A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650Keywords:
Meaningful Learning, Afforestation, Environmental educationAbstract
This work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation.
Downloads
Metrics
References
AUSUBEL, David Paul et al. Psicologia Educacional. Tradução de Eva Nick. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. 625p.
AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.219p.
CEMIG. Companhia Energética de Minas Gerais. Manual de Arborização. Belo Horizonte: Cemig/ Fundação Biodiversitas, 2011. 112p.
CONCEIÇÃO, Adriano Nardi; CORREIA, Paulo Rogério Miranda. Por que definir a pergunta focal dos mapas conceituais é importante? A identificação de mapas superficiais sem erros conceituais. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 3, dez. 2020. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2076. Acesso em: 01 ago 2022.
GALIAZZI, Maria do Carmo; LIMA, Valderez Marina do Rosário; RAMOS, Maurivan Güntzel. A fusão de horizontes na análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 8, n. 19, p. 610-640, 2020.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2010. 208p.
IFRS - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://ifrs.edu.br/osorio/. Acesso em: 13 fev. 2023.
MARCATTO, Celso. Educação Ambiental: conceitos e princípios.1. ed. Belo Horizonte: FEAM, 2002. 64p.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2011. 248p.
MOREIRA, Marco Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa?, 2012. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 08 ago 2022.
MOREIRA, Marco Antônio. Subsídios teóricos para o professor pesquisador em ensino de ciências: a teoria da aprendizagem significativa. 2. ed. Porto Alegre, 2016. 248p.
PIVETTA, Kathia Fernandes Lopes; SILVA FILHO, Demóstenes Ferreira da. Boletim Acadêmico Série Arborização Urbana. UNESP/FCAV/FUNEP. Jaboticabal, SP: 2002. 74p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/90233/mod_resource/content/1/arborizaourbana-unespjaboticabal-111215112201-phpapp01.pdf. Acesso em: 08 ago 2022.
PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico - 2nd.ed.. Editora Feevale, 2013.
RAMBO, Pe. Balduíno. A fisionomia do Rio Grande do Sul. Série Documentos Históricos, Caderno n. 31. São Leopoldo: Unisinos,1956. 39p. Disponível em: http://www.rbma.org.br/rbma/pdf/Caderno_31.pdf. Acesso em: 08 ago 2022.
ROCKENBACK, Lara Colveroet al. Estereoquímica em plantas medicinais: uma proposta de unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino médio. REPPE-Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, v. 4, n. 1, p. 49-75, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/586088/2/11aLARA%20COLVERO%20ROCKENBACH-PRODUTO.pdf. Acesso em:13 ago 2022.
TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa, codificação dual e objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 1
, n. 2. 2010, pp. 4-16. Disponível em: http://paginapessoal.utfpr.edu.br/kalinke/pde/pde/pdf/tavares.pdf. Acesso em: 30 jul 2022.
TV CÂMARA CAMPINAS. Meu Ambiente: Arborização Urbana 06/03/2016. Youtube, 10 março 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JfCGuFQnVsE. Acesso em: 30 jul 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.