THE LANDSCAPE IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY: PEDAGOGICAL WORKSHOPS TO STUDY THE SOIL
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22073.id1656Keywords:
Soil education, Teaching, School geography, Pedagogical workshopsAbstract
When carrying out investigations on teaching practices in basic education, it is concluded that changes are necessary, in view of the methodology that does not correspond to the reality that students yearn for. Students often report that classes are dull and uninteresting. The teacher is required to have an engaging didactic that encourages participation. Therefore, in this research, we will present dynamic resources in the teaching of Geography, for the landscape and soil contents, due to the teachers' report about the frequent dispersion and disinterest of students in classes on this theme. In view of this, we propose learning situations through pedagogical workshops, aiming to encourage spatial thinking and geographical reasoning, mobilizing knowledge for a broader and more critical reading/interpretation of the "landscape" associating it with the importance of the "ground" for recognition of sustainable attitudes in the environment, in a methodological path from stages defined as diagnosis, planning, intervention and learning evaluation. As a result, it was observed that the use of pedagogical workshops in the teaching-learning process, aroused greater interest and collaboration among those involved, and proved to be an influential teaching practice for didactic improvement, providing opportunities for engaging learning situations, generating spaces for dialogue, exchange of experiences and construction of knowledge.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, Mariana Zerbone Alves de. Geografia na prática pedagógica: A paisagem como ponto de partida. Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 10, n. 1, pags. 30-40, jan/jun. 2014. https://doi.org/10.12957/tamoios.2014.10139. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2014.10139
BECKER, Elsbeth Léia Spode. Solo e Ensino. VIDYA, v. 25, n. 2, p.73-80, jul/dez, 2005 – Santa Maria, 2007.
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES. 2005, v. 25, n. 66, pp. 227-247. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006. Acesso em: 01 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006
CAMARGO. Otávio Antônio de. Estado mínimo (...e minguado) e sustentabilidade. In: Desenvolvimento sustentável: um desafio para a ciência. Boletim Informativo Sociedade Brasileira de Ciência do Solo. Viçosa MG, p 1516. 1998.
CARVALHO, Anôr Fiorini de; HONÓRIO, Letícia de Melo; ALMEIDA, Marcelo Rodrigues de; SANTOS, Paulo César dos; QUIRINO, Pedro Eugênio. Cores da Terra. Fazendo tinta com terra. Viçosa: UFV, 2007. 14 p.
CAPECHE, Cláudio Lucas. Educação ambiental tendo o solo como material didático: pintura com tinta de solo e colagem de solo sobre superfícies. EMBRAPA: Rio de Janeiro, 2010.
FARINA, Bárbara Cristina; GUADAGNIN, Fábio. Atividades práticas como elementos de motivação para a aprendizagem em geografia ou aprendendo na prática. In: REGO, Nelson de. CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; KAERCHER, Nestor André. Geografia: praticas pedagógicas para o ensino médio. p. 11-148. Porto Alegre, 2007.
GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Ed. LTC, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2019.
GONÇALVES, Thamyres Sabrina; LOPES, Ludmilla Oliva Malveira; DURÃES, Iana Tayná Belém. Pedologia na Escola: A abordagem do solo no Ensino Fundamental de Geografia. 2012. Disponível em: https://silo.tips/download/pedologia-na-escola-a-abordagem-do-solo-no-ensino-fundamental-de-geografia-1. Acesso em: 01 mar. 2019.
HAMMES, Valéria Sucena. Educação Ambiental para o Desenvolvimento Sustentável. Construção da proposta Pedagógica. Vol. 1. Brasília: EMBRAPA, 2012.
HATUM, Isabela Saldella; ZECCHINI, Marcus Vinicius; FUSHIMI, Melina; NUNES, João Osvaldo Rodrigues. Trilhando pelos Solos - aprendizagem e conservação do solo. 2008. Disponível em: https://www.unesp.br/prograd/ENNEP/Trabalhos%20em%20pdf%20-%20Encontro%20de%20Ensino/T2.pdf. Acesso em: 03 abr. 2019.
LEPSCH, Igo Fernando. Formação e Conservação dos Solos. São Paulo: Oficina de Textos, 2002.
LEPSCH, Igo Fernando. 19 lições de pedologia. São Paulo: Oficina de textos. 2011.
LIMA, Valmiqui Costa; MELO, Vander de Freitas. Perfil do solo e seus horizontes. In: LIMA, Valmiqui Costa; LIMA, Marcelo Ricardo de; MELO, Vander de Freitas. O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Universidade Federal do Paraná. Curitiba: Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, p. 11-16, 2007.
MOURÃO, Renata Fernandes, MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. A criatividade do professor: a relação entre o sentido subjetivo da criatividade e a pedagogia de projetos. Psicologia Escolar e Educacional, 10(2), p. 263-272, 2006. https://doi.org/10.1590/S1413-85572006000200009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572006000200009
PADILHA, Heloísa. A representação do espaço através do desenho. In: AMORIM, Marília (Org.). Psicologia escolar. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1990.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Feedback em Ambiente Virtual. In: LEFFA, Vilson Jose. (Org.) Interação na aprendizagem das línguas. Pelotas: EDUCAT, 2003.
PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio/ago. 2009.
QUOOS, João Henrique. Monte o seu modelo de perfil de solo. Disponível em: http://www.colegiovsjose.com.br/files/006/online/arquivos/solo-3ab-s34.pdf. Acesso em: 2 abr. 2019.
PEREIRA, Tássia Farencena; GARCIA, Medianeira dos Santos; SCALAMATO, Angelita Tomazetti; SOUZA, Bernardo Sayão Penna e. Ciência Geográfica: A Percepção na Geomorfologia. In: XI SINAGEO - SIMPÓSIO NACIONAL DE GEOMORFOLOGIA, 2016, Maringá. Anais... Maringá, 2016. v. 1. p. 1-6. Disponível em: http://www.sinageo.org.br/2016/trabalhos/5/5-417-1736.html. Acesso em: 10 jan 2019.
STEFANELLO, Ana Clarissa. Didática e Avaliação da Aprendizagem no Ensino de Geografia. 1ª Ed. São Paulo: Saraiva, 2009.
VIEIRA, Joaquim Pinto. O Desenho e o projecto são o mesmo? Outros textos de desenho. Porto: FAUP publicações, 1995.
VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Léa. Oficinas de ensino. O que? Por quê? Como? Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
ZEFERINO, Angélica Maria Bicudo; DOMINGUES, Rosângela Curvo Leite; AMARAL, Eliana. Feedback como estratégia de aprendizado no ensino médico. Revista Brasileira de Educação Médica, n. 31, v. 2, p. 176-9, 2007. https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000200009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000200009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.