WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e035.id1048

Keywords:

Research, Science teaching, Water quality

Abstract

This paper presents a qualitative study developed from the implementation of an Investigative Activity exploring the macroinvertebrate fauna in water sources with different levels of pollution. The data presented and discussed here were collected through audio recordings of the activities and the field diary of the researcher. Its analysis aimed to investigate how the use of an Investigative Activity can contribute to the improvement of science teaching. The results pointed out elements that indicate the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the developed activities, in the same way that it helped in the understanding of the addressed contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Virgínia Teodoro

Mestre Ensino de Biologia, Professora de Educação Básica

João Paulo Cunha de Menezes

Doutor em Ciências, Professor Adjunto, Ensino de Ciências e Biologia, Docente PROFBIO

References

AZEVEDO, Maria Cristina P. Stella. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: fundamentos, métodos e técnicas. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, p. 15-80, 1994.

BYBEE, Rodger W. Scientific inquiry and science teaching. In: Scientific inquiry and nature of science. Springer, Dordrecht, 2006. p. 1-14. DOI: https://doi.org/10.1007/1-4020-2672-2_1

CALLISTO, Marco; FERREIRA, W; MORENO, P.; GOULART, M.; PETRUCIO, M. Aplicação de um protocolo de avaliação rápida da diversidade de habitats em atividade de ensino e pesquisa (MG-RJ). Acta Limnologica Brasiliensia, v. 14, n. 1, p. 91-98, 2002.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa; VANNUCCHI. Andréia Infatosi; BARROS, Marcelo Alves; GONÇALVES, Maria Elisa Resende; REY, Renato Casal. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2007.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, p. 1-20, 2013.

DRIVER, Rosalind; ASOKO, Hilary; LEACH, John; MORTIMER, Eduardo; Scott, Philip. Construindo conhecimento científico em sala de aula. Química nova na escola, n. 9, p. 31-40, 2000.

ENOS-BERLAGE, Jodi. Development of a water-quality lab that enhances learning & connects students to the land. The American Biology Teacher, v. 74, n. 7, p. 471-478, 2012. DOI: https://doi.org/10.1525/abt.2012.74.7.8

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p. 259-268, 1987.

FREITAS ZOMPERO, Andréia; LABURU, Carlos Eduardo. Significados de fotossíntese apropriados por alunos do ensino fundamental a partir de uma atividade investigativa mediada por multimodos de representação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 179-199, 2016.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000200008

JAMES, Rebecca R.; OGDEN, Albert E.; DIVINCENZO, John P. A water quality study in Rutherford County, Tennessee: student group project. Journal of Natural Resources & Life Sciences Education, v. 35, n. 1, p. 118-126, 2006. DOI: https://doi.org/10.2134/jnrlse2006.0118

KOOSMANN, Angelena; BRUNS, Alex; ANTHONY, Sharon. The Chemistry of natural Waters. Science Education & Civic Engagement, p. 48, 2011.

MUGNAI, Riccardo; NESSIMIAN, Jorge Luiz; BAPTISTA, Darcilio Fernandes. Manual de identificação de macroinvertebrados aquáticos do Estado do Rio de Janeiro: para atividades técnicas, de ensino e treinamento em programas de avaliação da qualidade ecológica dos ecossistemas lóticos. Technical Books Editora, 2010.

NOVAK, Ann M.; TREAGUST, David F. Adjusting claims as new evidence emerges: Do students incorporate new evidence into their scientific explanations?. Journal of Research in Science Teaching, v. 55, n. 4, p. 526-549, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21429

PEDASTE, Margus; MÄEOTS, Mario; LEIJEN, Äli; SARAPUU, Tago. Improving students’ inquiry skills through reflection and self-regulation scaffolds. Technology, Instruction, Cognition and Learning, v. 9, n. 1-2, p. 81-95, 2015.

PUCHE, Helena; HOLT, Jame. Using scientific inquiry to teach students about water quality. The american biology Teacher, v. 74, n. 7, p. 503-508, 2012. DOI: https://doi.org/10.1525/abt.2012.74.7.13

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 97-114, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100007

WILHELM, Pascal; BEISHUIZEN, Jos Beishuizen. Content effects in self-directed inductive learning. Learning and Instruction, v. 13, n. 4, p. 381-402, 2003. DOI: https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00013-0

Published

2021-08-31

How to Cite

TEODORO, Virgínia; CUNHA DE MENEZES, João Paulo. WHAT’S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e035, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e035.id1048. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/321. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies