MESTRE JUCA: KNOWLEDGE AND DOINGS OF A QUILOMBOLA ELDER FROM THE CHUMBO COMMUNITY, IN POCONÉ (MT)
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22107.id1764Keywords:
Knowledge, Doings, Quilombo do ChumboAbstract
This article highlights the quilombola knowledge of Mestre Juca in the manufacture of handicrafts in the community of Chumbo, located in Poconé (MT), with the aim of showing that the black quilombola people resisted, developed, and continue to develop different activities for the survival and continuity of their people, their history, and their culture. In the quest to reach these goals, qualitative research was used, with narrative methodology, by means of open interviews. The results showed that Mestre Juca is a reference of quilombola knowledge present in the community of Chumbo. In face of such denials, it was necessary to create a network of knowledge for Mestre Juca to be known and valued, whose factors make him a reference inside and outside the quilombo.
Downloads
Metrics
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 42. ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.
CASTILHO, Suely Dulce de. Quilombo contemporâneo: educação, família e culturas. Cuiabá: EdUFMT, 2011.
CASTILHO, Suely Dulce de; PEREIRA, Luciano da Silva. Trajetória de vida e estratégia de superação de uma professora do Quilombo Chumbo – Poconé-MT. Rev. Educ. Pública Cuiabá, v. 27, n. 65/2, p. 591–611, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v27i65/2.6885
CASTILHO, Sueli Dulce de; SILVA, Rosângela de Campos. Os etnosaberes quilombolas sobre o uso das plantas medicinais no contexto escolar em turma da EJA. Revista Cocar, v. 16, n. 34, p. 1–19, 2022.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e
história em pesquisa qualitativa. 1. ed. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia, MG: UDUFU, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
MOURA, Glória. Proposta pedagógica educação quilombola: a afirmação da identidade nas comunidades negras rurais passa pelo valor da terra e pela especificidade de suas expressões culturais. Salto para o Futuro, MEC, 2007.
NETO, Clemilda Santiago. Prática artesanal, identidade e cultura nas comunidades de remanescentes de quilombos do paraná. Harpia -Revista de Divulgação Científica e Cultural do Isulpar, v.1, n. 6, dezembro/2016. ISSN: 2179-4073.
SALDANHA, Mayara de Araújo; LARA, Isabel Cristina Machado de. Etnociência: Um olhar sobre os saberes tradicionais da pesca artesanal. Sección 3. Aspectos socioepistemológicos en el análisis y el rediseño del discurso matemático escolar. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015.
SCHMITT, Alessandra; TURATTI, Maria Cecília Manzoli; CARVALHO, Maria Celina Pereira de. A atualização do conceito de quilombo: identidade e território nas definições teóricas. Ambiente & Sociedade, Ano V, n. 10, 1º semestre de 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-753X2002000100008
TEIXEIRA, Marcelo Geraldo; BRAGA, Julio Santana; CÉSAR, Sandro Fábio; KIPERSTOK, Asher. Artesanato e desenvolvimento local: o caso da Comunidade Quilombola de Giral Grande, Bahia. Revista Interações, Campo Grande, v. 12, n. 2, p. 149–159, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-70122011000200003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.