SCIENTIFIC RESEARCH IN HIGH SCHOOL: A PROPOSAL FOR INQUIRY-BASED TEACHING ON THE CONTENT “VENOMOUS ARTHROPODS”

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e055.id1175

Keywords:

Biology Teaching, Pernambuco, Scientific Methodology, Public School, Scorpionism

Abstract

Inquiry-based teaching is based on the construction of skills associated with scientific research, with problem definition, data recording, analysis and interpretation of results, focused on the student's reality. We report here a study developed in the high school of a public school in the countryside of Pernambuco, through the construction and validation of an investigative teaching sequence (ITS), with the theme “Venomous Arthropods”. The students experienced stages of scientific research, from the elaboration of the project to the textual production and public presentation of the results. In order to guide the teacher, we summarized the ITS in six stages: i) Presentation of the project and theoretical context, ii) Construction of research skills, iii) Elaboration of Research Plans, iv) Execution of research, v) Production of the scientific report, and vi) Socialization of knowledge. The students carried out bibliographic and documentary research, as well as a survey, through an interview with the out-of-school community. We consider the ITS to have been successful, because it promoted the protagonism and the approach of students with the appropriation of knowledge about venomous arthropods by the population and by specialized professionals, contributing to the promotion of competences designed for high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dilene de Lima Pantaleão (in memoriam), UFPE

Mestra em Ensino de Biologia (UFPE-CAV) Professora de Rede Estadual de Ensino de Pernambuco

Simão Dias Vasconcelos, UFP

PhD em Zoologia (University of Oxford) Professor na Universidade Federal de Pernambuco, Mestrado Profissional em Ensino de Biologia

References

AZEVEDO, Maria Cristina P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org) Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo. Pioneira Thomson, 2004.

BARRENECHEA, Cristina A. Redação científica com o uso de ferramentas tecnológicas. Curitiba-PR: Setor de Educação, 2016.

BEHRENS, Marilda A. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, José M.; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000, p. 67-132.

BOROCHOVICIUS, Eli; TORTELLA, Jussara C. B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 263–294, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000200002

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC _publicacao.pdf. Acesso em: 10 fev 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM), 2018. p. 1–141.

BRASIL. Ministério da Saúde. Acidentes por animais peçonhentos: o que fazer e como evitar. Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: http://www.saude.gov.br/saude-de-a-z/acidentes-por-animais-peconhentos. Acesso: 10 jun 2020.

CARVALHO, Anna Maria P. de. O Ensino de Ciências: Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo. Cengage Learning, 2004.

CARVALHO, Anna Maria P. de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria P. de (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 1-20.

COSTA JUNIOR, Paulo Herton. O conteúdo decomposição no ensino médio: Análise do livro didático e de uma atividade experimental. 2019. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2019.

DEMO, Pedro. Universidade, Aprendizagem e Avaliação: Horizontes Reconstrutivos. Porto Alegre: Mediação, 2004.

FREITAS, Gilson C. C.; OLIVEIRA, Américo E.; FARIAS, J. E. B; VASCONCELOS, Simão D. Acidentes por aranhas, insetos e centopéias registrados no centro de assistência toxicológica de Pernambuco (1993 a 2003), Revista de Patologia Tropical, v. 35, n. 2, p. 148–156, 2006. DOI: https://doi.org/10.5216/rpt.v35i2.1904

GILLIES, Robyn M.; NICHOLS, Kim. How to support primary teachers’ implementation of inquiry: Teachers’ reflections on teaching cooperative inquiry-based science. Research in Science Education, v. 45, n. 2, 2014. http://doi.org/10.1007/s11165-014-9418-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-014-9418-x

GONÇALVES, Adair; BARROS, Eliana. Planejamento sequenciado da aprendizagem: modelos e sequências didáticas. Revista Linguagem & Ensino, v. 13, n. 1, p. 37–69, 2010.

GRAY, David. Pesquisa no Mundo Real. Porto Alegre, Artmed, 2012.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. 4° ed. São Paulo: Edusp, 2005.

LIMA, Kênio E. C.; VASCONCELOS, Simão D. Acidentes com animais peçonhentos: um estudo etnozoológico com agricultores de Tacaratu, sertão de Pernambuco. Sitientibus Série Ciências Biológicas, vol. 6, n. 2, p. 138-144, 2006. DOI: https://doi.org/10.13102/scb8169

OLIVEIRA, Aldeni; GEREVINI, Alessandra; STROHSCHOEN, Andreia. Diário de Bordo: uma ferramenta metodológica para o desenvolvimento da Alfabetização Científica. Revista Tempos e Espaços em Educação, 2017. https://doi.org/10.119.10.20952/revtee.v10i22.6429 DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6429

PARMA, Marivaldo; BRUGNAGO, Eduardo L.; BELLUCCO, Alex. Replanejando uma sequência de ensino investigativa sobre conservação da energia. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 92–114, 2018.

REHOREK, Susan J. Inquiry-Based Teaching. The American Biology Teacher, v. 66, n. 7, p. 493-499, 2004. DOI: https://doi.org/10.1662/0002-7685(2004)066[0493:IT]2.0.CO;2

SASSERON, Lucia H.; CARVALHO, Anna Maria P. de. Almejando a Alfabetização Científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.3, p.333-352, 2008.

SCARPA, Daniela L.; CAMPOS, Natália F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 25–42, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0003

SINGER, Helena. Pelo protagonismo de estudantes, educadores e escolas. In: LOVATO, Antonio; YIRULA, Carolina P.; FRANZIM, Raquel (Org.). Protagonismo: A potência de ação da comunidade escolar. São Paulo-SP: Ashoka/Alana, 2017, p. 14–21.

SLONGO, Iône I. P.; DELIZOICOV, Demétrio. Um panorama da produção acadêmica em ensino de biologia desenvolvida em programas nacionais de pós-graduação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 3, p. 323–341, 2006.

TRIVELATO, Silvia L. F.; TONIDANDEL, Sandra M. R. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de Biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, p. 97–114, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06

ULLA, Mark B. Benefits and challenges of doing research: Experiences from Philippine public school teachers. Issues in Educational Research, v. 28, n. 3, 797-810, 2018.

VASCONCELOS, Simão D.; LIMA, Kênio E. C. Concepções de Professores da Rede Pública de Pernambuco sobre Feiras de Ciências: Reflexões a partir de uma Atividade Lúdica. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, p. 488-518, 2020. DOI: https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i2.10637

ZABALLA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZÔMPERO, Andreia F.; LABURÚ, Carlos E. Atividades investigativas no ensino de Ciências: Aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciência, v. 13, n. 3, p. 67 – 80, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305

Published

2021-08-31

How to Cite

LIMA PANTALEÃO (IN MEMORIAM), Dilene de; DIAS VASCONCELOS, Simão. SCIENTIFIC RESEARCH IN HIGH SCHOOL: A PROPOSAL FOR INQUIRY-BASED TEACHING ON THE CONTENT “VENOMOUS ARTHROPODS”. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e055, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e055.id1175. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/343. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies