THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p781-797.id279Keywords:
Education, Internationalization, Brazilian PostgraduationAbstract
The article intends to analyze the creation, institutionalization and expansion of the Brazilian post-graduate course after the promulgation of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) and the reform of higher education. It will also discuss the efforts that the Higher Education Institutions (IES) have been making in the pursuit of their academic internationalization. During the research, publications related to LDB, University Reform and internationalization of the Brazilian post-graduate program were collected with the following selection phases: 1- Randomized work on the Internet to identify scientific information in the area of education; 2 - Crossing of keywords, for example: university reform; internationalization of higher education; internationalization and globalization; 3- Identification of scientific journals whose content enunciated the internationalization of the stricto sensu Brazilian post-graduation. The research proposal, after the selection of the publications, was to compile and give them cohesion in the effort to qualify the graduate before the current era.
Downloads
Metrics
References
ALTBACH, Philip G. Globalização e universidade: mitos e realidades em um mundo desigual. Washington, DC: Associação Nacional de Educação, 2004. p. 63-74.
ALTBACH, Philip G.; KNIGHT, Jane. The Internationalization of higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3-4, p. 290-305, 2007. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315307303542
ANTUNES, Fátima. Governação e Espaço Europeu de Educação: regulação da educação e visões para o projecto ‘Europa’. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 75, p. 63-93, 2006. Disponível em: <https://rccs.revues.org/901>. Acesso em: 1 jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.901
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 1996.
CAPES. Antecedentes: os planos anteriores. In: ______. Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-graduação – PNPG 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. p. 16-38. v. 1.
CAPES. Ministério da Educação. Avaliação da CAPES aponta crescimento da pós-graduação brasileira. CAPES, Brasília, 19 set. 2017. Atualizado em: 20 set. 2017. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/sala-de-imprensa/noticias/8558-avaliacao-da-capes-aponta-crescimento-da-pos-graduacao-brasileira>. Acesso em: 18 jan. 2018.
CAPES. Ministério da Educação. Debate aborda financiamento privado para ciência brasileira. CAPES, Brasília, 2 fev. 2018. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/sala-de-imprensa/noticias/8740-debate-aborda-financiamento-privado-para-ciencia-brasileira>. Acesso em: 18 jan. 2018.
DIAS SOBRINHO, José. Educação superior, globalização e democratização: qual universidade? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, p. 164-173, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000100014
GOERGEN, Pedro. A internacionalização dos programas de pós-graduação. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 19, n. 2, Passo Fundo, 2013.
IANNI, O. Teorias da Globalização. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
KNIGHT, Jane. Comparative, International, and Development Education Centre, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto, Journal of Studies in International Education, Toronto, v. 8, n. 1, p. 5-31, 1 mar. 2004. Disponível em: <http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315303260832>. Acesso em: 1 ago. 2017.
KNIGHT, Jane; WIT, Hans de. “Internacionalização do Ensino Superior nos Países da Ásia-Pacífico”. European Association for International Education/EAIE, Amsterdã, 1997.
LOMBAS, M. L. de S. A mobilidade internacional de pós-graduandos e pesquisadores e a internacionalização da produção do conhecimento: efeitos de uma política pública no Brasil. 2013. 204 f. Tese (Doutorado em Sociologia) –Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Brasília, DF, 2013.
MENDES, Durmeval Trigueiro. O planejamento educacional no Brasil. Rio de Janeiro: Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2000.
MIURA, Irene Kazumi. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas de conhecimento. 2006. 365f. Tese (Livre Docência) –Universidade de São Paulo, Faculdade de Administração, Economia e Contabilidade, Ribeirão Preto, 2006.
NOBRE, Lorena Neves; FREITAS, Rodrigo Randow. A Evolução da Pós-Graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering-BJPE, v. 3, n. 2, p. 26-39, 2017.
ROCHA, Mateus de Souza. Proposta de Balanced Scorecard para auxílio ao processo de gestão estratégica da internacionalização do ensino superior: um estudo de caso em universidades públicas. 2016. Tese (Doutorado em Administração de Organizações) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Administração, Economia e Contabilidade, Ribeirão Preto, SP, 2016.
VEIGA, Maria Amélia Pina Tomás. Oportunidades e ameaças de Bolonha (um processo em curso) e a universidade europeia (um projecto em discurso) num contexto de globalização. 2003. Dissertação (Mestrado em Psicologia e Educação) – Universidade do Porto, Portugal, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.