TEACHING GENETIC IN A PLAYFUL WAY: UTILIZING GAME BOARD FOR STUDENTS OF THIRD YEAR OF HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p336-350.id86

Keywords:

Genetic, Didactic games, Teaching

Abstract

The Genetics teaching is considered, many times, complex by traditional form like is treated – memorization and transmission of knowledges, striking methods on the traditional teaching. This work presents a playful alternative for Genetic teaching for students of third year of high school in a Municipal school of Sorriso city, Mato Grosso State, utilizing a board game called “Genetics’ Ludo”, created by authors and based in a older Indian game called “Pachisi”. In this methodology, the students learn playing and relate de content in a more curious and fun way, besides to develop the fair play. The survey brings qualitative and quantitative elements, using as instrument of data collection two structure questionnaires applied pre and post games for 98 students players. The results show that the game was approved by teacher and students, considering the indexes obtaining in the answers before and after the games’ application. The game has favored the acquisition and internalization of knowledge, besides to promote the laser and happiness of the students. Playful learning materials are fundamental tools to the teaching learning process, considering that they enrich and strengthen the pedagogical act.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Liandra Cristine Belló Grösz , IFMT

Bióloga, Mestre em Ciências da Saúde pela UNIC – Universidade de Cuiabá, Docente IFMT – Campus Sorriso

Ronny Hudson Faria de Almeida , UFMT

Biólogo, Especialista em Gestão Pública pela UFMT – Universidade Federal de Mato Grosso

References

AGAME, A. L. D. A. O lúdico no ensino de genética: a utilização de um jogo para entender a meiose, 2010. Disponível em: <http://www.mackenzie.br/fileadmin/Graduacao/ CCBS/Cursos/Ciencias_Biologicas/1o_2012/Biblioteca_TCC_Lic/2010/2o_2010/ANA_LUIZA_ABDO.pdf>. Acesso em: 30 jun. 2015.

ANDRADE, A. P. R. O uso das tecnologias na Educação: Computador e Internet. Brasília: 2011. Disponível em <http://www.fe.unb.br/catedraunescoead/areas/menu/publicacoes/ monografias-sobre-tics-na-educacao/o-uso-das-tecnologias-na-educacao-computador-e-internet>. Acesso em: 30 jun. 2015.

BORGES, R. M. R.; LIMA, V. M. R. Tendências contemporâneas do ensino de biologia no Brasil. Revista Eletrônica de Enseñanza de las Ciências, Chile, v. 6, n. 2, p. 299-309, 2007.

CAMPOS, L. M. L.; FELÍCIO, A. K. C.; BORTOLOTO, T. M. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, 35-48, 2003.

CARRAHER, D. W. Caminhos e descaminhos no ensino de ciências. São Paulo: Ciência e Cultura, v. 37, n. 6, jun. 1986.

CASAGRANDE, G. L. A genética humana no livro didático de biologia. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

COSTA, M. A. F. da; COSTA, M. de F. B.; LIMA, M. da C. A. B.; QUEZADA, S.. O desenho como estratégia pedagógica no ensino de ciências: o caso da biossegurança. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n.1, p. 184-191, 2006.

ERIKSON, E. H. Infância e Sociedade. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1987. Disponível em: <http://www.facsaoroque.br/novo/publicacoes/pdf/v2-n1-2011/Renata.pdf> Acesso em: 30 jun. 2015.

FERRARI, K. P. G.; SAVENHAGO, S. D.; TREVISOL, M. T. C. A contribuição da ludicidade na aprendizagem e no desenvolvimento da criança na educação infantil. Unoesc & Ciência – ACHS, Joaçaba, v. 5, n. 1, p. 17-22, jan./jun. 2014.

FREIRE, A. de S. O Jogo do Genoma: um estudo sobre o ensino de Genética no Ensino Médio. FIOCRUZ. Rio de Janeiro, 2009.

GOLDBACH, T.; MACEDO, A. G. A. Produção científica e saberes escolares na área de ensino de Genética: olhares e tendências. In: JORNADAS LATINO-AMERICANAS DE ESTUDOS SOCIAIS DAS CIÊNCIAS E DAS TECNOLOGIAS, 7, 2008, Rio de Janeiro. Anais... Disponível em <http://www.necso.ufrj.br/esocite2008/trabalhos/36294.doc>. Acesso em: 30 jun. 2015.

GRANDO, R. C. O jogo e suas possibilidades metodológicas no processo ensino aprendizagem da matemática. Dissertação de mestrado da faculdade de educação da UNICAMP, Campinas, 1995. Disponível em: <http://www.fc.unesp.br/upload/ pedagogia/TCC20Julia%20Perruchetti%20-%20Final.pdf>. Acesso em: 30 jun.2015.

GRZYBOWSKI, C. Esboço de uma alternativa para pensar a educação no meio rural. Rio de Janeiro, IESAE/FGV, 1983.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva / EDUSP, 5. ed., 2004.

JUSTINA, L. A. D. Ensino de Genética e história de conceitos relativos à hereditariedade. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Educação) UFSC, Florianópolis, 2001. Secretaria de Estado da Educação- SEED.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 1999.

MOREIRA, J. C. C.; SCHWARTZ, G. M. Conteúdos lúdicos, expressivos e artísticos na educação formal. Educ. rev. (on line). 2009, n. 33, pp. 205-220. ISSN 1984-0411. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602009000100014&script=sci_abstract> Acesso em: 30 jun. 2015.

OCA, I. C. M. Que aportes oferece La investigación reciente sobre aprendizagem para fundamentar nuevas estratégias didácticas? Revista Educación, México, v. 19, n. 1, p. 7-16, 2005.

PERALES PALACIOS, F. J. Los trabajos Practicos y La didactica de Lãs Ciências. Enseñanza de las Ciencias, v.12, n.1, 1994.

PEDROSO, C.V. Jogos Didáticos no ensino de Biologia: Uma proposta metodológica baseada em modulo prática. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO E III ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 10, Curitiba, Out. 2009. Anais... p.3182-3190.

RÔÇAS, G.; BRANDÃO, M.. A Importância dos Jogos Pedagógicos em Aulas de Biologia. In: CONGRESSO CIENTÍFICO DA UNIVERSIDADE, 10, 2016. Anais.... Rio de Janeiro, Universidade. 2006.

SOARES, M. C. et al. O ensino de ciências por meio da ludicidade: alternativas pedagógicas para uma prática interdisciplinar. Revista Ciências & Ideias vol. 5, n.1. jan/abr -2014.

SNUSTAD, D. P.; SIMMONS, M. J. Fundamentos de Genética. 6. ed. – Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2013.

VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Cienc.Cult.[online]. 2005, v. 57, n. 4, pp. 21-23.

Published

2017-12-22

How to Cite

CRISTINE BELLÓ GRÖSZ , Liandra; FARIA DE ALMEIDA , Ronny Hudson. TEACHING GENETIC IN A PLAYFUL WAY: UTILIZING GAME BOARD FOR STUDENTS OF THIRD YEAR OF HIGH SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 336–350, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p336-350.id86. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/635. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies