SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344Keywords:
School Abandonment, High School, School FailureAbstract
This article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school.
Downloads
Metrics
References
ABRAMOVAY, Miriam (Coord.). Juventudes na escola, sentidos e buscas: por que frequentam? Brasília-DF: Flacso – Brasil, OEI, MEC, 2015.
AGUIAR, Maria Marlene Miranda. Fracasso escolar no ensino médio: as explicações dos professores, gestores e alunos. 2015. 154 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.
BRASIL. LDBEN – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação, Brasília, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3IwPR7j. Acesso em: 8 abr. 2020.
DINIZ, Carine Saraiva. Evasão escolar no ensino médio: causas intraescolares na visão dos alunos. 2015. 147 f. Dissertação (Mestrado) – Centro Universitário UNA, Belo Horizonte, 2015.
FREITAS, Lorena. A instituição do fracasso: a educação da ralé. In: SOUZA, Jessé. Ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009, p. 281-304.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra em Domicílio – PNAD Contínua: Educação 2019. Disponível em: https://bit.ly/3IK9UiR. Acesso em: 1 jul. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Indicadores Educacionais: Taxas de Transição 2014-2015. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/taxas-de-transicao. Acesso em: 10 jun. 2020.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Indicadores Educacionais: Taxas de Transição 2016-2017. Disponível em: https://bit.ly/3ucsJG0. Acesso em: 10 jun. 2020.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Indicadores Educacionais: Taxas de Transição 2017-2018. Disponível em: https://bit.ly/3wxM5In. Acesso em: 10 jun. 2020.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2017. Indicadores Educacionais: Taxas de Distorção Idade-série. Disponível em: https://bit.ly/3ucBGio. Acesso em: 2 mai. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2017. Indicadores Educacionais: Taxas de Rendimento. Disponível em: https://bit.ly/3iqHAHl. Acesso em: 1 jul. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2018. Indicadores Educacionais: Taxas de Distorção Idade-série. Disponível em: https://bit.ly/3iphqF0. Acesso em: 2 mai. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2018. Indicadores Educacionais: Taxas de Rendimento. Disponível em: https://bit.ly/3wtzdmw. Acesso em: 1 jul. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2019. Indicadores Educacionais: Taxas de Distorção Idade-série. Disponível em: https://bit.ly/3D1rw8k. Acesso em: 2 mai. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2019. Indicadores Educacionais: Taxas de Rendimento. Disponível em: https://bit.ly/37H1ETE. Acesso em: 1 jul. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2020. Indicadores Educacionais: Taxas de Distorção Idade-série. Disponível em: https://bit.ly/3IxucM7. Acesso em: 2 mai. 2021.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2020. Indicadores Educacionais: Taxas de Rendimento. Disponível em: https://bit.ly/351X41m. Acesso em: 1 jul. 2021.
LUGLI, Rosário Genta; GUALTIERI, Regina C. Ellero. A escola e o fracasso escolar. São Paulo: Cortez, 2012.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3.o Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3wvjljw. Acesso em: 22 mai. 2021.
PALMA, Rejane Christine de Barros. Fracasso escolar: novas e velhas perspectivas para um problema sempre presente. 2007. 93 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina-PR, 2007.
PARANÁ. Instrução nº 008/2012 – SEED/SUED, de 17 de maio de 2012. Plano Personalizado de Atendimento – PPA/ distorção idade série. Disponível em: https://bit.ly/3iqCdrN. Acesso em: 17 ago. 2019.
PARANÁ. Programa de Combate ao Abandono Escolar: FAQ – Perguntas Frequentes. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3NfBCak. Acesso em: 20 ago. 2019.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4. ed. São Paulo: Intermeios, 2015.
PAULILO, André Luiz. A compreensão histórica do fracasso escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, v. 47, nº 166, p. 1252-1267, out./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053144445. Acesso em: 28 mai. 2019.
PORTO EDITORA – Escolar no Dicionário infopédia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/escolar. Acesso em: 21 março 2022.
PORTO EDITORA – Fracasso no Dicionário infopédia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/fracasso. Acesso em: 21 março 2022.
QUEIRÓS, Vanessa. A lei nº 5692/71 e o ensino de 1.o grau: concepções e representações. Seminário internacional sobre profissionalização docente, Curitiba, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/8356_5796.pdf. Acesso em: 4 jun. 2020
RAJEWSKI, Cristiane Mara. A permanência escolar nos anos finais do ensino fundamental e médio: os programas FICA e Combate ao Abandono Escolar do Estado do Paraná, Cascavel, 2016. 181 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel-PR, 2016.
SANTOS, Mayara dos. Educação e culturas juvenis: o rap no contexto escolar. 2018. 171 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel, 2018.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan.-jun., 2017. Disponível em: https://bit.ly/3wtDOW0. Acesso em: 24 jul. 2020.
SILVA, Helton Luís da. Caminhos e descaminhos da educação brasileira: um estudo dos problemas que motivam a evasão escolar no Ensino Médio, no município de Franca. 2016. 229 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Franca-SP, 2016.
TOMAZETTI, Elisete Medianeira; SCHLICKMANN, Vitor. Escola, ensino médio e juventude: a massificação de um sistema e a busca de sentido. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 331-342, abr./jun. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3JwUcsw. Acesso em: 12 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.