THE CAREFUL LOOK OF THE EDUCATOR: PATHS TAKEN

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p366-385.id175

Keywords:

Initial Training, Educator-learner relationship, Contextualized classes, Empathy in the classroom, Affectivity

Abstract

The supervised curriculum internship is an essential part of the educator's initial training. By going through this stage, the future teacher experiences the daily school life, exploring its reality. It is a moment of anguish, joys, encounters and disappointments and in the course of this process, there is the emergence of the teaching identity. In this sense, good relations between educator and learner are essential and tend to assist in teaching-learning processes. Thus, the article aims to report the experiences of the undergraduate course and, from this, to discuss and provoke reflections on how affective relations influence the learning of the learners. It also seeks to signal the importance of these relationships, the empathy and careful look of the educator towards the students and their infinite concerns, contributing to the teaching construction of other undergraduate trainees. Through the spaces of discussion and classes contextualized with the reality of learners, it points out that the construction of an environment of trust among the actors involved in the educational processes facilitates the learning of learners. The perception of elements that are hindering this process strengthens the idea that function of the educator is not merely to teach, but also to help the learners to discover themselves as a human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Laura Oestreich, UFSM

Mestranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM)

Daniela Costa, PUC

Mestranda em Educação em Ciências e Matemática (PUC/RS)

Andréa Inês Goldschmidt, UFSM

Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM) Professora na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

References

ANDRADE, G. et al. Ciencias sociales: orientaciones para La construcción de secuencias didácticas. Buenos Aires: Escuela de Capacitación Docente – CePA. 1ª Ed., vol 1, 2009.

BIANCHI, S. R. A importância da motivação na aprendizagem no ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso. Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCar. São Carlos, 2011.

BORSSOI, B. L. O estágio na formação docente: da teoria à prática, ação-reflexão. In: I Simpósio Nacional de Educação e XX Semana de Pedagogia. (2008).

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei nº 9.394/96 – 24 de dez. 1996

COLÉGIO ESTADUAL TRÊS MÁRTIRES. Projeto Político Pedagógico (PPP). 2015.

CUSTODIO, C. M. de S. A Formação Inicial do Professor e a Função da Escola-Campo de Estágio: Desafios e Possibilidades. Anais IX ANPED SUL, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. 2012.

FARIAS, F; SIMÕES, S. B; TRINDADE, A. C. E. Tentativa de superar obstáculos de aprendizagem. Alexandria Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, v.6 n.3, p.121-150, 2013.

FENNER, L.A; CORBARI, T.A. O conhecimento prévio do aluno: um alicerce para a aprendizagem significativa de língua estrangeira. Revista Unioste Tempo da ciência. (12) 24, p. 9-15. 2005.

FERNANDES, S.C; MARQUES, A.C. A contextualização no ensino de ciências: a voz de elaboradores de textos teóricos e metodológicos do exame nacional do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v 17 (2), pg. 509-527, 2012.

FIRMINO, S. G.; DE MORAES, F. A. A Pesquisa no Estágio, o Projeto de Intervenção Pedagógica e a Escola: Interfaces Necessárias. Anais IV EDIPE – Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino. 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 15ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

GIASSI, G. M. A contextualização no ensino de biologia: um estudo com professores de escolas da rede pública estadual do município de Criciúma-SC. Tese. 2009. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

GIASSI, M. G.; MORAES, E. C. A contextualização no ensino de biologia: Abordagens preliminares. In: Encontro Nacional de pesquisa em Educação em Ciências. V ENPEC, 2007

GOLDSCHMIDT, A. I.; MURÇA, J. S. E.; GONTIJO, L. S.; GUIMARÃES, S. S. M.; PARANHOS, R. D. Entre riscos e rabiscos: concepções sobre a imagem docente. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista Vol. 6, n. 1. jan./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.20912/2237-4450/2016.v6i1.1796

IZA, D.F.V.; BENITES, L.C.; NETO, L. S.; CYRINO, M.; ANANIAS, E.V.; ARNOSTI, R. P.; SOUZA, S. Identidade docente: As várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. DOI: https://doi.org/10.14244/198271999978

LEITE, S. A. S.; TAGLIAFERRO, A. R. A afetividade na sala de aula: um professor inesquecível. Psicol. esc. educ., Campinas , v. 9, n. 2, p. 247-260, dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200007

LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G.. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.

MATTOS, M.G; ROSSETTO JÚNIOR, A.J; BLECHER, S. Teoria e prática da metodologia da pesquisa em educação física: construindo sua monografia, artigo científico e projeto de ação. São Paulo: Phorte, 2003.

MENDES, R.; MUNFORD, D. Dialogando Saberes – Pesquisa e Prática de Ensino na Formação de Professores de Ciências e Biologia. Revista Ensaio. Belo Horizonte. v.07 n.03, p.202-219. Set-dez, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172005070304

MONTEIRO, D. R. B. Causas de (In) sucesso escolar: estudo de caso de uma escola do Concelho de Vila Real. Dissertação. Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário. Universidade De Trás-Os-Montes E Alto Douro. Vila Real. 2010.

PELOZO, R. De C. B. Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado enquanto mediação entre ensino, pesquisa e extensão. Revista Científica Eletrônica De Pedagogia. Ano V – N. 10, Jul., 2007

PROTETTI, F. H. Afinal, existe algum aspecto positivo no modelo da Escola Tradicional? Revista Espaço Acadêmico. Nº 106. Ano IX – ISSN 1519-6186. mar. 2010.

SANTOS, B. S.; MOLON, K. S. Reflexões sobre a desmotivação dos estudantes em aprender e as dimensões afetiva, reflexiva e técnica no trabalho docente. Revista “Educação Especial”, v. 22, n. 34, p. 165-180, maio/ago. 2009, Santa Maria

SANTOS, M. L. A importância da afetividade na inclusão de alunos com deficiência visual na educação infantil. Monografia (especialização). Brasília, 2011.

SCHEIN, P.Z; COELHO, M.S. O papel do questionamento: Intervenções do professor e do aluno na construção do conhecimento. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 23, n. 1, p. 68-92, 2006.

SILVA, L.M. Importância do ensino contextualizado na biologia. Monografia apresentada como requisito parcial para obtenção do título de Licenciado em Biologia no Programa Especial de Formações de Docentes da Faculdade Integrada da Grande Fortaleza – FGF, 2013.

TREVISOL, M. T. C.; SOUZA, E. D. V. A relação entre professor e aluno e a importância do afeto no processo de ensino-aprendizagem. Unoesc & Ciência - ACHS Joaçaba, v. 6, n. 1, p. 35-42, jan./jun. 2015

VEIGA, J. F et al.. Formação docente e prática pedagógica em discussão: o olhar de alunos da educação básica acerca do “bom professor”. In: III Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG. Inovação: Inclusão Social e Direitos. Pirenópolis, Goiás. Out, 2016.

Published

2018-06-26

How to Cite

OESTREICH, Laura; COSTA, Daniela; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. THE CAREFUL LOOK OF THE EDUCATOR: PATHS TAKEN. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 366–385, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p366-385.id175. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/620. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies