EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22074.id1664

Keywords:

Problem-Based Learning, Citizenship, BNCC

Abstract

The National Curricular Common Base guides teaching at all stages of basic education and uses the citizenship ideas as a structuring base of its proposal through the concept of competences. The objective of this article is to analyze how the demand for building citizenship in schools is presented in the official documents that support the Brazilian basic education curriculum and to propose a methodology for its realization using the Problem-Based Learning (PBL). The article was divided in three parts: I) analysis of the documents that guide Brazilian basic education, aiming to identify the proposals regarding citizenship formation; II) bibliography review about the PBL; and III) proposition of a methodology for the use of PBL for the development of citizenship education. It was observed that the PBL might be an adequate methodology for the citizenship development in the classroom, and it is expected that the didactic sequence might help teachers to work on this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela Freller, USP

Graduada em Ciências Sociais (USP) Professora de Sociologia e Filosofia no Colégio Palavra Viva e no Colégio São Paulo

Lilian Amaral de Carvalho, UFMG

Doutorado em Ciências – Química (UFMG) Professora no Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

References

BENDER, Willian. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Rio Grande do Sul: Penso Editora, 2014.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018a.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018b. Disponível em: Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622. Acesso em: 05 jan. 2022.

ECHEVERRÍA, Maria del Puy Pérez; POZO, Juan Ignacio. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignacio (org.). A solução de problemas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

FERREIRA, Gabriela Nunes; FERNANDES, Maria Fernanda Lombardi. Cidadão e cidadania. In: GIOVANNI, Geraldo Di; NOGUEIRA, Marco Aurélio (org.). Dicionário de Políticas Públicas. Vol. 2. São Paulo: Fundap – Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2013. p. 70.

MACHADO, Nilson José. Educação: projetos e valores. 6a. ed. São Paulo: Escrituras Editora, 2006.

PBLWORKS. [Site institucional]. Disponível em: https://www.pblworks.org/. Acesso em: 10 mar. 2022.

TOYOHARA, Doroti Quiomi Kanashiro; SENA, Galeno José; ARAÚJO, Almério Melquíades; AKAMATSU, Jânio Itiro. Aprendizagem Baseada em Projetos uma nova estratégia de ensino para o desenvolvimento de projetos. In: CONGRESSO INTERNACIONAL PBL2010, 1., 2010, São Paulo. Resumos e trabalhos completos... São Paulo: USP; PAN PBL, 2010.

Published

2022-09-01

How to Cite

FRELLER, Gabriela; AMARAL DE CARVALHO, Lilian. EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22074, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22074.id1664. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/213. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies