THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF TEXTUAL GENRES: FROM PCN TO BNCC
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e003.id1325Keywords:
Official Documents, Textual Genres, Portuguese LanguageAbstract
The present article seeks to perform an analysis on the transformations of pedagogical practices in relation to textual genres based on official documents. To perform this analysis, we used the National Curriculum Parameters (PCN) and the Common National Curriculum Base (BNCC), where we investigated the theoretical conceptions that endorse the notion of textual genres in these documents. The methodology used was bibliographic research. The results obtained show that the proposed work with textual genres has obtained advances in the official documents that govern the Brazilian education from the theoretical point of view. We conclude that for the critical teaching of textual genres to take place in the framework of basic education it is necessary engagement and theoretical basis of the education professionals subsidizing an effective performance.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, Sérgio de. Políticas públicas: discutindo modelos e alguns problemas de implementação. In: SANTOS JÚNIOR, O. A. Dos (et al). Políticas públicas e gestão local: programa interdisciplinar de capacitação de conselheiros municipais. Rio de Janeiro: FASE, 2003
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentim. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico em ciência da linguagem [1929]. Tradução de Michel Lauhud e Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo, 2004. 196 p
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, Martins Fontes, 2010.
BARROS, Eliana Merlim; NASCIMENTO, Elvira Lopes. O gênero “resenha cinematográfica” na abordagem do interacionismo sócio-discursivo. In: SIGET, 3., 2005, Santa Maria, RS. Anais ... Santa Maria: UFSM, 2005.
BORTOLUZZI, Bianca Móra. Análise da inserção de gêneros discursivos na base Nacional Comum Curricular. 2018. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão revista. Brasília, MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ acesso em: 25 de junho de 2021
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.
BRONCKART, Jean Paul.; MACHADO, Ana Raquel. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina, PR: EDUEL, 2004. p. 131-163.
BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. 1ª ed. 3ª reimp. MACHADO, A. R.; CUNHA, P. (trad.). São Paulo: EDUC, 2003.
CAMPOS, Maria Inês. Bakhtin e o ensino de língua materna no Brasil: algumas perspectivas. Conexão Letras, v. 11, n. 16, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/2594-8962.70359
CORTEZ, Cinara Monteiro. Gêneros e PCN: Uma reflexão sobre os pressupostos teóricos e práticas pedagógicas no ensino de língua portuguesa. Revista Escrita, v. 2010, n. 11, 2010. DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.escrita.16372
DOLZ, Joaquim. & SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, B., DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 41-70
FELÍCIO, Rosane. UM OLHAR SOBRE CONCEPÇÕES TEÓRICAS PRESENTES NA BNCC, LÍNGUA PORTUGUESA, ENSINO FUNDAMENTAL: A LEITURA LITERÁRIA E OS NOVOS/MULTILETRAMENTOS. Revista Interfaces, v. 11, n. 03, p. 40-51, 2020. DOI: https://doi.org/10.5935/2179-0027.20200039
KOCH, Ingedore. Parâmetros curriculares nacionais, lingüística textual e ensino de línguas. Revista do GELNE, v. 4, n. 1, p. 1-12, 2002.
LAKATOS, Eva Maria.; MARCONI, Marina. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001
LIMA, Rodrigo. O ENSINO DO GÊNERO TEXTUAL A PARTIR DA BNCC PARA O ENSINO FUNDAMENTAL II. Unificada: Revista Multidisciplinar da FAUESP, v. 2, n. 2, p. 136-143, 2020.
LUIZ, Evando; ROCHA, Silva Soares. Gêneros textuais digitais e as atividades de linguagens em sala de aula. Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades, v. 8, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.29327/210932.8.2-19
MAGALHÃES, Maria Cecilia.; NININ, Maria Otília. A dinâmica discursiva na formação de professores: discurso autoritário ou internamente persuasivo? Bakhtiniana, São Paulo, v.9, n.1, p.129-147, jan./jul. 2014. Disponível em: Acesso em: 20 jun. 2021 DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000100009
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: Definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (Org.). Gêneros textuais e ensino. 3. ed. Rio de janeiro: Lucerna, 2005.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MOREIRA, Priscila; LOURENÇO, Suzany Goulart. OS GÊNEROS TEXTUAIS DA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR COMO CURRÍCULO-RÉGUA E A POTÊNCIA DE OUTROS SENTIDOS PARA “COMUM” NOS CURRICULOSDIFERENÇA. Linha Mestra, n. 30, p. 806-810, 2016.
MOTTA-ROTH, Désirée. O ensino de produção textual com base em atividades sociais e gêneros textuais. Linguagem em (Dis)curso, [S.l.], v. 6, n. 3, p. p. 495-518, out. 2010. ISSN 1982-4017. Disponível em: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/347>. Acesso em: 20 jul. 2021.
OLIVEIRA, Adão F. de. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. 2010, p.4 (In: OLIVEIRA, A. F. de; PIZZIO, A.; FRANÇA, G. (Orgs).
Fronteiras da Educação: desigualdades, tecnologias e políticas. Góias: Editora PUC, 2010)
PRETTO, Nelson. Políticas públicas educacionais no mundo contemporâneo. Liinc Em Revista, 2006 (1). Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v2i1.201. Acesso em junho 2021. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v2i1.201
REZENDE, Neide Luzia. Leitura e escrita literárias no âmbito escolar: situação e perspectivas. Estud. av., São Paulo , v. 32, n. 93, p. 93-105, Aug. 2018. Disponível em: https:// doi.org/10.5935/0103-4014.20180032.. Acesso em 03 de julho 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180032
RODRIGUES, Bernardete Biasi: A diversidade de Gêneros textuais no ensino: um novo modismo?. In: PERSPECTIVA, Florianopólis, v.20, n.01, p.49-64, jan./jun. 2002
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In.: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.
SEGATE, Aline. Gêneros Textuais no Ensino de Língua Portuguesa. In: Linha D’Água, (23), 13-24.2010. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i23p13-24. Acesso em jun 2021 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i23p13-24
TOLDO, Claudia; MARTINS, Gabriela Schmitt Prym. A BNCC e os gêneros discursivos uma análise das habilidades de língua portuguesa para o ensino fundamental I. Leitura, n. 67, p. 269-281, 2020.
TORRES, Haroldo da Gama, Camelo, Rafael e Castro, Maria Helena Guimarães. Dificuldades de Coordenação e Políticas Educacionais no Brasil: O Caso do Ensino Fundamental. Dados [online]. 2019, v. 62, n. 4 [Acessado 14 Junho 2021] , e20170226. Disponível em: https://doi.org/10.1590/001152582019190 Acesso em: 12 jul. 2021 DOI: https://doi.org/10.1590/001152582019190
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.