EXPERIENCED TEACHER: AGING IN THE PROFESSION AND END OF CAREER
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e031.id1051Keywords:
Experienced teachers, Teaching legacy, Professional pathAbstract
This article is the result of a research developed to identify perceptions and give oportunity to Elementary School teachers’ experience reports, in the end of their carreers, about their life track and Professional development. Field research, exploratory character and qualitative nature, with a target audience made by fifteen teachers and and with an average of 32,5 years of teaching experience, with graduate and postgraduate studies completed, active in Public schools from Alto Uruguai Gaucho. Data collection took place through semi-structured interviews with qualitative analysis of a dialectical character. The theoretical basis is composed by authors such as: Arroyo (2000), Bondía (2002), Bragança (20120, Cau-Bareille (2014), Josso (2004), among others. The goal is that listening to the teachers, their experience reports, the reflexion of their life track, add to build alternatives to guide new members of teaching carrer and awaken to the need of thinking training processes that take on the perspective of identidy strenghtening, the teaching Professional development and permanence.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Kelly da Silva; LOPES, Amélia. Professores e o envelhecimento: realidades e especificidades no contexto português. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.25, n.2, p. 61-77, mai-ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9511/6789 Acesso em: 10 jan. 2021.
ALVES, Kelly; LOPES, Amélia; PEREIRA, Fernando. Ser um professor experiente não é sempre uma felicidade: perspectivas de professores sobre o envelhecimento. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 279-301, set./dez. 2020. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1418 DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1418
ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis/RJ: Vozes, 2000.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n 19, Jan/Fev/Mar/Abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114698
BRUNS, Barbara; LUQUE, Javier Luque. Professores Excelentes: como melhorar a aprendizagem dos estudantes na América Latina e no Caribe. Washington; Banco Mundial, 2014.
CAU-BAREILLE, Dominique. Estratégias de trabalho e dificuldades dos professores em fim de carreira: elementos para uma abordagem sob o prisma do género. Laboreal, v. 10, n. º1, p. 1-33, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.4000/laboreal.5353 DOI: https://doi.org/10.4000/laboreal.5353
DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979a.
ESTRELA, Maria Teresa (Org.) Viver e construir a profissão docente. Portugal: Editora Porto, 1997.
FLORES, Maria Assunção. Algumas reflexões em torno da formação inicial de professores. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 182-188, set./dez. 2010. Disponível em: file:///C:/Users/anoga/Downloads/8074-Texto%20do%20artigo-28119-1-10-20101218.pdf Acesso em: 15 dez. 2020.
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. bras. Estud. pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353 DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353
SANCHO GIL, J. M.; HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, F. Professores na incerteza: aprender a docência no mundo atual. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.
NÓVOA, António. Pedagogia: a terceira margem do rio. (Manuscrito). Disponível em: http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/pedagogianovoa.pdf. Acesso em: 04 novembro 2020.
SERRES, Michel. O terceiro instruído. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
STANO, Rita de Cássia M. T. Identidade do professor no envelhecimento. São Paulo: Cortez, 2001.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano XXI, no 73, p. 209- 244, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf Acesso em: 6 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.