EXPERIENCED TEACHER: AGING IN THE PROFESSION AND END OF CAREER

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e031.id1051

Keywords:

Experienced teachers, Teaching legacy, Professional path

Abstract

This article is the result of a research developed to identify perceptions and give oportunity to  Elementary School teachers’ experience reports, in the end of their carreers, about their life track and Professional development. Field research, exploratory character and qualitative nature, with a target audience made by fifteen teachers and and with an average of 32,5 years of teaching experience, with graduate and postgraduate studies completed, active in Public schools from Alto Uruguai Gaucho. Data collection took place through semi-structured interviews with qualitative analysis of a dialectical character. The theoretical basis is composed by authors such as: Arroyo (2000), Bondía (2002), Bragança (20120, Cau-Bareille (2014), Josso (2004), among others. The goal is that listening to the teachers, their experience reports, the reflexion of their life track, add to build alternatives to guide new members of teaching carrer and awaken to the need of thinking training processes that take on the perspective of identidy strenghtening, the teaching Professional development and permanence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Arnaldo Nogaro, UFRGS

Doutorado em Educação (UFRGS) Professor da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da URI Frederico Westphalen-RS (PPGEDU- URI)

Claudionei Vicente Cassol, URI

Doutorado em Educação (Unijuí) Professor da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) e CE Dr. Dorvalino Luciano de Souza (CEEDO) Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da URI Frederico Westphalen-RS (PPGEDU-URI)

Maiara Gonçalves Carpes, URI

Acadêmica do Curso de Medicina da URI Erechim, Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq

References

ALVES, Kelly da Silva; LOPES, Amélia. Professores e o envelhecimento: realidades e especificidades no contexto português. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.25, n.2, p. 61-77, mai-ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9511/6789 Acesso em: 10 jan. 2021.

ALVES, Kelly; LOPES, Amélia; PEREIRA, Fernando. Ser um professor experiente não é sempre uma felicidade: perspectivas de professores sobre o envelhecimento. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 279-301, set./dez. 2020. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1418 DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1418

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis/RJ: Vozes, 2000.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n 19, Jan/Fev/Mar/Abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114698

BRUNS, Barbara; LUQUE, Javier Luque. Professores Excelentes: como melhorar a aprendizagem dos estudantes na América Latina e no Caribe. Washington; Banco Mundial, 2014.

CAU-BAREILLE, Dominique. Estratégias de trabalho e dificuldades dos professores em fim de carreira: elementos para uma abordagem sob o prisma do género. Laboreal, v. 10, n. º1, p. 1-33, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.4000/laboreal.5353 DOI: https://doi.org/10.4000/laboreal.5353

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979a.

ESTRELA, Maria Teresa (Org.) Viver e construir a profissão docente. Portugal: Editora Porto, 1997.

FLORES, Maria Assunção. Algumas reflexões em torno da formação inicial de professores. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 182-188, set./dez. 2010. Disponível em: file:///C:/Users/anoga/Downloads/8074-Texto%20do%20artigo-28119-1-10-20101218.pdf Acesso em: 15 dez. 2020.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. bras. Estud. pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353 DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

SANCHO GIL, J. M.; HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, F. Professores na incerteza: aprender a docência no mundo atual. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.

NÓVOA, António. Pedagogia: a terceira margem do rio. (Manuscrito). Disponível em: http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/pedagogianovoa.pdf. Acesso em: 04 novembro 2020.

SERRES, Michel. O terceiro instruído. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

STANO, Rita de Cássia M. T. Identidade do professor no envelhecimento. São Paulo: Cortez, 2001.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano XXI, no 73, p. 209- 244, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf Acesso em: 6 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013

Published

2021-08-31

How to Cite

NOGARO, Arnaldo; VICENTE CASSOL, Claudionei; GONÇALVES CARPES, Maiara. EXPERIENCED TEACHER: AGING IN THE PROFESSION AND END OF CAREER. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e031, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e031.id1051. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/317. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies