THE RELATION BETWEEN THEORY AND PRACTICE IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROCESS: THE CASE OF THE LUIZA NUNES BEZERRA SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p352-365.id176

Keywords:

Pedagogical Practices, Teacher Narratives, Professional Development

Abstract

This work is the result of a research that was carried out between the years of 2015 and 2017, in which it was sought to investigate pedagogical practices developed in a public school in the city of Juara (MT). This school is considered highly regarded in relation to management and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Our objective in this work is to reflect on the process of teacher training and professionalization, with a view to understanding the relationship between theory and practice in the context of this school. We approach the practice from the experiences lived and narrated by teachers of this school. It is a qualitative research, in which we use teacher narratives as a form of data production. It was possible to identify that there is a significant concern of the teachers of the school with the continuous formation and the development of projects that involve all the teachers, in order to indicate that the collective work and the close relation between the theory and the practice has made possible the development pedagogical practices that can be considered successful and even innovative.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andreia Cristina Rodrigues Trevisan , UFMT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT) Professora no Campus Sinop (UFMT)

Eberson Paulo Trevisan , UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT) Professor no Campus Sinop (UFMT)

Katia Dias Ferreira Ribeiro , UFMT

Doutora em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT) Professora no Campus Sinop (UFMT)

References

BRUNER, J. Atos de Significação. Porto Alegre: ArtMed, 1997.

BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre: ArtMed, 2001.

BRUNER, J. Life as a narrative. Social research, vol. 71 n. 3, p. 691 – 710, 2004. DOI: https://doi.org/10.1353/sor.2004.0045

CUNHA, F. M.; CAMPOS, L. M. L. O discurso e a prática pedagógica de professores de ciências no ensino fundamental. In: PIROLA, N. A. (Org.). Ensino de ciências e matemática, IV: temas de investigação [online]. São Paulo: Editora UNESP, São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: http://books.scielo.org

D’ÁVILA, C.; SONNEVILLE, J. Trilhas percorridas na formação de professores: da epistemologia da prática à fenomenologia existencial. In: VEIGA, I. P.; D’ÁVILA, C. (Orgs). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. 2 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FLICK, U. Introdução a pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Costa. 3 ed. Porto Alegre. Editora Artmed, 2009.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução: Isabel Narciso. Porto: Porto Editora, 2013.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. Entrevista Narrativa. In: BAUER, M.; GASKELL, G. (Orgs). Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. 13 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

MACHADO, N. J. Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras Editora, 2000.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação. n. 8, jan/abr, 2009.

MUYLAERT, C. J. et al. Entrevistas Narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Rev Esq Enferm USP. N. 48, vol. Esp. 2, p. 193-199, 2014.

NÓVOA, A. Os Professores na Virada do Milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 11-20, jan./jun. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100002

SILVA, R. A. S.; LOPES, S. Escola Estadual Luiza Nunes Bezerra de Juara/MT: contexto histórico do Prêmio Nacional de Gestão Escolar de 2013. Anais Seminário e Educação do Vale do Arinos, Juara/MT, 2016.

TREVISAN, A. C. R. A prática docente aliada a implementação de projetos: refletindo sobre seus benefícios a partir de experiências de uma escola pública. Anais Encontro Anual de Educação, Sinop/MT, 2016.

TREVISAN, A. C. R. et al (Orgs). Entre Saberes e Experiências: uma coletânea de práticas pedagógicas de uma escola pública. Sinop: MT Ciência, 2017.

Published

2018-06-26

How to Cite

RODRIGUES TREVISAN , Andreia Cristina; PAULO TREVISAN , Eberson; FERREIRA RIBEIRO , Katia Dias. THE RELATION BETWEEN THEORY AND PRACTICE IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROCESS: THE CASE OF THE LUIZA NUNES BEZERRA SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 352–365, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p352-365.id176. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/619. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)