HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575Keywords:
Short-course books, History for teaching Mathematics, Middle School, Basic educationAbstract
In this article we present the results of a research on the Mathematics History short-course books published by the Brazilian Society of Mathematics History from 2001 to 2017 whose contents were aimed at Middle School grades. Our objective was to identify and characterize the suggestions proposed in these books for the didactic actions of Mathematics teachers at this school level. To operate the research, we carried out, at first, a survey of the short-course books, sorting them into three research tendencies in Mathematics History, in order to select only those that dealt with History for teaching Mathematics. Then we identified and characterized the books which included contents for Middle School. The results indicated that, from the 101 short-course books, 21,78% propose approaches centered around contents pertaining to Middle School which can be used to facilitate the teacher's organization and didactic actions in their Mathematics classes.
Downloads
Metrics
References
BARROS, Rafael José Alves do Rego.; MENDES, Iran Abreu. Descrição dos conteúdos de ensino superior presentes nas teses em história e epistemologia da matemática (1990-2010). Cocar, v.13, n. 25, p. 399 – 420, abr., 2019
BARROS, Rafael José Alves do Rego.; MENDES, Iran Abreu. Dissertações e teses em História e Epistemologia da Matemática: contribuições para a abordagem da Geometria Espacial no Ensino Médio. Principia, n. 37, p. 139 – 150, nov., 2017. DOI: https://doi.org/10.18265/1517-03062015v1n37p139-150
MENDES, Iran Abreu. História no ensino da matemática: trajetórias de uma epistemologia didática. REMATEC, ano 8, n.12, jun., 2013.
MENDES, Iran Abreu. História para o Ensino de Matemática na Formação de Professores e na Educação Básica: uma Análise da Produção Brasileira (1997 – 2017). UFPA: Projeto de pesquisa. Belém, 2018.
MENDES, Iran Abreu. Uma história das pesquisas em História da Matemática no Brasil: produções, disseminações e contribuições à Formação de Professores de Matemática. UFPA: Projeto de pesquisa. Belém, 2018.
MENDES, Iran Abreu; SILVA, Carlos Aldemir Farias da. Problematizationand Research as a Method of Teaching Mathematics. IEJME, v. 13, n. 2, 41 – 55, abr., 2018.
MENDES, Iran Abreu. Cartografias da produção em História da Matemática no Brasil: um estudo centrado nas dissertações e teses defendidas entre 1990-2010. Relatório de Pesquisa (Bolsa produtividade CNPq). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
MENDES, Iran Abreu. História da Matemática no Ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. 1 ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.
MENDES, Iran Abreu. História para a Educação Matemática: apontamentos sobre as pesquisas brasileiras. Exitus, v. 9, n. 2, p. 26-50, jun., 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n2ID853
MENDES, Iran Abreu. História para o ensino da matemática: uma reinvenção didática para a sala de aula. Cocar. Edição Especial, n.3, p. 145-166, jul., 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.