THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583Keywords:
Mathematics education, Teaching and learning, Decimal numbers, CalculatorAbstract
This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.
Downloads
Metrics
References
ARTIGUE, MICHELE. Engenharia Didática. IN: BRUN, J. Didactica da matemática. Tradução Maria José Figueiredo. Lisboa, Portugal: Insituto Piaget, 1996, 193-217p.
BROUSSEAU, Guy. Problèmes de didactique des décimaux. Recherches em didactique des mathematiques, v. 2. n. 3, 1981, p. 37-127.
BROUSSEAU, Guy. Les obstacles épistémologiques, problèmes et ingénierie didactique. Recherche en Didactique des Mathématiques, v. 4, n. 2, 1983, p. 165-198.
BROUSSEAU, Guy. Problemes de l’ enseignement des décimaux. Theorie des Situations Didactiques. 2. ed. Grenoble: La Pensée Sauvage Éditions, 2004
BROUSSEAU, Guy; BROUSSEAU, Nadine. Rationnels et décimaux dans la scolarité obligatoire. IREM de Bordeaux, 1987.
BUSSI, Maria Bartolini.; MARIOTTI, Maria Alessandra. Semiotic mediation in the mathematics classroom. Artifacts and signs after a Vygotskian perspective. In.: L. English (Ed). Handbook of international research in mathematics education. Nova Iorque: Routledge, 2008, p. 746-783.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática, tecnologia e sociedade. Conferência no VII EPREM, Foz do Iguaçu, 2002. Disponível em http://www.sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremvii/palestras/palestra_de_abertura.
D’AMBROSIO, Ubiratan. O uso da calculadora. Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM, junho, 2003.
JUCÁ, Rosineide de Sousa. O ensino dos números decimais por meio de atividades. 2004. 74p. Monografia (Especialização em Educação Matemática). Universidade do Estado do Pará, Belém, 2004.
JUCÁ, Rosineide de Sousa. Uma sequência didática para o ensino das operações com os números decimais. 2008. 197p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado do Pará: Belém, 2008.
JUCÁ, Rosineide de Sousa. Um estudo das competências e habilidades na resolução de problemas aritméticos aditivos e multiplicativos com os números decimais. 2014. 282p. Tese (Doutorado em Educação, Ciências e Matemática). Universidade Federal do Mato Grosso: Cuiabá, 2014.
JUCÁ, Rosineide de Sousa; SÁ, Pedro Franco de. O ensino das operações de adição e subtração dos números decimais utilizando a calculadora. In.: SÁ, Pedro Franco de; SALGADO, Rosângela Cruz da Silva. (Org.). Calculadora possibilidades de uso no ensino de matemática. EDUEPA, Belém, 2015, p. 41-49.
MENEGHET, Renata Cristina Geromel.; SILVA, Geisa Zilli Shinkawa; FREITAS, Michelle Francisco De Azevedo Bonfim de. Etnomatemática e a utilização da calculadora no contexto de Empreendimentos Econômicos Solidários. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 11(2), 52-75, 2018
RABARDEL Pierre. Éléments pour une approche instrumentale en didactique des mathématiques. In.: BAILLEUL, M. (Ed.) Actes de la dixième Ecole d’été de didactique des mathématiques, ARDM, 1999, p. 203-213.
RODITI, Eric. La comparaison des nombres décimaux, conception et expérimentation d’une aide aux élèves em difficulté. Annales de didactique et de Sciences Cognitives n.12, 2007. p. 55-81.
RODRIGUES, Maisa Aparecida Siqueira.; HEALY, Lulu. Calculadora Colorida e Musical: uma ferramenta para explorar números racionais. EBRAPEM, 2008. Disponível em http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/192-1-A-gt6rod riguesta.pdf. Acesso em: 21.10.2021
SÁ, Pedro Franco de; SALGADO, Rosangela da Cruz. A calculadora e a construção das regras dos números inteiros. In.: SÁ, Pedro Franco de; SALGADO, Rosângela Cruz da Silva. (Org.). Calculadora possibilidades de uso no ensino de matemática. EDUEPA, Belém, 2015, p. 23-39.
SÁ. Pedro Franco de; BARROS NETO, Antonio José de; JESUS, Ana Carolina Navegante de; ALMEIDA, Elisama Silva de; ALVES, Fabio José. Adição e subtração de frações com a calculadora virtual. In.: SÁ, Pedro Franco de; SALGADO, Rosângela Cruz da Silva. (Org.). Calculadora possibilidades de uso no ensino de matemática. EDUEPA, Belém, 2015, p. 51-61.
SALGADO. Erik Beliene. O uso da calculadora como instrumento de investigação acerca dos números decimais. 70p. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Matemática do Departamento de Matemática da PUC-Rio, 2020.
SELVA, Ana Coelho Vieira; BORBA, Ruth. Elisabeth Rosa. O uso da calculadora nos anos iniciais do ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVA, Edson Soares. Explorando as regularidades dos números decimais com o auxílio da calculadora. Paraíba, 2017, ??p. Monografia (Graduação em Matemática). Curso Licenciatura em Matemática. Universidade Federal da Paraíba, 2017.
SOARES, Magna. O livro didático e a escolarização da leitura. 2008. Disponível em: http://entrevistasbrasil.blogspot.com/2008/10/magda-soares-o-livro-didtico-e.html. Acesso em: 12.10.2021
PONTE, João Pedro. A calculadora e o processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação e Matemática. Lisboa, n. 11, p. 1-2, jul./set. 1989. Disponível em: http://www.apm.pt/files/_EM11_pp01-02_4a2d0783498f9.pdf
VIGOTSKI, Lev. Pensamento e Linguagem. 3. ed. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2005.
VIGOTSKI, Lev. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Aleksei Nikolaievitch. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 16. ed. São Paulo: ícone, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.