FROM CLASSROOM ON CAMP: A FAST COLLECTION OF INFORMATION FOR SHOWING OF FLORISTICAL DIVERSITY OF GREEN AREA IN SORRISO, STATE OF MATO GROSSO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p171-179.id148

Keywords:

Flora, Teaching, Practical classroom

Abstract

From the Botany and Plant Morphology classes, it was fomented the idea of surveying about the richness and composition of vegetal vasculary species in a green area of the Sorriso municipality, north of Mato Grosso State. For the fast collection method, registered in intervals of five minutes, the presence of inedits species wich was encountered. It was identified 47 species, being the Fabaceae family the specie with the largest number of representatives, followed by Arecaceae. The fast collection method is indicated for the floristical information of quality about the vegetation, being an important auxiliary tool on flora’s reliable besides contributes for the futures projects of ambiental management, management plans and restoration of degraded areas can be thought for the implantation of publics politics of conservation of vegetable communities of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Liandra Cristine Belló Grösz , IFMT

Mestre em Ciências da Saúde (UNIC) Professora (IFMT), Campus Sorriso

Regiane Aparecida dos Santos , IFMT

Acadêmica do Curso de Tecnologia em Produção de Grãos (IFMT)

References

APG (Angiosperm Phylogeny Group) III. 2009. An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG III. Botanical Journal of Linnean Society 161: 105-121. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1095-8339.2009.00996.x

BRITO, E. R.; SOARES, T. S. Valores econômicos, sociais e pessoais dos estudos descritivos da vegetação. Revista Científica Eletrônica de Engenharia Florestal, FAEF 4:1-13. 2006.

CAVASSAN, O.; PINHEIRO DA SILVA, P. G. ; SENICIATO, T. O ensino de Ciências, a biodiversidade e o Cerrado. In Divulgação Científica e Ensino de Ciências: Estudos e Experiências. Escrituras, São Paulo, p.190-219. 2006.

FARIA, R. L.; JACOBUCCI, D. F. C.; OLIVEIRA, R. C. Possibilidade de ensino de Botânica em um espaço não formal de Educação na percepção de professoras de Ciências. Rev. Ensaio. Belo Horizonte. v. 13., n. 01., p. 87-104, jan-abr, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172013130107

FILGUEIRAS, T. S.; BROCHADO, A. L.; NOGUEIRA, P.E.; GUALA II, G. F. Caminhamento – um método expedito para levantamentos florísticos qualitativos. Cadernos de Geociências, v.2, n.4, p.39–43, 1994.

FILGUEIRAS, T. S. Herbaceous plant communities. In: P.S. Oliveira & J.R. Marquis (eds.). The cerrado of Brazil: Ecology and natural history of a neotropical savanna. Columbia University Press, New York, pp. 121-139. 2002. DOI: https://doi.org/10.7312/oliv12042-008

FRANÇA, M. S.; GOMES, E. S. Indícios de ilha de calor urbana em Sorriso/MT. REMOA – Revista Monografias Ambientais – UFSM, Santa Maria, RS. v.14, n.3, p. 3366-3376. maio./ago.2014. DOI: https://doi.org/10.5902/2236130813401

GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100003

GUEDES-BRUNI, R.R., PESSOA, S.V.A.; KURTZ, B.C. 1997. Florística e estrutura do componente arbustivo-arbóreo de um trecho preservado de floresta montana na Reserva Ecológica de Macaé de Cima. In: Lima, H.C. de & Guedes-Bruni, R.R. (eds.). Serra de Macaé de Cima: Diversidade florística e conservação em Mata Atlântica. Rio de Janeiro, Jardim Botânico do Rio de Janeiro. p. 27-145.

HARRI, L. Árvores Brasileiras. Manual de identificação e cultivo de plantas arbóreas nativas do Brasil. 3. ed. v.2. São Paulo: Plantarum, 2009.

ISHARA, K. L. Aspectos florísticos e estruturais de três fisionomias de cerrado no município de Pratânia, São Paulo.Tese (doutorado).Instituto de Biociências de Botucatu, Universidade Estadual Paulista, 2010.

KINOSHITA, L. S.; TORRES, R. B.; TAMASHIRO, J. Y., FORNI-MARTINS, E. R.. A Botânica no Ensino Básico: relatos de uma experiência transformadora. São Paulo: Rima, 2006. 162 p.

LOMBARDO, M. A. Vegetação e clima. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE ARBORIZAÇÃO URBANA, 1990, Curitiba. Anais... Curitiba: FUPEF, 1990. 368 p.

MARTINS, F. R.. O papel da fitossociologia na conservação e na bioprospecção. In Anais do 55º Congresso Nacional de Botânica.Viçosa. 2004.

RATTER, J. A.; B.S.; RIBEIRO, J. F. Analysis of floristic composition of the Brazilian cerrado vegetation III: comparison of the woody vegetation of 376 areas. Edingurgh Journal of Botany 60(1): 57-109. 2003. DOI: https://doi.org/10.1017/S0960428603000064

RISSI, M. N.; CAVASSAN, O. Uma proposta de material didático baseado nas espécies de Vochysiaceae existentes em uma trilha no Cerrado. Biota Neotrop. v. 13, n. 1. Campinas. jan./mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1676-06032013000100003

RIZZINI, C. T. Tratado de fitogeografia do Brasil: Aspectos ecológicos, sociológicos e florísticos. 2. ed. Rio de Janeiro: Âmbito Cultural, 1992, 747.

RODRIGUES, M. T. A biodiversidade dos cerrados: conhecimento atual e perspectivas, com uma hipótese sobre o papel das matas de galerias na troca faunística durante ciclos climáticos. In: A. Scariot, J.C. Sousa-Silva & J.M. Felfili (orgs.). Cerrado: Ecologia, Biodiversidade e Conservação. Ministério do Meio Ambiente, Brasília, pp. 235-246. 2005.

SAMMARCO, Y. M. Educación ambiental y paisaje en los espacios naturales protegidos de Brasil: contribuiciones a la construcción del documento Encea (Estrategias Nacionales de comunicación y EA para el SNUC). In: MEIRA-CARTEA, P. A. et al. Educación ambiental: investigando sobre la práctica. Organismo Autónomo Parques Nacionales, 2009. p. 202-225.

WALTER, B. M. T.; GUARINO, E. S. G. Comparação do método de parcelas com o “levantamento rápido” para amostragem da vegetação arbórea do Cerrado sentido restrito. Acta botânica brasileira. v. 20, n 2, p 285-297. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-33062006000200005

Published

2018-06-26

How to Cite

CRISTINE BELLÓ GRÖSZ , Liandra; APARECIDA DOS SANTOS , Regiane. FROM CLASSROOM ON CAMP: A FAST COLLECTION OF INFORMATION FOR SHOWING OF FLORISTICAL DIVERSITY OF GREEN AREA IN SORRISO, STATE OF MATO GROSSO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 171–179, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p171-179.id148. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/607. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies