedioneia Maria Foletto. Diretrizes Nacionais Curriculares para a graduação em fisioterapia: reflexões necessárias. Cadernos de Educação Saúde e Fisioterapia, v. 2, n. 4, 2015. DOI: https://doi.org/10.18310/2358-8306.v2n4p71
BRASIL. Ministério da Saúde. Lei 8080 de 19 de setembro de 1990. Brasília. Disponível em: http://portal.saude.gov.br/portal/arquivos/pdf/lei8080.pdf.
CALDARELLI, Pablo Guilherme. A importância da utilização de práticas de metodologias ativas de aprendizagem na formação superior de profissionais da saúde. Revista SUSTINERE, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 175-178, jan-jun, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/sustinere.2017.26308 DOI: https://doi.org/10.12957/sustinere.2017.26308
CNE. Parecer CNE/CES nº 1.210/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de dezembro de 2001. Seção 1, p. 22. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pces1210_01.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.
CNE. Resolução CNE/CES 4/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 4 de março de 2002. Seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES042002.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.
COLARES, Karla Taísa Pereira; OLIVEIRA, Wellington. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 300 - 320, jan. 2019. ISSN 2359-0424. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/36910. Acesso em: 01 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/sustinere.2018.36910
DIESEL, Aline; DIESEL, Daniela; MARTINS, Silvana Neumann. Metodologias ativas no ensino superior: Um estudo de caso: Educação e Produção do Conhecimento nos Processos Pedagógicos. Anais do Seminário de Educação, Conhecimento e Processos Educativos, v.1, p.1-7, 2015. Disponível em: http://urisantiago.br/multicienciaonline/. Acesso em: 21 jan. 2022.
FARACO, Ronye de Lourdes Pinheiro de Souza et al. Metodologias ativas no mestrado profissional em ensino na saúde: ampliando os espaços de construção do conhecimento. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. 20, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es. Acesso em: 22 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3469
FIGUEIREDO, Sânia Pinho. O jogo de tabuleiro como ferramenta didática: utilização e percepção dos discentes na Fisioterapia desportiva. Dissertação de Mestrado. Mestrado Profissional em Ensino em Saúde, Fortaleza, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 4ª ed., 2002.
MAGALHÃES, Beatriz de Castro; DANTAS, Maiara Bezerra; SOUSA, Bruna Erilania Vieira; SOUZA, Marta Valéria Rodrigues; MARQUES, Everton Silva; SANTOS, Rosely Leyliane. A importância e os desafios na aplicabilidade das metodologias ativas no ensino superior em saúde: uma revisão de literatura. In. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, 2018.
MARIN, Maria José Sanches; LIMA, Edna Flor Guimarães; MATSUYAMA, Daniel Tsuji; SILVA, Larissa Karoline Dias; GONZALES, Carina; DEUZIAN, Suelaine; ILIAS, Mércia. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das Metodologias Ativas de Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 1, 13-20, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003
MARTON, Carolina Favarão, et al. Metodologias ativas no internato de enfermagem: percepção dos docentes. Revista Práxis, v. 9, n. 18, dez., 2017. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/746/1258. Acesso em 30 de nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v9.n18.746
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (Orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas et al. Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 414 - 430, jan. 2020. ISSN 2359-0424. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/41193/32038. Acesso em: 20 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/sustinere.2019.41193
NASCIMENTO, Juliano Lemos do; FEITOSA, Raphael Alves. Metodologias ativas, com foco nos processos de ensino e aprendizagem. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7551. Acesso em: 17 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7551
PROTAGONISMO in Dicionário infopédia da Língua Portuguesa [em linha]. Porto: Porto Editora, 2003-2020. [consult. 2020-11-30 14:02:46]. Disponível na Internet: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/protagonismo
ROMAN, Cassiella, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical and biomedical research. Porto Alegre. Vol. 37, n. 4 (2017), p. 349-357. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/173444/001056679.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 de nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.4322/2357-9730.73911
SALGUEIRO, Andréia Caroline Fernandes, et al. Resolução de problemas no ensino de Ciências: utilização de Artemia salina como modelo experimental para o estudo de plantas medicinais na escola básica. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 16, n. 02, 31-47, 2018. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v16i2.814
SEIXAS, Eugênia Patrícia de Almeida, et al. Dificuldades e desafios na aplicação de metodologias ativas no ensino de turismo: Um estudo em Instituição de Ensino Superior. Revista Turismo - Visão e Ação - Eletrônica, vol. 19, n. 3, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.14210/rtva.v19n3.p566-588
SIMÕES, Edgar Alvarenga, et al. Formação de professores para o ensino híbrido: análise da percepção docente sobre o uso de metodologias ativas. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 2, p. 16391-16415, 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/24820. Acesso em: 22 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-319
SOUZA, Carlos Eduardo Guerra Cunha. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na área da saúde: revisão de literatura. JNT-Facit business and technology journal. Ed. 21 Vol. 1. Págs. 51-62. Novembro, 2020. Disponível em: https://jnt1.websiteseguro.com/index.php/JNT/article/view/767. Acesso em: 16 jan. 2022.
TRINDADE, Hellen Caroline Soares; COSTA, Valdines Araujo. O papel do professor e das metodologias ativas no desenvolvimento de aptidões e conhecimentos necessários para o século XXI. Revista FaSeM - Faculdade Serra da Mesa, v. 6, n. 1, 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Pedagógico do Curso de Fisioterapia - Bacharelado. Uruguaiana, RS: UNIPAMPA, 2018. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/816/9/PPC_%20Fisioterapia_Uruguaiana.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.
UTIDA, Victor Hugo. Efetividade do método Team-Based Learning no processo de ensino-aprendizagem em Fisioterapia. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Assistência e Avaliação em Saúde. Universidade Federal de Goiás. Goiânia/GO. 2018.
VILLARDI, Marina Lemos; CYRINO, Eliana Goldfarb; BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização em educação em saúde: percepções dos professores tutores e alunos [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015, 118 p. ISBN 978-85-7983-662-6.
ZANETTE, Marcos Suel. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista [online], v. 00, n. 65, p. 149-166, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454. Acesso em: 20 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.