DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1683-1700.id903

Keywords:

Physics Teaching, Subsumers, High school, Meaningful learning

Abstract

This work refers to a didactic sequence, based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning. The sequence was applied in high school classes, at night, in a public school in the municipality of Amargosa, in Bahia, divided into three moments (introduction of previous organizers, main activity and discussion). The objective of this work was to raise discussions, by means of a teaching sequence, to favor a meaningful learning about Newton's first law with the use of manipulable materials. The central question to be investigated in this didactic sequence focused on the following aspect: is it possible to learn about the first law of movement through the contextualization of physical concepts and through an approach using manipulable material? The methodology followed the parameters of the qualitative approach according to Bogdan and Biklen (1994). The results presented showed evidence of subsumers for the understanding of the law of movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daniel de Jesus Melo dos Santos, UESB

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UESB) Professor no Colégio Estadual Pedro Calmon (CEPC)

References

ALONSO, Marcelo; FINN, Edward. Física: Um Curso Universitário. v. 1, 10 ed. Edgard Blücher, 2004.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Paralelo, 2003.

BALOLA, Raquel. Princípios Matemáticos da Filosofia Natural: A lei de inércia. 2010. 119 f. Tese de mestrado em estudos clássicos - Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, 2010. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/5363. Acesso em:15 de mar 2020.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

BOSS, Sergio Luiz Bragatto. Ensino de eletrostática: a história da ciência contribuindo para a aquisição de subsunçores. 2009. 135 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90852. Acessado em: 18 de fev 2019.

COHEN, Isaac Bernard; WESTFALL, Richard. Newton: textos, antecedentes, comentários. Tradução de Vera Ribeiro. 1ª ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, Contraponto, 2002.

DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, v. 45, Pelotas, 2013.

FIOLHAIS, Carlos; TRINDADE, Jorge. Física no computador: o computador como uma ferramenta no ensino e na aprendizagem das ciências físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 257-258, set. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172003000300001

GIORDAN, Marcelo; GUIMARÃES, Yara; MASSI, Luciana. Uma análise das abordagens investigativas de trabalhos sobre sequências didáticas: tendências no ensino de ciências. VIIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. 2011, Campinas. Anais... Campinas, UNICAMP, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0875-3. Acessado em: 15 set. 2018.

LUZ, Antonio Máximo Ribeiro da; ALVARENGA, Beatriz. Física: volume único. São Paulo: Scipione, 2007.

NEWTON, Isaac. Principia: Princípios Matemáticos de Filosofia Natural. 1. ed. São Paulo - SP: Editora da USP, p. 448, 2008.

PEREIRA, Denis Rafael de Oliveira; AGUIAR, Oderli. Ensino de Física no Nível Médio: Tópicos de Física Moderna e Experimentação. Revista Ponto de Vista, vol. 3, p. 65-81, 2006.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. A Dificuldade da Matemática no Dizer do Aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação & realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 761-779, 2011.

TORRES, Carlos Magno; FERRARO, Nicolau Gilberto; SOARES, Paulo Antonio de Toledo; PENTEADO, Paulo Cesar Martins. Física: Ciência e Tecnologia, 3 ed. São Paulo: Moderna, 2013.

ZANETIC, João. Dos “principia” da mecânica aos “principia” de Newton. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 5, Número Especial, p. 23-35, 1988.

Published

2020-12-30

How to Cite

MELO DOS SANTOS, Daniel de Jesus. DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1683–1700, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1683-1700.id903. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/393. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies