REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426Keywords:
Huka-Huka, Indigenous Culture, Physical EducationAbstract
Huka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Arthur José Medeiros de; ALMEIDA, Dulce Maria Filgueira de; GRANDO, Beleni Salete. As práticas corporais e a educação do corpo indígena: a contribuição do esporte nos jogos dos povos indígenas. Revista brasileira de ciências do esporte, Florianópolis, v. 32, n. 2-4, p. 59-74, dez. 2010. https://doi.org/10.1590/S0101-32892010000200005
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 5ª ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.
BRASIL, Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL, Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 10 Dez. 2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: aspectos legais e possibilidades. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Cadernos de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura acadêmica, p. 21-33, 2012.
FASSHEBER, José. Etno-desporto indígena: a antropologia social e o campo entre os Kaingang. Brasília, DF: Ministério do Esporte, 2010.
FONSECA, Joel Maurício Corrêa; FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO, Fabrício Boscolo. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em pelotas, Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, 2013. https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221
JUCÁ, Luan Gonçalves; LIMA, George Almeida; MELO, José Rodrigo Silva de. Metodologias inovadoras nas aulas de educação física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.
LIMA, George Almeida. Ensino das lutas na escola: um estudo com professores de Educação Física da cidade de Campos Sales/CE. Temas em Educação Física escolar, Rio de Janeiro, v. 6, n.1, p. 71-86, 2021. http://dx.doi.org/10.33025/tefe.v6i1.3094
MONTEIRO, Fernanda Yully dos Santos. A Capoeira e o Huka-huka nas aulas de educação física: diálogos sobre uma escola plural através das lutas de matriz africana e indígena. Revista Conexões de Saberes, v. 3, n. 1, p. 101-114, 2019. http://dx.doi.org/10.18542/cs.v3i1.7892
MOURA, Diego Luz. Pesquisa Qualitativa: um guia prático para pesquisadores iniciantes. Curitiba: CRV, 2021.
MOURA, Diego Luz. et al., O ensino de lutas na Educação Física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Pensar a Prática, v. 22, 2019. https://doi.org/10.5216/rpp.v22.51677
NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do; ALMEIDA, Luciano de. A tematização das lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Rio Grande do Sul, v. 13, n, 3, p. 91-110, 2007.
PAIVA, Leandro Santos et al. Luta corporal indígena. Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos, v. 2, n. 2, p. 55-63, 2021.
PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUZA, Symon Tiago Brandão de. Lutas corporais indígenas: um estudo com professores de educação física do município de fortaleza–ce. Corpoconsciência, p. 34-48, 2021. https://doi.org/10.51283/rc.v25i3.12153
ROSÁRIO, Luís Fernando Rocha; DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v.11 n.3 p.167-178, 2005.
RUFINO, Luís Gustavo Bonatto.A pedagogia das lutas: caminhos e possibilidades. Jundiai/SP: Paco Editorial, 2012.
RUFINO, Luís Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Journal of Physical Education, v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.2644
TENÓRIO, Jederson Garbin; SILVA, Cinthia Lopes da. As práticas corporais indígenas como conteúdo da Educação Física escolar. Revista teoria e prática da educação, v. 17, n. 1, p. 81- 91, jan. /abr., 2014. https://doi.org/10.4025/tpe.v17i1.27722
VIRGILIO, Camila da Silva. et al., A pluralidade cultural das lutas indígenas na escola. Anais do II Seminário estadual do PIBID do Paraná, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.