TECHNOLOGICAL PROFESSIONAL EDUCATION IN THE COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE: CONCEPTIONS AND CONTRADICTIONS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p563-581.id618

Keywords:

Technological Professional Education, New High School, Common National Curricular Base, Integral Formation

Abstract

This article aims to analyze and discuss the conceptions and contradictions contained in the National Common Curricular Base-BNCC, on High School Technical Professional Education (EPTNM). In order to carry out the study, a thorough theoretical bibliographic survey about the topic was conducted. Theoretical framework for Education and EPTNM, human development and integrated curriculum from the polytechnic perspective were reviewed. Document analysis, the Law 13.415/2017 and the BNCC, were accomplished in light of the historical-dialectic materialism contributions as a philosophy, theory and method for reality understanding, concepts and contradictions involving EPTNM and its reconfiguration in the current Brazilian policy for high school reform. Its history and integrated technical formation from the omnilateral perspective were considered as well. The results indicate that EPTNM concepts and its reconfiguration in the BNCC text were restricted to the formative itineraries, highlighting that, when it comes to integral education, there are many contradictions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Divanez Alves Correia, IFTO

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (IFTO/Campus Palmas)

Jair José Maldaner, IFTO

Doutor em Educação (UnB) Professor do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (IFTO/Campus Palmas)

Rivadávia Porto Cavalcante, UFPB

Doutora em Linguística (UFPB) Professora do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica, (IFTO/Campus Palmas)

Wallysonn Alves de Sousa, UNESP

Doutor em Engenharia Elétrica (UNESP) Professor do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica, (IFTO/Campus Palmas)

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF, dez. 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acessado em: 07 de dez. de 2019

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF, 20 set. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acessado em 04 de dez. de 2019.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF, 29 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acessado em 04 de dez. de 2019.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acessado em 04 de dez. de 2019.

BRASIL. Lei 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Institui a política de fomento à implementação de Escolas de Ensino Médio em tempo integral. Brasília, DF, 16 fev. 2017b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acessado em 04 de dez. de 2019.

BRASIL. Novo Ensino Médio - perguntas e respostas. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2017c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/publicacoes-para-professores/30000-uncategorised/40361-novo-ensino-medio-duvidas. Acessado em: 20 de dez. de 2019.

BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº 16 de 21 de janeiro de 1999. Trata das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília, DF, 21 jan. 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf_legislacao/rede/legisla_rede_parecer1699.pdf. Acessado em: 20 de dez. de 2019.

BRASIL. Relatório Brasil no PISA 2018. Versão Preliminar. INEP. Brasília, DF, 2019. Disponível em http://portal.inep.gov.br/acoes-internacionais/pisa/resultados. Acessado em: 27 de dez. de 2019.

BRASIL. Sistema de Avaliação da Educação Básica - Evidências da edição 2017. INEP. Brasília, DF, 2018. Disponível em http://portal.mec.gov.br/. Acessado em: 27 de dez. de 2019.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada à escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, 2005. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 20 de dez. de 2019.

ESCOTT, Clarice Monteiro; MORAES, Márcia Amaral Correa de. História da educação profissional no Brasil: as políticas públicas e o novo cenário de formação de professores nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. In: IX SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”. Anais… João Pessoa: UFPB, 2012, p. 1492-1508. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/PDFs/2.51.pdf. Acesso em: 20 de dez. de 2019.

MOURA, Dante Henrique; FILHO, Domingos Leite Lima; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, vol.20, n.63, p. 1057-1080, 2015. Disponivel em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782015206313. Acessado em: 27 de dez. de 2019.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: FIOCRUZ. Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio, 1989.

VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; DE SOUZA JUNIOR, Antonio. A educação profissional no Brasil. Interacções, v. 12, n. 40, 2017. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/10691. Acesso em: 20 fev. 2020.

Published

2020-04-30

How to Cite

ALVES CORREIA, Divanez; MALDANER, Jair José; PORTO CAVALCANTE, Rivadávia; ALVES DE SOUSA, Wallysonn. TECHNOLOGICAL PROFESSIONAL EDUCATION IN THE COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE: CONCEPTIONS AND CONTRADICTIONS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 1, p. 563–581, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p563-581.id618. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/505. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies