TECHNOLOGICAL PROFESSIONAL EDUCATION IN THE COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE: CONCEPTIONS AND CONTRADICTIONS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p563-581.id618Keywords:
Technological Professional Education, New High School, Common National Curricular Base, Integral FormationAbstract
This article aims to analyze and discuss the conceptions and contradictions contained in the National Common Curricular Base-BNCC, on High School Technical Professional Education (EPTNM). In order to carry out the study, a thorough theoretical bibliographic survey about the topic was conducted. Theoretical framework for Education and EPTNM, human development and integrated curriculum from the polytechnic perspective were reviewed. Document analysis, the Law 13.415/2017 and the BNCC, were accomplished in light of the historical-dialectic materialism contributions as a philosophy, theory and method for reality understanding, concepts and contradictions involving EPTNM and its reconfiguration in the current Brazilian policy for high school reform. Its history and integrated technical formation from the omnilateral perspective were considered as well. The results indicate that EPTNM concepts and its reconfiguration in the BNCC text were restricted to the formative itineraries, highlighting that, when it comes to integral education, there are many contradictions.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF, dez. 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acessado em: 07 de dez. de 2019
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF, 20 set. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acessado em 04 de dez. de 2019.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF, 29 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acessado em 04 de dez. de 2019.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acessado em 04 de dez. de 2019.
BRASIL. Lei 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Institui a política de fomento à implementação de Escolas de Ensino Médio em tempo integral. Brasília, DF, 16 fev. 2017b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acessado em 04 de dez. de 2019.
BRASIL. Novo Ensino Médio - perguntas e respostas. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2017c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/publicacoes-para-professores/30000-uncategorised/40361-novo-ensino-medio-duvidas. Acessado em: 20 de dez. de 2019.
BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº 16 de 21 de janeiro de 1999. Trata das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília, DF, 21 jan. 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf_legislacao/rede/legisla_rede_parecer1699.pdf. Acessado em: 20 de dez. de 2019.
BRASIL. Relatório Brasil no PISA 2018. Versão Preliminar. INEP. Brasília, DF, 2019. Disponível em http://portal.inep.gov.br/acoes-internacionais/pisa/resultados. Acessado em: 27 de dez. de 2019.
BRASIL. Sistema de Avaliação da Educação Básica - Evidências da edição 2017. INEP. Brasília, DF, 2018. Disponível em http://portal.mec.gov.br/. Acessado em: 27 de dez. de 2019.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada à escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, 2005. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 20 de dez. de 2019.
ESCOTT, Clarice Monteiro; MORAES, Márcia Amaral Correa de. História da educação profissional no Brasil: as políticas públicas e o novo cenário de formação de professores nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. In: IX SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”. Anais… João Pessoa: UFPB, 2012, p. 1492-1508. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/PDFs/2.51.pdf. Acesso em: 20 de dez. de 2019.
MOURA, Dante Henrique; FILHO, Domingos Leite Lima; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, vol.20, n.63, p. 1057-1080, 2015. Disponivel em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782015206313. Acessado em: 27 de dez. de 2019.
RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: FIOCRUZ. Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio, 1989.
VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; DE SOUZA JUNIOR, Antonio. A educação profissional no Brasil. Interacções, v. 12, n. 40, 2017. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/10691. Acesso em: 20 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.