TAXIDERMY AS A MOTIVATIONAL STRATEGY TO THE EDUCATIONAL-SCIENTIFIC PRACTICE OF FUTURE TEACHERS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p208-216.id182Keywords:
Conservation, Sensitization, Teaching-learningAbstract
The use of taxidermy of dead animals by trampling, as an instrument of actions in conservation environmental education, allows a greater amplitude in the learning, including the academics of higher education. This work aimed to develop the taxidermy process among academics of the biological sciences course. The works took place on November 2, 2013 at the Federal Institute of Rondônia, Colorado do Oeste campus. Were used three specimens of Cebus apella and Mico melanurus primates which were found killed by trampling on the Highway BR 435. The procedure consisted in dividing the academics into groups of ten and the removal of the skin from the animals in the laboratory and later the washing and drying work, as well as assembling the hides under similar conditions to the living animal. It was also possible to verify the clinical state that led to the death of the animals and to explain the importance of the species and the impacts caused by the highways. The academics involved will be able to use the knowledge acquired for the teaching-learning process in the middle-level students in a multidisciplinary process that allows environmental awareness and environmental conservation.
Downloads
Metrics
References
ARANTES, L.G. Uso da taxidermia como recurso no ensino de Ciências para alunos com deficiência visual. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Centro Universitário de Brasília, 2013.
REIS, F.C. Avaliação da percepção de alunos de graduação em Ciências Biológicas acerca da prática de taxidermia como ferramenta técnica e didático pedagógica. 2011. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2011.
AURICCHIO, P.; SALOMÃO, M. G. Técnicas de Coleta e Preparação de Vertebrados. 1 ed. São Paulo, SP: Terra Brasilis, 2002. 350 p. ISBN: 85-85712-04-X
CARDOSO, T. A. L. et al. Taxidermia de aves para a coleção didática da disciplina de zoologia. In: X Encontro de Iniciação à Docência, UFPB – PRG, 2007, Paraíba. Anais X Encontro de Iniciação à Docência, Paraíba: UFPB, 2007.
COSTA, E. J.; SILVA, G. A. F.; NETO, L. E.; JACQUES, G. C. O uso da taxidermia no auxílio a Educação Ambiental. In: VII Semana de Ciência e Tecnologia – IFMG – Campus Bambuí. Anais da VII Jornada Científica e I Mostra de Extensão, Minas Gerais: IFMG, 2014.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 4 ed. Ijuí: Unijuí, 2006. 440 p. (Educação em Química).
PINHEIRO, M.S.; SCOPEL, J.M.; BORDIN, J. Confecção de uma coleção didática para o ensino de Zoologia: conhecer para preservar o litoral Norte do Rio Grande do Sul. Scientia Cum Industria, Rio Grande do Sul, v. 5, n. 3, p. 156-160. 2017. Disponível em: < http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/5848> Acessado em: 12 mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.18226/23185279.v5iss3p156
PRZYBYSZ, C.H.; CUNHA, W.L. Técnica de modelagem em resina de poliuretano na taxidermia de vertebrados. CESUMAR, v. 13, n. 1, p. 81-88. 2011. Disponível em: < http://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/iccesumar/article/view/1961> Acessado em: 09 mar. 2018.
REIS, F.C. Avaliação da percepção de alunos de graduação em Ciências Biológicas acerca da prática de taxidermia como ferramenta técnica e didático pedagógica. 2011. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2011.
ROCHA, E. V. O ensino da educação ambiental com auxílio de animais taxidermizados. Revista da Católica, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 201-211, 2009. Disponível em: < http://catolicaonline.com.br/revistadacatolica2/artigosv1n1/18_O_Ensino_da_Educacao.pdf> Acessado em: 14 mar. 2018.
ROCHA, E. V. Taxidermia como ferramenta de educação ambiental. 9° Companhia Independente de Polícia Militar de Meio Ambiente e Trânsito Rodoviário, 2010.
ROCHA, E. V. Educação ambiental com auxílio de animais taxidermizados do bioma Cerrado: formação continuada de professores que trabalham com pessoas cegas e de baixa visão. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2012.
ROCHA, L. B. A importância das práticas de ciências para o processo ensino aprendizagem. Revista Científica Intelletto, v. 2, n. 2, p. 154-162. 2016. Disponível em <https://periodicos.unifacex.com.br/Revista/article/view/926/pdf> Acessado em 03 junho de 2018.
ICMBio. Dúvidas frequentes. 2018. Disponível em http://www.icmbio.gov.br/sisbio/duvidas-frequentes.html> Acessado em 19 maio 2018.
ZANCAN, G.T. Educação científica uma prioridade nacional. São Paulo Perspec., São Paulo, v. 14, n. 3, p. 3-7, 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n3/9764.pdf> Acessado em: 11 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000300002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.