PERCEPTIONS ON CLASSIFICATION OF LIVING BEINGS AMONG HIGH SCHOOL STUDENTS IN A SCHOOL IN THE SISALEIRA REGION, BAHIA
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22067.id1630Keywords:
Biological Diversity, Caatinga Biome, Taxonomy, Science teachingAbstract
In Biology teaching, it is common to observe lack of knowledge regarding the diversity of living beings, the differences between them and their own classification. In this sense, the goal was to identify the students' conceptions about the diversity and classification of living beings and the teaching and learning processes, linking the pedagogical practice with the students' daily life. The research has a qualitative approach, through the application of questionnaires to 65 high school students from the sisal region of Bahia. Discursive Textual Analysis was used for data analysis. Animals and Plants were the groups most remembered by students. Domestic animals were mentioned as belonging to the Caatinga biome, evidencing difficulties in identifying the native species of the biome. Thus, it is proposed the need to bring up educational practices about the living beings of the region and biome, sometimes forgotten, relating them to conservation efforts.
Downloads
Metrics
References
ALHO, Cleber José Rodrigues. Importância da biodiversidade para a saúde humana: uma perspectiva ecológica. Estudos Avançados, v. 26, n. 74, p. 151-165, 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-40142012000100011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142012000100011
AMORIM, Dalton de Souza. Elementos Básicos de Sistemática Filogenética. 2ª. ed. Ribeirão Preto: Holos Editora/Sociedade Brasileira de Entomologia, 1997.
BAPTISTA, Geilsa Costa Santos. Importância da demarcação de saberes no ensino de Ciências para sociedades tradicionais. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 679-694, 2010. https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000300012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000300012
BRAVO, Freddy; CALOR, Adolfo Ricardo (org.). Conhecendo os artrópodes do Semiárido. São Paulo: Métis Produção Editorial, 2016.
CORDEIRO, Rogério Soares; ARAÚJO, Stefanie Caroline Caldeira de; MORINI, Maria Santina de Castro; WUO, Moacir. Filogenia: abordagem tridimensional e representações dos alunos da 3ª série do Ensino Médio. Revista Prática Docente, v. 3, n. 2, p. 519-538, 2018. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p519-538.id232. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p519-538.id232
DINIZ, Edna Maria; TOMAZZELO, Maria Guiomar Carneiro. Crenças e concepções de alunos do ensino médio sobre biodiversidade: um estudo de caso. In: V ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5, 2005, Bauru. Atas do V ENPEC. Bauru: ABRAPEC, 2005. p. 1-12. Disponível em:
http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/venpec/conteudo/artigos/1/pdf/p724.pdf. Acesso em: 29 dez. 2021.
EMBRAPA. Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Preservação e uso da Caatinga. Brasília, DF: Embrapa Informação Tecnológica, 2007.
FEITOSA, Débora Alves (org.). Pesquisa em Educação do Campo. Cruz das Almas: EDUFRB, 2020.
FERNANDES, Thatiane Reis; ALVES, Ana Claudia Tasinaffo. Pós-graduação Lato sensu em ensino de Ciências no Brasil: um levantamento de cursos e vagas por meio do portal E-MEC. Revista Prática Docente, v. 3, n. 1, p. 180-195, 2018. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p180-195.id125. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p180-195.id125
GOLDSCHMIDT, Andrea Inês; LEONARDI, Ariadne de Freitas; RANGEL, Carolina; BERNADI, Geovane; SILVEIRA, Maira dos Santos; FERREIRA, Sabrina Antunes. Classificação de seres vivos por alunos de anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta de desenvolvimento de habilidades científicas. ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, n. 3, p. 110-130, 2019. https://doi.org/10.3895/actio.v4n3.10325. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v4n3.10325
GRÖSZ, Liandra Cristine Belló; SANTOS, Regiane Aparecida dos. Da sala de aula ao campo: levantamento rápido para amostragem da diversidade florística de área verde em Sorriso, estado de Mato Grosso. Revista Prática Docente, v. 3, n. 1, p. 171-179, 2018. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p171-179.id148. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p171-179.id148
JORDÃO, Beatriz Pacheco; MELLO, André Müller de. Educação para a biodiversidade: possibilidades da relação bem cultural/escola. In: X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10, 2015, Águas de Lindóia. Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015. p. 1-8. Disponível em:
http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R2145-1.PDF. Acesso em: 29. dez. 2021.
LIPORINI, Thalita Quatrocchio. O ensino de sistemática e taxonomia biológica no ensino médio da rede estadual do município de São Carlos - SP. 2016. 186 f. Bauru: Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/138001. Acesso em: 08 jun. 2022.
MAGALHÃES, Thamiris. Caatinga, ecossistema heterogêneo. IHU On-Line, ed. 389, p. 11-12, 2012a. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/edicao/389. Acesso em: 10 jun. 2022.
MAGALHÃES, Thamiris. Semiárido, o bioma mais diverso do mundo. IHU On-Line, ed. 389, p. 9-10, 2012b. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/edicao/389. Acesso em: 10 jun. 2022.
MAYR, Ernst. Isto é Biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
PROENÇA, Mariana de Souza; DAL-FARRA, Rossano André; OSLAJ, Eduardo Ubel. Espécies Nativas e Exóticas no Ensino de Ciências: uma Avaliação do Conhecimento dos Estudantes do Ensino Fundamental. Contexto & Educação, v. 32, n. 103, p. 213-247, 2017. http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.213-247. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.213-247
RUSSO, Claudia Augusta de Moraes. Diversidade dos Seres Vivos.4ª. ed., vol. único, Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2018.
SANTOS, Ana Cláudia Nascimento Marques dos. Desafios do Ensino de Botânica: A visão dos professores e as possibilidades de exploração através da filogenia. 2019. 84 f. Vitória de Santo Antão: Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) – Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2019. Disponível em: https://www.profbio.ufmg.br/wp-content/uploads/2021/12/TCM-SANTOS-ACNM.pdf. Acesso em: 04 out. 2022.
SANTOS, Edinéia Oliveira dos; NEVES, Márcia Luzia Cardoso. Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial: reflexões e proposições. Entrelaçando, v. 1, n. 6, p. 1-10, 2012. Disponível em: https://www2.ufrb.edu.br/revistaentrelacando/index.php/edicoes-entrelacando/42-desenvolvimento-06. Acesso em: 10 jun. 2022.
SCHERER, Hulia Juana; PINHEIRO, Damaris Kirsch; ESSI, Liliana. O conhecimento da Biodiversidade: um estudo de caso com estudantes de graduação de uma universidade brasileira. Revista Monografias Ambientais, v. 14, n. 2, p. 49-58, 2015. https://doi.org/10.5902/2236130818904. DOI: https://doi.org/10.5902/2236130818904
SILVA, Crispim Nelson da. A educação profissional do campo: a experiência do CEEP Campo Paulo Freire Santaluz – BA. 2017. 166 f. Amargosa: Dissertação (Mestrado Profissional em Educação do Campo) - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, 2017. Disponível em: https://ufrb.edu.br/ppgeducampo/docs/category/14-turma-2015?download=44:20180608145357-crispim-nelson-da-silva. Acesso em: 01 jun. 2022.
SILVA, Francislene Neres Santos; LIMA, Luiza Renata Felix de Carvalho; MORADILLO, Edilson Fortuna de; MASSENA, Elisa Prestes. Educação do campo e ensino de ciências no Brasil: uma revisão dos últimos dez anos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 221-239, 2019. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v12n1.7547. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v12n1.7547
SILVA, Iêda Tanan da; FREIXO, Alessandra Alexandre. Ensino de Botânica e Classificação Biológica em uma Escola Família Agrícola: diálogo de saberes no campo. Revista Ensaio, v. 22, e16334, 2020. https://doi.org/10.1590/21172020210122. DOI: https://doi.org/10.1590/21172020210122
SIMPSON, George Gaylord. Princípios da Taxonomia Animal. 2ª. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1962.
SOUSA, Diany Kelly Cardoso de; FREIXO, Alessandra Alexandre. Sistemas de classificação intuitiva como possibilidade para o ensino de diversidade animal no contexto da educação do campo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 193-220, 2020. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u193220. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u193220
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.