APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES

Authors

  • Joelma Nogueira dos Santos IFCE
  • Ana Carolina Costa Pereira UECE

DOI:

10.23926/rpd.v1i1.18

Keywords:

learning, Practical classes, Quantities and measures, Applied mathematics, Mathematical Thinking

Abstract

This work shows an action in Applied Mathematics discipline in class the first semester of the subsequent mid-level technical course in Restaurant and Bar Service (SRB) of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, campus Camocim. The action was through practical classes and measuring instruments occurring in the classroom and in the kitchen of course located on campus. The idea was to explore contents of Quantities block measures and working with a more palpable and Mathematics dedicated to the practice of technical future, since these professionals working in areas whose technological axis is Hospitality and Leisure, have in their daily work situations They require some skills involving mathematical thinking. The action has generated greater interaction of students with discipline resulting in better performance in learning Applied Mathematics forward-SRB course.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joelma Nogueira dos Santos, IFCE

Atualmente é professora de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Tem experiência na área de Ensino, com ênfase em Formação de Professores de Matemática. Concluiu o mestrado profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). É Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) cuja formação está direcionada para o Ensino e a Aprendizagem da Matemática. É Especialista em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) a qual está voltada para a Gestão do Currículo.

Ana Carolina Costa Pereira, UECE

Ana Carolina Costa Pereira é licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), tem mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é docente adjunta da Universidade Estadual do Ceará - UECE e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Também é líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática e Diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, livros didáticos, história da matemática, educação matemática e história da educação matemática.

References

BARBOSA, J. C. O que pensam os professores sobre a modelagem matemática?. Zetetiké. Campinas: Unicamp, v. 7., n. 11, p. 67-81 jan/jun, 1999.

BRASIL. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Secretaria de educação básica. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2008. (Orientações Curriculares para o Ensino Médio, volume 2).

BRASIL. Decreto n. 5154, de 23 de julho de 2004, que regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm> Acesso em: 20 jul. 2015.

CHEVALLARD, Y.; BOSH, M.; GÁSCON, J. Estudar matemáticas: O elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2001.

D’AMBROSIO, U. Educação matemática: Da Teoria à Prática. 4. ed. Campinas: Papirus, 1996.

DAVIS, P. J.; HERSH, R. A experiência matemática. Tradução de João Bosco Pitombeira. Rio de Janeiro: F. Alves, 1985.

DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p 11-33. (Coleção Papirus Educação).

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ. Projeto político pedagógico do curso técnico de nível médio subsequente em serviço de restaurante e bar. Camocim, 2013.

LIMA, E. L. Conceituação, manipulação e aplicações: os três componentes do ensino da matemática. Revista do professor de matemática. São Paulo, n. 41, 3º quadrimestre, p. 01-06. 1999.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2016-12-12

How to Cite

NOGUEIRA DOS SANTOS, Joelma; COSTA PEREIRA, Ana Carolina. APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 1, no. 1, p. 44–53, 2016. DOI: 10.23926/rpd.v1i1.18. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/654. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies

Most read articles by the same author(s)