THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN THE MATHEMATICS COURSE: RELATIONSHIPS BETWEEN KNOWLEDGE AND TEACHING IDENTITY

Authors

  • Vera Cristina de Quadros IFMT
  • Maria Elizabete Rambo Kochhann UNESP

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p5-18.id74

Keywords:

Mathematics teaching, Teachers initial formation, Internship, Teachers knowledge, Professional identity

Abstract

In 2016, a master's degree research was carried out in the area of Teaching, which analyzed the supervised curriculum internship contribution in the construction process of teaching knowledge of trainees. From this research, the present article proposes to bring a cut, in order to socialize the relations between the teacher knowledge and the construction of the teacher identity. From this research, the present article proposes a cut of the analytical work, in order to socialize the relations between the teaching knowledge and the construction of the teaching identity, revealed in the discourse of the trainees. The field research was realized with seven Mathematics Degree Course of Federal Institute of Education, Science and Technology from Mato Grosso Campus Campo Novo do Parecis, in the year of 2016. The data was produced on semi structured interviews, subjected to analytical examinations of Discursive Textual Analysis, proposed by Moraes and Galiazzi (2016). The results allowed the relation between the developed and the mobilized knowledge of the Mathematics Course students through the internship and the building of teacher’s identity. After all, although in an incipient way, mediated by others (teachers, students, family, educational institutions), each trainee student started his/her identity process, building the ways of being in this profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vera Cristina de Quadros , IFMT

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (UNEMAT) Professora (IFMT)

Maria Elizabete Rambo Kochhann , UNESP

Doutora em Educação para a Ciência (UNESP) Professora (UNIFESSPPA)

References

BRZEZINSKI, I. Profissão professor: identidade e profissionalização docente. Brasília: Plano, 2002.

FIORENTINI, D. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da Licenciatura em Matemática. Revista da Educação, PUC – Campinas. Campinas, n. 18, p.107-115, 2005.

FIORENTINI, D. A Pesquisa e as Práticas de Formação de Professores de Matemática em face das Políticas Públicas no Brasil. Boletim de Educação Matemática, v. 21, n. 29, p. 43-70, 2008.

FIORENTINI, D. ; OLIVEIRA, A. T. C. C. O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

IFMT. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – Campus Campo Novo do Parecis. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Versão atualizada. (1ª versão, 2008). Campo Novo do Parecis, 2014. Documento impresso.

IFMT. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso Campus Campo Novo do Parecis. Regulamento de estágio supervisionado na Licenciatura em Matemática. Campo Novo do Parecis, 2010. Documento impresso.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3ª ed. rev. e amp. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Ed., 1992. p. 11-61.

PEREZ, G. Formação de professores de matemática sob a perspectiva do desenvolvimento profissional. In: BICUDO, M.A.V. Pesquisa em EducaçãoMatemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999. p. 263-282.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: Pimenta, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática: uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional. 2008.

SHULMAN, L. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Research, v. 15, n 2, p. 4-14, 1986.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5ª e. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, v. 4, p. 215-234, 1991.

Published

2018-06-26

How to Cite

CRISTINA DE QUADROS , Vera; RAMBO KOCHHANN , Maria Elizabete. THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN THE MATHEMATICS COURSE: RELATIONSHIPS BETWEEN KNOWLEDGE AND TEACHING IDENTITY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 5–18, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p5-18.id74. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/596. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies