PEDAGOGICAL INTERVENTION FOR RESEARCH AS A STAGE STRATEGY FOR THE TEACHING AND LEARNING OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p270-291.id82

Keywords:

Science Teaching and Learning, Pedagogical Intervention by Research, Supervised internship, Cardiovascular System

Abstract

The objective of this study was to analyze the application, development and evaluation of the pedagogical intervention on the teaching of the cardiovascular system with model application and the practice with a pig heart in the 8th year of Elementary School in the scope of Supervised Internship. For this, an experiment was carried out with 32 students from a public school in Timon / MA, within the scope of the teaching stage of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal Institute of Maranhão (IFMA) Timon campus. Theoretical classes and a pedagogical model and a comparative anatomical practice on the cardiovascular system were developed. Data were collected through observations of the researcher, literature and closed questionnaire with the students. It was found that didactic models are tools that allow the understanding of the physiological aspects of the organic system with greater ease, and that the practice through the swine heart in addition to the materialized contact with the organ provided the resemblance of the concepts with the daily life in a dialectical relation of theory with practice. It was concluded that the activities developed give meaning to the theory and are of great relevance for the improvement of science teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Cristiano da Silva Macêdo , IFMA

Doutor. Professor na Instituição (IFMA)

Tiago Rodrigues da Silva , IFMA

Graduação. Graduado na Instituição (IFMA)

Evangerlandy Gomes de Macêdo , UFPI

Especialização. Graduado na Instituição (UFPI)

References

ALARCÃO, I. A contribuição da didática para a formação de professores: reflexões sobre o seu ensino. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e Portugal. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia dos organismos. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2004.

ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de Ciências. Ciência & Educação, v. 17, n. 4, p. 835-854, 2011.

CACHAPUZ, A. F. Investigação em didáctica das Ciências em Portugal: um balanço crítico. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e Portugal. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CARLINI, A. L. E agora: preparar a aula. In: SCARPATO, M. (Org.). Os procedimentos de ensino fazem a aula acontecer. São Paulo, Arvecamp, 2004.

CARVALHO, A M. P.; PÉREZ, D. G. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo; Cortez, 2011.

DELIZOICOV, N. C.; CARNEIRO, M. H. S.; DELIZOICOV, D. O movimento do sangue no corpo humano: do contexto da produção do conhecimento para o do seu ensino. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 443-460, 2004.

FORNAZIERO, C. C.; et al. O ensino da anatomia: integração do corpo humano e meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Médica. v. 34, n. 2, p. 290-297, 2010.

KRAPAS, S.; et al. Modelos: uma análise de sentidos na literatura de pesquisa em ensino de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências. v. 2, n.3, p.185-205, 1997.

KRASILCHIK, M. Práticas do ensino de Biologia. São Paulo: EDUSP, 2004.

LABARCE, E. C.; CALDEIRA, A. M. A.; BORTOLOZZI, J. A atividade prática no ensino de Biologia: uma possibilidade de unir motivação, cognição e interação. In: CALDEIRA, A. M. A. (Org.). Ensino de Ciências e Matemática II: temas sobre a formação de conceitos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

MACÊDO, E. G.; MACÊDO, F. C. S.; CAVALCANTI, A. S. Conceitos de imagem do corpo humano para os conteúdos de Ciências. Revista Científica Mathephys. v.1, n.1, jan./jun., p. 21- 20, 2015.

MACÊDO, F.C.S. Guia Prático para Elaboração de Trabalhos Científicos. Teresina: Ipanema, 2011.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Altas, 2011.

MENDONÇA, C. O.; SANTOS, M. W. O. Modelos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: aparelho reprodutor feminino da fecundação a nidação. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 5., 2011. Anais. São Cristóvão: SE, 2011.

MINAYO, M. C. S. (org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MOREIRA, M.A. O que é afinal aprendizagem significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 2012. Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

NEVES, M. V. S. Uma nova proposta no ensino da Anatomia Humana: desafios e novas perspectivas. 56f. 2010. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Meio Ambiente). Centro Universitário de Volta Redonda, Volta Redonda, 2010.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educação. v. 350, p. 203-218. 2009.

OLIVEIRA, E. Aula prática de ciências: construindo uma maquete do coração. 2016. Disponível em: <http://eliandooliveira.blogspot.com.br/2016/05/aula-pratica-de-ciencias-construindo.html>. Acesso em: 21. ago. 2016.

ORLANDO, T. C.; et al. Planejamento, montagem e aplicação de modelos didáticos para abordagem de Biologia Celular e Molecular no Ensino Médio por 10 graduandos de Ciências Biológicas. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular. Universidade Federal de Alfenas (MG), 2009.

PAZ, A. M. et al. Modelos e modelizações no ensino: um estudo da cadeia alimentar. Revisa Ensaio, v. 8, n. 2, 2006.

PEREIRA, A. M.; SANTANA, M.; WALDHELM, M. Perspectivas Ciências, 8. São Paulo: Editora do Brasil, 2012.

PEREIRA, H. M. R.; BAPTISTA, G. C. S. Uma reflexão acerca do Estágio Supervisionado na formação dos professores de Ciências Biológicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 7, 2009. Anais. Florianópolis, 2009.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

POUGH; F. H.; JANIS; C. M.; HEISER, J. B. A vida dos vertebrados. Ana Maria de Souza, Paulo Auricchios. [tradução]. 4. ed. São Paulo: Atheneu, 2008.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do desenvolvimento cotidiano ao conhecimento científico. Naila Fretias [tradução]. 5. ed. Porto Alegra: Artmed, 2009.

SETÚVAL, F. A. R.; BEJARANO, N. R. R. Os modelos didáticos com conteúdos de Genética e a sua importância na formação inicial de professores para o ensino de Ciências e Biologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 7, 2009. Anais. Florianópolis, 2009.

SILVA FILHA; R. T.; SILVA; A. A.; FREITAS, S. R. S. Uma alternativa didática às aulas tradicionais de Ciências: aprendizagem colaborativa e modelização aplicadas ao ensino do sistema urinário. Cadernos de Educação, v.15, n. 31, jul./dez., p. 87-105, 2016. SILVA, M. S. L.; MACHADO, H. A.; BIAZUSSI, H. M. Produção de material didático alternativo para aula prática de Anatomia Humana. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO, 7., 2012, Palmas. Anais. Palmas: IFTO.

SOUSA JÙNIOR, I.; et al. Métodos de ensino aprendizagem em Anatomia Humana. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE EDUCAÇÂO TECNOLÓGICA, 5., 2010, Maceió. Anais. Palmas: IFAL.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2017-12-22

How to Cite

CRISTIANO DA SILVA MACÊDO , Francisco; RODRIGUES DA SILVA , Tiago; GOMES DE MACÊDO , Evangerlandy. PEDAGOGICAL INTERVENTION FOR RESEARCH AS A STAGE STRATEGY FOR THE TEACHING AND LEARNING OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 270–291, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p270-291.id82. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/631. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies