TAXIDERMY AS A MOTIVATIONAL STRATEGY TO THE EDUCATIONAL-SCIENTIFIC PRACTICE OF FUTURE TEACHERS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p208-216.id182

Keywords:

Conservation, Sensitization, Teaching-learning

Abstract

The use of taxidermy of dead animals by trampling, as an instrument of actions in conservation environmental education, allows a greater amplitude in the learning, including the academics of higher education. This work aimed to develop the taxidermy process among academics of the biological sciences course. The works took place on November 2, 2013 at the Federal Institute of Rondônia, Colorado do Oeste campus. Were used three specimens of Cebus apella and Mico melanurus primates which were found killed by trampling on the Highway BR 435. The procedure consisted in dividing the academics into groups of ten and the removal of the skin from the animals in the laboratory and later the washing and drying work, as well as assembling the hides under similar conditions to the living animal. It was also possible to verify the clinical state that led to the death of the animals and to explain the importance of the species and the impacts caused by the highways. The academics involved will be able to use the knowledge acquired for the teaching-learning process in the middle-level students in a multidisciplinary process that allows environmental awareness and environmental conservation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sérgio Gomes da Silva, IFMT

Doutorando em Ciências Ambientais (UNEMAT) Professor na Instituição (IFMT)

Francimeire Fernandes Ferreira, IFMT

Doutoranda em Ecologia e Conservação (UNEMAT) Pesquisadora Colaboradora (IFMT)

Marco Rodrigo de Souza, IFRO

Especialista em Ecologia e Conservação (FACIMED) Professor na Instituição (IFRO)

Larissa Ferraz Bedôr Jardim, UFV

Mestre em Medicina Veterinária (UFV) Professora na Instituição (IFRO)

References

ARANTES, L.G. Uso da taxidermia como recurso no ensino de Ciências para alunos com deficiência visual. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Centro Universitário de Brasília, 2013.

REIS, F.C. Avaliação da percepção de alunos de graduação em Ciências Biológicas acerca da prática de taxidermia como ferramenta técnica e didático pedagógica. 2011. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2011.

AURICCHIO, P.; SALOMÃO, M. G. Técnicas de Coleta e Preparação de Vertebrados. 1 ed. São Paulo, SP: Terra Brasilis, 2002. 350 p. ISBN: 85-85712-04-X

CARDOSO, T. A. L. et al. Taxidermia de aves para a coleção didática da disciplina de zoologia. In: X Encontro de Iniciação à Docência, UFPB – PRG, 2007, Paraíba. Anais X Encontro de Iniciação à Docência, Paraíba: UFPB, 2007.

COSTA, E. J.; SILVA, G. A. F.; NETO, L. E.; JACQUES, G. C. O uso da taxidermia no auxílio a Educação Ambiental. In: VII Semana de Ciência e Tecnologia – IFMG – Campus Bambuí. Anais da VII Jornada Científica e I Mostra de Extensão, Minas Gerais: IFMG, 2014.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 4 ed. Ijuí: Unijuí, 2006. 440 p. (Educação em Química).

PINHEIRO, M.S.; SCOPEL, J.M.; BORDIN, J. Confecção de uma coleção didática para o ensino de Zoologia: conhecer para preservar o litoral Norte do Rio Grande do Sul. Scientia Cum Industria, Rio Grande do Sul, v. 5, n. 3, p. 156-160. 2017. Disponível em: < http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/5848> Acessado em: 12 mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.18226/23185279.v5iss3p156

PRZYBYSZ, C.H.; CUNHA, W.L. Técnica de modelagem em resina de poliuretano na taxidermia de vertebrados. CESUMAR, v. 13, n. 1, p. 81-88. 2011. Disponível em: < http://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/iccesumar/article/view/1961> Acessado em: 09 mar. 2018.

REIS, F.C. Avaliação da percepção de alunos de graduação em Ciências Biológicas acerca da prática de taxidermia como ferramenta técnica e didático pedagógica. 2011. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2011.

ROCHA, E. V. O ensino da educação ambiental com auxílio de animais taxidermizados. Revista da Católica, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 201-211, 2009. Disponível em: < http://catolicaonline.com.br/revistadacatolica2/artigosv1n1/18_O_Ensino_da_Educacao.pdf> Acessado em: 14 mar. 2018.

ROCHA, E. V. Taxidermia como ferramenta de educação ambiental. 9° Companhia Independente de Polícia Militar de Meio Ambiente e Trânsito Rodoviário, 2010.

ROCHA, E. V. Educação ambiental com auxílio de animais taxidermizados do bioma Cerrado: formação continuada de professores que trabalham com pessoas cegas e de baixa visão. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2012.

ROCHA, L. B. A importância das práticas de ciências para o processo ensino aprendizagem. Revista Científica Intelletto, v. 2, n. 2, p. 154-162. 2016. Disponível em <https://periodicos.unifacex.com.br/Revista/article/view/926/pdf> Acessado em 03 junho de 2018.

ICMBio. Dúvidas frequentes. 2018. Disponível em http://www.icmbio.gov.br/sisbio/duvidas-frequentes.html> Acessado em 19 maio 2018.

ZANCAN, G.T. Educação científica uma prioridade nacional. São Paulo Perspec., São Paulo, v. 14, n. 3, p. 3-7, 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n3/9764.pdf> Acessado em: 11 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000300002

Published

2018-06-26

How to Cite

GOMES DA SILVA, Sérgio; FERNANDES FERREIRA, Francimeire; RODRIGO DE SOUZA, Marco; BEDÔR JARDIM, Larissa Ferraz. TAXIDERMY AS A MOTIVATIONAL STRATEGY TO THE EDUCATIONAL-SCIENTIFIC PRACTICE OF FUTURE TEACHERS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 208–216, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p208-216.id182. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/610. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)