A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385Keywords:
Planning, Teaching, Project, Action, FormationAbstract
The aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12, ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. DF: Brasília, 2018.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL, Secretaria do Ensino Médio. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa: 1ª a 3ª Série. Brasília: MEC/SEM, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-educacao-basica/destaques?id=12598:publicacoes. Acesso em: 03 de ago. 2020.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa
qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: Linguagens. São Paulo: Saraiva, 2013.
COARACY, Joana. O planejamento como processo. Revista Educação. 4ª Edição, Brasília, v. 4. n. 2, p. 79-84, 1972.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisas em ciências humanas e sociais. 6, ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, Paulo Freire. A importância do ato de ler: em três textos que se completam. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1986.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisas em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARQUES, Ivoneide Bezerra de Araújo Santos. Formação de professores de língua portuguesa: projetos de letramento, agência e empoderamento. In: KLEIMAN, Angela B.; ASSIS, Juliana Alves (Orgs.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016, p. 111-142.
MARQUES, Ivoneide Bezerra de Araújo Santos; KLEIMAN, Angela B. Projetos, oficinas e práticas de letramento: leitura e ação social. Revista Com Sertões, Juazeiro-BA, v. 7, n. 1, jul-dez., 2019.
OLIVEIRA, Maria do Socorro; SANTOS, Ivoneide Bezerra de Araújo; TINOCO, Glícia Azevedo. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. Natal: Edufrn, 2014.
PERRENOUD, Philippe. Construindo competências desde a escola. TRAD. Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2014.
SOUZA, Neila Nunes de; et. al. O ensino médio sob auspício da Lei nº 13.415/2017: o estado do Tocantins e a reforma desse nível de ensino. In. SOUZA, Neila Nunes de; et. al. (Orgs.). Políticas e Legislação no Ensino Médio: componentes curriculares em debate. 1ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020, p. 20-57.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. 9 ed. São Paulo: Libertad, 2000.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman; 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.