TEACHERS’ TRAINING FOR READING TEACHING: A POINT OF VIEW THROUGH THE LIGHT OF THE SAEB REFERENCE MATRIX

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747

Keywords:

Teaching, Reading Strategies, Reading Skills, Reference Matrix

Abstract

This current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosemar Eurico Coenga, UNIC

Doutorado em Teoria Literária e Literaturas (UnB) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UNIC)

Gláucia Ribeiro, UNIC

Mestre em Ensino (UNIC) Servidora da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC)

References

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Escalas de proficiência do SAEB. Brasília, DF: INEP, 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência do ano de 2001. Brasília, DF: INEP, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Pesquisa Educacional Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília, DF, 2007.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal, Porto Editora. 1994.

DECHANT, Emerald V. Understanding and teaching reading: An interactive model. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1991.

KOCH, Ingedore Villaça de; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto. 2018.

KLEIMAN, Angela. Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

KLEIMAN, Angela. Leitura ensino e pesquisa. Campinas: Pontes, 2001.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: Teoria e prática. Campinas: Pontes, 2016.

KLEIMAN, Angela. Texto e Leitor: Aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2016.

LEFFA, Vilson. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística Porto Alegre: Sagra-Luzzato, 1996.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Oficina de linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras. 1996.

SOLÉ, Isabel. Estratégia de leitura. Porto Alegre: Artes Médicas, 2012.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2022-11-24

How to Cite

EURICO COENGA, Rosemar; RIBEIRO, Gláucia. TEACHERS’ TRAINING FOR READING TEACHING: A POINT OF VIEW THROUGH THE LIGHT OF THE SAEB REFERENCE MATRIX. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22106, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/194. Acesso em: 25 nov. 2024.