“VALENTINE’S DAY: VALORIZE WHO DOES YOU WELL”: AN INTERDISCIPLINARY TEACHING PROPOSAL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p139-155.id527

Keywords:

Contextualized Teaching, interdisciplinarity, Chemistry, Languages and Literature

Abstract

Education must follow constant changes faced by society, seeking to motivate students to learn and to socialize. From this point of view, the project called "Valentine's Day: Value who does you good" was applied with students in a contextualized and interdisciplinary way, looking up motivation and reflection on interpersonal relations, as well as on unbridled consumerism. In order to do so, it aims to report the potentialities and learning developed through the mentioned teaching project. It is a research that associates the report of experience with the qualitative research, with the participant observation as an instrument of data collection. 300 students from the first, second and third years of Integrated High School (Agricultural Technician, Food and Informatics) from Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos were involved. The relationship between chemistry and language, through the preparation of texts in Portuguese, Spanish and English, posters and presentations was allowed by the project. In addition to allowing the beginning of overcoming alienation motivated by unbridled consumption, a reflection space and appreciation of the subject was provided to the students. Finally, the importance of the development of projects such as that cited to guarantee students' cognitive and emotional development is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Welter Adams, UFG

Mestra em Educação (UFG) Professora do Instituto Federal Goiano (IFGoiano/Campus Morrinhos)

Raquel Martins de Oliveira, UFG

Mestranda em Estudos Linguísticos do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras (UFG/GO) Professora do Instituto Federal Goiano (IFGoiano/Campus Morrinhos)

Ângela Claúdia Dias Domingues, UNEMAT

Especialista em Línguas e Literaturas de Língua Portuguesa (UNEMAT/Confresa) Professora do Instituto Federal Goiano (IFGoiano/Campus Trindade)

References

ANTUNES, Irande. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003 – (Série Aula;1).

BARTH, Edna. Cupids and Red Roses: The Story of Valentine Symbols. New York: Clarion Books, 1974.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BRASIL. MEC. LDBEN-Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. D.O. U de 23 de Dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Química. MEC/SEF, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica - Ministério da Educação e Cultura. PCN + Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Orientações Curriculares Nacionais: Química. MEC/SEF, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2. ed. abr. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Orientações Curriculares Para o Ensino Médio – Linguagens, Códigos e Suas Tecnologias. MEC/SEB, 2008.

COELHO, Juliana. Cardoso. MARQUES, Carlos. Alberto. Contribuições freireanas para a contextualização no ensino de Química. Ensaio, n. 1, v. 09, p. 1-17, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172007090105

FAZENDA, Ivani. Catarina. Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1979.

FERRANTE, Elena. A amiga genial: infância, adolescência/tradução: Maurício Santana Dias. 1ª edição. São Paulo: Biblioteca Azul, 2015.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Editora Imago, 1976.

JORGENSON, Danny. Participant Observation: A methodology for human studies. Newbury Park, CA: Sage Publications, 1989. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412985376

MARTINS, Heloisa. Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.2, p. 289-300, maio/ago. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200007

MORIN, Edgar. Educação e complexidade, os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005.

NUNES, César. Aparecido. Desvendando a sexualidade. 7. Ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. 1ª edição – São Paulo: Companhia da Letras, 2016.

SAVIANI, Dermeval. Educação do senso comum à consciência filosófica. Autores Associados, 2007.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER. Eduardo. Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli. Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Editora da UNIJUÍ, 1997.

SILVA, Erivanildo Lopes da. Contextualização no Ensino de Química: ideias e proposições de um grupo de professores, 2007. 144 f. Dissertação (mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

SPRADLEY, James. Participant observation. New York: Holt, Rinehart & Winston, INC, 1980.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. V.13, n. 39, set/dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010

ZAGO, Nadir. (Org.). Itinerários de Pesquisa – perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

Published

2020-04-30

How to Cite

WELTER ADAMS, Fernanda; MARTINS DE OLIVEIRA, Raquel; CLAÚDIA DIAS DOMINGUES, Ângela. “VALENTINE’S DAY: VALORIZE WHO DOES YOU WELL”: AN INTERDISCIPLINARY TEACHING PROPOSAL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 1, p. 139–155, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p139-155.id527. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/483. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies