THE STUDY OF QUANTUM NUMBERS THROUGH A DIDACTIC GAME: REPORT OF AN ACTIVITY
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499Keywords:
Chemistry teaching, Question group, Ludic, Methodological process, Content reviewAbstract
Because it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Natália Bozzetto; SANGIOGO, Fábio André; PASTORIZA, Bruno dos Santos. Dificuldades no Ensino e da Aprendizagem de Química Orgânica no Ensino Superior – Estudo de Caso em duas Universidades Federais. Química Nova na Escola, v. 44, n. 6, p. 773-782, 2021. http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170708 DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170708
BENEDETTI FILHO, Edemar; CAVAGIS, Alexandre Donizeti Martins; BENEDETTI, Luzia Pires dos Santos. Um jogo didático para revisão de conceitos químicos e normas de segurança em laboratório de química. Química Nova na Escola, v. 42, n°1, p. 37-44, 2020.
http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160187 DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160187
BORIN, Júlia. Jogos e resoluções de problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. 5°. ed. São Paulo: IME- USP, 2004.
CARIAS, Tatiana Rocha. Jogos didáticos para o ensino de química na educação de jovens e adultos. 2019. 127 f. Viçosa: Dissertação (Pós-graduação em Química em rede nacional) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2019. Disponível em: https://www.profqui.ufv.br/wp-content/uploads/2019/07/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Tatiane.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.
COSTA, Hawbertt Rocha; SOUZA, Aguinaldo Robinson de Souza. A produção de significados no modelo quântico por meio de ferramentas socioculturais: uma proposta analítica da aprendizagem. Ensino e Multidisciplinaridade, v. 3, n. 1, p.17-37, 2017. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/14788/8117. Acesso em: 25 jul.2022.
CUNHA, Marcia Borin. Jogos no Ensino de Química: Considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_2/07-PE-53-11.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.
DOTTI, Marcelo. Analogia e mediação docente no processo de ensino e aprendizagem de equilíbrio Químico. Revista Educação Química en Punto de Vista, v. 2, n. 2, p.125-141, 2018. https://doi.org/10.30705/eqpv.v2i2.1419 DOI: https://doi.org/10.30705/eqpv.v2i2.1419
FELTRE, Ricardo. Química. 6. ed. São Paulo: Moderna, 2004.
FERREIRA, Stella Mendes; NASCIMENTO, Carla; PITTA, Ana Paula. Jogos didáticos como estratégias para construção do conhecimento: uma experiência com o 6° ano do ensino fundamental. Giramundo, v. 5, n. 9, p. 87-94, jan /jun. 2018. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/2690/1685. DOI: https://doi.org/10.33025/grgcp2.v5i9.2690
Acesso em: 10 jan. 2022.
FREITAS, Aline Balbueno. et al. Ouroboros: Um jogo de tabuleiro para o ensino de química. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 5, p. 372 – 392, set / dez. 2020. ISSN: 2595 – 4520. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11387/7607. Acesso em: 01 fev.2022. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i5.11387
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17° ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica/ Maria de Andrade Marconi, Eva Maria Lakatos. – 5.ed.-São Paulo: Atlas 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 1.ed.São Paulo: Cortez, 1994.
MATIAS, Felipe da Silva; NASCIMENTO, Felipe Tavares; SALES, Luciano Leal de Morais. Jogos lúdicos como ferramenta no ensino de Química: teorias versus prática. Revista de pesquisa interdisciplinar, n. 2, suplementar, p. 452-464, set. de 2017. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.24219/rpi.v2i2.281
https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/view/281/pdf. Acesso em: 02 fev.2022.
MELLO, Laura Freire; FONSECA, Eril Medeiros; DUSO, Leandro. Agrotóxicos no ensino de Química: proposta contextualizada através de um jogo didático. Revista Eletrônica Ludus Scientiae – (RELuS), v. 2, n. 1, p.76-90, jan./jun, 2018. https://doi.org/10.30691/relus.v2i1.928 DOI: https://doi.org/10.30691/relus.v2i1.928
MIRANDA, Ana Flávia Souza; SOARES, Márlon Hebert Flora Barbosa. Jogos Educativos para o Ensino de Química: Adultos podem Aprender Jogando? Revista Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 27, p. 650-666, mai./ago. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/8781. Acesso em: 15 de jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p649-666
NASCIMENTO, Edinalva Fernandes Alves. Jogos Didáticos no Ensino de Química como mediadores na mobilização da atenção de alunos com diagnóstico de TDAH no Ensino Médio. 2018. 196 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual do Goiás, Anápolis, 2018. Disponível em: https://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/154. Acesso em: 10 dez. 2021.
OLIVEIRA, Rayane Erika Galeno. et al. Jogos didáticos no ensino de química: desenvolvimento e aplicação em turmas da 1° série do ensino médio em Cocal, Piauí. Revista Ciências & Ideias, v.12, n. 3, p. 79-90, ago./out. 2021.
https://doi: 10.22047/2176-1477/2021.v12i3.1732
PERUZZO, Cicília Maria Krohling. Pressupostos epistemológicos e metodológicos da pesquisa participativa: da observação participante á pesquisa-ação. Estudios Sobre las Culturas Contemporáneas, v. XXIII, n.3, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31652406009. Acesso em: 23 jul. 2022.
PINHEIRO, Débora de Souza; SALGADO, Gabryelle Carvalho Marçal; CABRAL, Wallace Alves. A criação e aplicação do jogo “batalha naval periódica” como recurso didático no ensino de Química. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 11, p. 106191-106208, nov. 2021. https://doi.10.34117/bjdv7n11-316 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n11-316
REIS, Martha. Química. 2°. ed. São Paulo: Ática, 2016.
RIBEIRO, Leonardo Coutinho; MOURA, Paulo Rogerio Garcez; KAUARK, Fabiana da Silva. Elaboração e aplicação de jogo didático para o ensino e aprendizagem de fórmulas químicas e nomenclatura de bases e ácidos inorgânicos no ensino médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 232 – 256, 2021. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/772/806. Acesso em: 10 fev. 2022.
RUZZA, Luísa Franklin de Matos. Análise de Métodos Alternativos para o Ensino de Química: Uma Síntese a partir das Propostas de Metodologias Ativas de Ensino. 2016. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/136615/000860152.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 01 jul. 2021.
SENA, Juliana Yporti; ROCHA, Zenaide de Fátima Dante Correia. Uma experiência didática com jogos educativos no ensino de Ciências. Revista Educação Online, n.17, p.1-13, set-dez, 2014. https://doi.org/10.36556/eol.v0i17 DOI: https://doi.org/10.36556/eol.v0i17.117
SEVERO, Ivan Rodrigues Maranho; KASSEBOEHMER, Ana Cláudia. Motivação dos alunos: reflexões sobre o perfil moti-vacional e a percepção dos professores. Química Nova na escola, v. 39, n.1, p.75-82, 2017. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160063 DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160063
SILVA, Ana Carolina Rosa; LACERDA, Paloma Lopes; CLEOPHAS, Maria das Graças. Jogar e compreender a Química: ressignificando um jogo tradicional em didático. Amazônia/Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 13, n.28, p.132-150, 2017. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4340. Acesso em: 25 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.4340
SILVA, Diogo; LORENCINI JUNIOR, Álvaro. O docente e sua constante reconstrução de saberes: o jogo como ferramenta de ressignificação de sua prática. Revista Prática Docente, v. 5, n.1, p. 289-305, jan/abr. 2020. http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p289-305.id608 DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p289-305.id608
SILVA, Rafael Soares; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. Jogos Pedagógicos no Ensino de Ciências: uma química perfeita. In: Schütz, J.A.; Mayer, L.(Org.). Vozes Contemporâneas da Educação. 1ed. Cruz Alta (RS): Ilustração. 2020.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 12.ed. São Paulo: Cortez, 2003.
ZANON, Dulcimeire Aparecida Volante; GUERREIRO, Manoel Augusto da Silva; OLIVEIRA, Robson Caldas. Jogo didático ludo Químico para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos: projeto, produção, aplicação e avaliação. Revista Ciências e Cognição, v. 13, n°1, p. 72-81, 2008. Disponível em: http://www.bdtd.ueg.br/bitstream/tede/154/2/Dissertacao%20de%20Mestrado%20-%20Edinalva%20Fernandes.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.