INORGANIC CHEMISTRY TEACHING WITH DIGITAL TECHNOLOGIES IN REMOTE TIME

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e041.id998

Keywords:

COVID-19, ICT, Chemistry teaching

Abstract

Since news of coronavirus pandemic, teaching in public universities had to adapt to a new reality. This paper aim report Inorganic Chemistry teaching case during the remote time at the Institute of Health and Biotechnology of the Federal University of Amazonas and difficulties, positive and negative aspects. Methodology was descriptive with a qualitative approach such as a case study, carried out from August to December 2020. It was found that the main difficulties of the students referred to the internet connection and that even so, there was a good use of discipline, with the use of ICTs and adaptation of didactic methodologies to contribute to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi, UFAM

Doutorado em Química (UFAM) Professor no Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB-UFAM)

References

ANDRADE, Débora Cristina Mendonça; BRUM, Ana Karine; NEVES, Roberta Pereira Spala, CALVO, Doralice das Graças de Melo; SILVA, Daniele Maciel da Lima. Uso de ferramentas digitais interativas em encontro para o ensino da segurança do paciente. Brazilian Journal of health Review, v. 3, n. 2, p. 1531-1541, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n2-017

ARRUDA, Eucidio Pimenta. “Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19”. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.621

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERALDO, Heloísa, Contribuições da química inorgânica para a química medicinal. Química nova na escola. n. 6, p. 4 – 6, 2005. Disponível em:<http://qnesc.sbq.org.br/online/cadernos/06/a03.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2021.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum: área de Ciências da natureza e suas tecnologias. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em 10 de jan 2021.

BRASIL. Portaria 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. D. O. U. Acesso em 10 de jan 2021.

FIORI, Raquel; GOI, Mara Elisângela Jappe. O Ensino de Química na plataforma digital em tempos de Coronavírus. Revista Thema, v.18, n. especial, p. 281-242, 2020. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.218-242.1807

LEE, John David. Química Inorgânica não tão concisa. 6. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2003.

LIMA, Carina Maria Rodrigues; BARROSO, Maria Cleide da Silva. ICT as pedagogical support in chemistry teaching: teacher training possibilities and student inclusion. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. e102953155, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i5.3155. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3155. Acesso em: 11 jun. 2021.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em ação: Abordagens qualitativas. 2ª edição. Rio de Janeiro: E.P.U., 2020.

OLIVEIRA, Raquel Mignoni de; CORRÊA, Ygor. Ensino de língua portuguesa das tecnologias digitais em tempos de pandemia. Dialogia, n. 36, p. 252-268, 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18336

PEREIRA, Linney Chrissie Konno Piton; WOBETO JUNIOR, Felicio.; ROSINKE, Patrícia. Termoquímica na perspectiva CTSA para o ensino de química por meio das TIC. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 5, p. 328-349, 18 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i5.11905

PEREIRA, Jocimario Alves; Leite, Bruno Silva . Percepções sobre o aplicativo FOQ1 química por estudantes de uma escola pública. Revista REAMEC, v. 9, p. e21001, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11227 DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11227

PEREIRA, Priscila Monteiro. Metodologias ativas no ensino superior: estudo de caso do Programa EDUCALAB do Centro Universitário Estácio de Santa Catarina. Anais...1. ed. – São Paulo : Blucher Open Access, 2020. 310 p. DOI: https://doi.org/10.5151/eduforadacaixa-05

RIBEIRO JUNIOR, Manoel Cícero; FIGUEIREDO, Luciano Silva; OLIVEIRA, Dalila Coragem Alves; PARENTE, Márcia Percília Mooura; HOLANDA, Jeisy dos Santos. Ensino remoto em tempos de COVID-19: Aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão. Boletim de Conjuntura, v. 3, n.9, p.107-126, 2020.

ROCHA, Joselayne Silva; VASCONCELOS, Tatiana Cristina. Dificuldades de aprendizagem no ensino de química: algumas reflexões. XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química Anais do XVIII ENEQ. Santa Catarina, 2016.

SAMPAIO, Renata Maurício. Práticas de ensino e letramentos em tempos de pandemia da COVID- 19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4430

SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro. Importância, sentido e contribuição de pesquisas para o ensino de Química. Revista Química Nova na Escola, n. 1, p. 27-31, mai. 1995.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v.25, Supl. 1, 14-24, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000800004

SILVA, Adriana Toshieokagaw. PIRES, Diego Arantes Teixeira. Gincana das funções inorgânicas: uma proposta lúdica para aulas de química. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Foz do Iguaçu, v. 4, n. 1, p.1-17, 2020.

TOMA, Henrique E.; FERREIRA, Ana Maria da Costa; SERRA, Osvaldo A. Desenvolvimento da Química Inorgânica no Brasil. Química Nova, São Paulo , v. 25, supl. 1, p. 66-73, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000800011

UFAM. Portaria 01/2020. Suspensão das atividades. 2020. Disponível em: https://edoc.ufam.edu.br/bitstream/123456789/3090/1/SEI_23105.011580_2020_40_decisa%cc%83o%20ad%20referendum%20CONSUNI%2001.2020.pdf. Acesso em 22 jan 2021.

VERGNA, Márcia; SILVA, Antônio. “Formação dos professores para o uso das tecnologias da informação e comunicação”. Revista Intersaberes, v. 13, n. 28, 2018. DOI: https://doi.org/10.22169/revint.v13i28.1291

YAMAGUCHI, Hudinilson Kendy de Lima; YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima. Aulas não presenciais: um panorama dos desafios da Educação Tecnológica em tempo de pandemia do COVID-19 no interior do Amazonas. Revista De Estudos E Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, p. e146120, 2020. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1461

YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima; SILVA, Jath da Silva. Avaliação das causas de retenção em Química Geral na Universidade Federal do Amazonas. Química Nova, v. 42, n. 3, p. 346-354, 2019. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170336

Published

2021-08-31

How to Cite

LIMA YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de. INORGANIC CHEMISTRY TEACHING WITH DIGITAL TECHNOLOGIES IN REMOTE TIME. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e041, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e041.id998. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/327. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies