ACTIVITIES TO DEBATE THE FORMATION OF COLORS: THE PARTICIPATION AND PRIOR KNOWLEDGE OF STUDENTS AS A BASIS FOR DIALOGUE
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465Keywords:
Mediation, Physics Teaching, Alternative Conceptions, ColorAbstract
This work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, Kleber Luis, SANTOS, Paulo José Sena dos, FERREIRA, Gabriela Kaiana. Os três momentos pedagógicos como metodologia para o ensino de Óptica no Ensino Médio: o que é necessário para enxergarmos? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n.2, p461-482, 2015. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n2p461
ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de; ABIB, Maria Lúcia dos Santos. Atividades experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico, tradução de Esteia dos Santos Abreu, 1.ª ed. Rio de Janeiro: Contraponto Editora Ltda., 1996.
DRIVER, Rosalind. Students’ conceptions and the learning of science. International journal of Science Education, v. 11, p. 481-490, 1989. https://doi.org/10.1080/0950069890110501
ESTEBAN, Maria Paz Sandin. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. 1ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIRCOREANO, José Paulo. O ensino de óptica e as concepções sobre luz e visão. 1997. 155 f. São Paulo: Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
GREF. Grupo de Reelaboração do Ensino de Física, v. 2. São Paulo: Edusp, 1991.
GUSMÃO, Fábio Alexandre Ferreira. Indicadores educacionais, sociais e econômicos como preditores do desempenho escolar no ensino médio: um estudo acerca das dimensões da desigualdade educacional com base no SAEB (2001 – 2015). 2021. 316 f. Aracaju: tese (doutorado em Educação) - Universidade Tiradentes, Aracaju, 2021. Disponível em: https://mestrados.unit.br/pped/wp-content/uploads/sites/2/2021/10/Tese-Doutorado-Fabio-Gusmao-versao-finaL.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.
MOREIRA, Marco Antonio. A teoria de aprendizagem de David Ausubel como sistema de referência para a organização de conteúdo de Física. Revista Brasileira de Física, v. 9, n. 1, p. 275-292, 1979.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Linguagem e conceitos no ensino de ciências. 1.ª ed. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
OLIVEIRA, Cássio Rodrigo de. A indiferença de estudantes do ensino médio pelo conhecimento escolarizado: reflexões de um psicólogo a partir da perspectiva Histórico-Cultural. 2017. 90p. Campinas: dissertação (Programa de Pós-Graduação em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas-SP, 2017.
PACCA, Jesuína Lopes de Almeida. Construção de conhecimento na sala de aula: um diálogo pedagógico significativo. Investigações em Ensino de Ciências. v. 20 n. 3, p. 131-150, 2015. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n3p131
PAIVA, Fernando Fernandes, BARBATO, Daniela Maria Lemos, PAIVA, Mirella Lopez Martini Fernandes. Orientações motivacionais de alunos do ensino médio para física: considerações psicométricas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40 n. 3, p. e3404-1 – 3404-9, 2018. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0343
PIAGET, Jean. Aprendizagem e conhecimento. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1979.
PINHO, Edna Mara Veiga. Proposta de aula: luz, cor e suas concepções alternativas. Trabalho de instrumentação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
RIBEIRO, Jair Lúcio Prados, VERDEAUX, Maria de Fátima da Silva. Uma investigação da influência da reconceitualização das atividades experimentais demonstrativas no ensino da óptica no ensino médio, Investigações em Ensino de Ciências. v. 18, n.2, p. 239-262, 2013.
SILVA, Linizia Ferreira da, MEDEIROS Jr, Raimundo Nonato de. As cores da bandeira em diferentes cenários de iluminação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 34, n. 2, p. 603-620, 2017. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p603
SILVEIRA, Márcio Velloso, BARTHEN, Ricardo Borges, Ensino da visão cromática através de aparato com LED’s coloridos. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 38, n. 3, p. e3502, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2016-0023
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 2.ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.