A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650

Keywords:

Meaningful Learning, Afforestation, Environmental education

Abstract

This work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carine Borba dos Santos, UFRGS

Mestre em Educação em Ciências (UFRGS)

Daniele Trajano Raupp, UFRGS

Doutorado em Educação em Ciências (UFRGS) Professora no Instituto de Química (UFRGS) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (UFRGS)

Lisiane Zanella, UFLA

Doutorado em Ecologia Aplicada (UFLA) Professora EBTT de Ciências Biológicas (IFRS Campus Osório) Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (UFRGS)

Mariana Nunes Barato, IFRS

Licenciada em Matemática (IFRS Campus Osório) Professora de Matemática da Rede Estadual do Rio Grande do Sul

References

AUSUBEL, David Paul et al. Psicologia Educacional. Tradução de Eva Nick. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. 625p.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.219p.

CEMIG. Companhia Energética de Minas Gerais. Manual de Arborização. Belo Horizonte: Cemig/ Fundação Biodiversitas, 2011. 112p.

CONCEIÇÃO, Adriano Nardi; CORREIA, Paulo Rogério Miranda. Por que definir a pergunta focal dos mapas conceituais é importante? A identificação de mapas superficiais sem erros conceituais. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 3, dez. 2020. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2076. Acesso em: 01 ago 2022.

GALIAZZI, Maria do Carmo; LIMA, Valderez Marina do Rosário; RAMOS, Maurivan Güntzel. A fusão de horizontes na análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 8, n. 19, p. 610-640, 2020.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2010. 208p.

IFRS - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://ifrs.edu.br/osorio/. Acesso em: 13 fev. 2023.

MARCATTO, Celso. Educação Ambiental: conceitos e princípios.1. ed. Belo Horizonte: FEAM, 2002. 64p.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2011. 248p.

MOREIRA, Marco Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa?, 2012. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 08 ago 2022.

MOREIRA, Marco Antônio. Subsídios teóricos para o professor pesquisador em ensino de ciências: a teoria da aprendizagem significativa. 2. ed. Porto Alegre, 2016. 248p.

PIVETTA, Kathia Fernandes Lopes; SILVA FILHO, Demóstenes Ferreira da. Boletim Acadêmico Série Arborização Urbana. UNESP/FCAV/FUNEP. Jaboticabal, SP: 2002. 74p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/90233/mod_resource/content/1/arborizaourbana-unespjaboticabal-111215112201-phpapp01.pdf. Acesso em: 08 ago 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico - 2nd.ed.. Editora Feevale, 2013.

RAMBO, Pe. Balduíno. A fisionomia do Rio Grande do Sul. Série Documentos Históricos, Caderno n. 31. São Leopoldo: Unisinos,1956. 39p. Disponível em: http://www.rbma.org.br/rbma/pdf/Caderno_31.pdf. Acesso em: 08 ago 2022.

ROCKENBACK, Lara Colveroet al. Estereoquímica em plantas medicinais: uma proposta de unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino médio. REPPE-Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, v. 4, n. 1, p. 49-75, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/586088/2/11aLARA%20COLVERO%20ROCKENBACH-PRODUTO.pdf. Acesso em:13 ago 2022.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa, codificação dual e objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 1

, n. 2. 2010, pp. 4-16. Disponível em: http://paginapessoal.utfpr.edu.br/kalinke/pde/pde/pdf/tavares.pdf. Acesso em: 30 jul 2022.

TV CÂMARA CAMPINAS. Meu Ambiente: Arborização Urbana 06/03/2016. Youtube, 10 março 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JfCGuFQnVsE. Acesso em: 30 jul 2022.

Published

2023-02-12

How to Cite

SANTOS, Carine Borba dos; RAUPP, Daniele Trajano; ZANELLA, Lisiane; BARATO, Mariana Nunes. A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23015, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies