ON A PRIORI KNOWLEDGE STRUCTURES IN KANT AND PIAGET: AN ESSAY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2016-2032.id814

Keywords:

Epistemology, Constructivism, Pedagogy

Abstract

This essay can be take into account of a theoretical contribution such as aims to indicate the differences between a priori knowledge structures (apriorism) in Kant and Piaget's constructivisms. For that, we used bibliographic analysis as a method, having the Critique of Pure Reason and Genetic Epistemology such as the basics texts, in addition, we take into account some Kant´s commentators and some education theorists. It follows that: a) the concept of a priori structure is different for both, for Kant they are static, for Piaget they are dynamic and change throughout the life; b) that one cannot reduce one constructivism to another, even if only from a practical point of view. At the end, c) we show the light of the above, how the a priori pedagogical model can be an inconvenience if practiced literally according to its theoretical assumptions, especially because it minimizes the role of the teacher and the school in educational training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Galúcio Campos, UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFMT)  Professor no Instituto Federal do Amazonas, Campus Manaus Centro (IFAM/CMC)

Daniel Richardson de Carvalho Sena, UFAM

Mestre em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia (UFAM) Professor no Instituto Federal do Amazonas, Campus Manaus Centro (IFAM/CMC)

References

BECKER, Fernando. Educação e Construção do Conhecimento. 1ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BECKER, Fernando. A Epistemologia do Professor: o cotidiano da escola. 16ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BECKER, Fernando. Abstração pseudo-empírica e reflexionante: significado epistemológico e educacional. Schème, Marília, SP, v. 6, n. especial, 2014. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2014.v6n0.p104-128

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC, SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental /Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Segunda versão revista. Brasília, DF: MEC, CONSED, UNDIME, 2016.

CASTAÑON, Gustavo Arja. O que é construtivismo? Caderno de História e Filosofia da Ciência. Campinas, SP, v. 1, n. 2, 2015.

CRATO, Nuno. O Eduquês em Discurso Direto: uma crítica a pedagogia romântica e construtivista. 11ª ed. Lisboa: Gradiva, 2006.

GASPAR, Alberto. Atividades Experimentais no Ensino de Física: uma nova visão baseada na teoria de Vigotski. 1ª ed. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. Tradução de Valério Rohden e Udo Baldur Moosburger. 2ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Os Pensadores).

MONDIN, Battista. Curso de Filosofia. Volume 2. 11ª Ed. São Paulo: Paullus, 2009.

MOREIRA, Marco Antônio. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, RJ, v. 4, n. 1, 2011. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2011.v4i1.a21094

PASCAL, Georges. O Pensamento de Kant. Tradução de Raimundo Vier. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PIAGET, Jean. Seis Estudos de Psicologia. Tradução: Maria Alice Magalhães D’ Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva. 24ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

PIAGET, Jean. La Naissance de l’intelligence chez L’enfant. Paris: Delachaux et Niestlé, 1977.

PIAGET, Jean. A representação do Mundo na Criança. Tradução de Adail Ubirajara Sobral. 3ª ed. Aparecida: Ideias & Letras, 2005.

PIAGET, Jean. Epistemologia Genética. Tradução de Álvaro Cabral. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

PIAGET, Jean. A Psicologia da Inteligência. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis: Vozes, 2013.

SENA, Daniel Richardson de Carvalho; SILVA, Victor Leandro da. Os limites do Conhecimento Humano na Filosofia de Immanuel Kant. Kalagatos, Fortaleza, CE, v. 12, n. 23, 2015.

SILVA, Victor Leandro da; SENA, Daniel Richardson de Carvalho. Kant e Adorno: educação e autonomia. Saberes, Natal, RN, v. 1, n. 11, 2015.

TERRIBILE, Mayara de Andrade. A relação entre a crítica de Jean Piaget às epistemologias clássicas e a explicação do processo de produção de novidade. Schème, Marília, SP, v. 11, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2019.v11n1.02.p4

VAYSSE, Jean-Marrie. Vocabulário de Immanuel Kant. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Published

2020-12-30

How to Cite

GALÚCIO CAMPOS, José; CARVALHO SENA, Daniel Richardson de. ON A PRIORI KNOWLEDGE STRUCTURES IN KANT AND PIAGET: AN ESSAY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 2016–2032, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2016-2032.id814. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/411. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies