INTEGERS AND DECIMALS NUMBERS: AN APPROACH TO MATHEMATICS CONTENTS THROUGH A GAME IN THE FACE OF THE DIFFICULTIES OF THE TECHNOLOGICAL SCENE OF BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p386-405.id231

Keywords:

Mathematical Education, Integers and Decimal Numbers, Basic Education, Technologies

Abstract

Seeking to contribute to research in Mathematics Education, delimiting the field of studies to the Whole and Decimal Numbers, here is presented the results of a proposal, to promote the use of technologies in Mathematics teaching, which aimed to help students in understanding the contents of Numbers Integer - Decimals and their operations. The proposal consisted in the adaptation and application of a trail game in digital format, using Excel software. The participants were students between 11 and 13 years old, from a public school in Paraná. Happening in three moments: Pre-test, Proposal and Post-test, allowed a view of the students' understandings about the content, before and after the application of the proposal. At the end, it is concluded that the students have considerable abilities regarding the use of algorithms of the addition of integers and decimals, already in the use of the subtraction operation, in the same context, presented considerable difficulties, which were considerably remedied after the application of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando Francisco Pereira , UTFPR

Professor da Secretaria de Estado da Educação - PR. Mestrando em Ensino de Matemática (UTFPR)

Iara Souza Doneze , UTFPR

Professora da Secretaria de Estado da Educação - PR. Mestranda em Ensino de Matemática (UTFPR)

Luciano Tadeu Esteves Pansanato , UTFPR

Doutor em Ciências da Computação e Matemática Computacional. Professor titular do departamento de computação (UTFPR)

References

BARLOW, M. Avaliação escolar - mitos e realidades. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.

BORBA, M. de C. PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

BORBA, R. E. de S. R.; SANTOS, R. B. Investigando a resolução de problemas de estruturas aditivas por crianças de 3ª série. Tópicos Educacionais, Recife, v. 15, n. 1-3, 1999. Disponível em: < https://goo.gl/eceni4> Acessado em: 15 out. 2018

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997a.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997b.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias - Orientações Educacionais Complementares. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: matemática. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Brasília: MEC, 2017.

CARVALHO, L. M. T. L.; MONTEIRO, C. E. F. Reflexões sobre implantação e uso de laboratórios de informática na escola pública. Roteiro, Joaçaba, v. 37, n. 2, p. 343 – 360, 2012. Disponível em: < https://goo.gl/YW6JHA>. Acessado em: 15 dez. 2018

CIPRIANI, O. N. Construindo um Jogo Para Uso na Educação Matemática. 2007. 53 f. Monografia (Graduação) – Departamento de Ciências da Computação, Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2007.

D’AMBROSIO, B. Formação de professores de Matemática para o século XXI: o grande desafio. São Paulo, Pro-posições, vol 4 n. 1 (10), mar. 1993, p. 35 - 41.

LEITE, W. S.; RIBEIRO, C. A. do N. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Revista Intercional de Investigación en Educación, Bogotá, v. 5, n. 10, p. 173 – 187, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/7sUUZU>. Acessado em: 14 dez. 2018

LIMA, V. S. A.; SOUTO, D. L. P.; KOCHHANN, M. E. R. Tecnologias Digitais no Ensino Superior: um Zoom. Revista Prática Docente, Confresa, v. 2, n. 2, p. 138 - 157, 2018. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p138-157.id68

LOPES, T. B.; WIELEWSKI, G. D.; DE SÁ, P. F. Levantamento da produção acadêmica em teses e dissertações brasileiras sobre ensino e aprendizagem de números decimais no período de 1995 a 2015. REnCiMa, v. 9, n. 4, p. 110-125, 2018. Disponível em: https://goo.gl/VqbJja> Acessado em: 15 out. 2018 DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v9i4.1538

MARTINS, R. X.; FLORES, V. de F. A implantação do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (ProInfo): revelações de pesquisas realizadas no Brasil entre 2007 e 2011. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96, n. 242, p.112-128, 2015. Disponível em: < https://goo.gl/944vVU>. Acessado em: 15 dez. 2018 DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/330812273

MERCADO, L. P. L. Novas Tecnologias na Educação: Reflexões sobre a Prática. Maceió: EDUFAL, 2002.

MUELLER, L. C. Uso de recursos computacionais nas aulas de Matemática. 2013. 117 f. Dissertação (Mestrado) - Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas, Centro Universitário Univates, Lajeado, 2013.

NOGUEIRA, C. M. I.; SIGNORINI, M. B. Crianças, algoritmos e o sistema de numeração decimal. Investigações em Ensino de Ciências, v. 15, n. 2, p. 259-274, 2016. Disponível em: < https://goo.gl/WPKJ8T> Acessado em: 15 out. 2018

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999.

Published

2018-12-26

How to Cite

FRANCISCO PEREIRA , Fernando; SOUZA DONEZE , Iara; ESTEVES PANSANATO , Luciano Tadeu. INTEGERS AND DECIMALS NUMBERS: AN APPROACH TO MATHEMATICS CONTENTS THROUGH A GAME IN THE FACE OF THE DIFFICULTIES OF THE TECHNOLOGICAL SCENE OF BASIC EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 386–405, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p386-405.id231. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/566. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies