A REMOTE EXPERIENCE AND ACTIVE METHODOLOGIES ANALYSIS ON THE ENGLISH TEACHING IN EJA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e061.id1128

Keywords:

Teaching, English Language, Youth and Adult Education, Active Methodologies, Digital Information and Communication Technologies

Abstract

This article presents research data on the use of active methodologies, such as the flipped classroom, during Emergency Remote Teaching (ERT) for English language teaching in Youth and Adult Education. The objective of the study was to understand about the platform designated for the mediation of classes, the active methodology chosen and the context of remote teaching. The research was applied in a public school in the city of Primavera do Leste/MT, investigating two high school classes. As a collecting data technique was used a participating research and questionnaires were applied using the tool Google Forms, sending by WhatsApp groups. The collecting data were analyzed and discussed regarding inside authors who investigate the flipped class practice and the use of Digital Information and Communication Technologies. About the results, regarding the technical conditions, internet access and devices with minimal configurations represent difficulties in the process, regarding the methodology, promoting the use of digital technologies, the dependence of the teacher in carrying out the activities and autonomy are aspects that demonstrate the need of being intensified in future proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dayane Artuzi, IFMT

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn - UNIC/IFMT) Professora da Educação Básica de Mato Grosso (Seduc/MT)

Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca Voltolini, UFMT

Pós-doutorado (UFMT). Doutora em Comunicação Social (Universidade Metodista de São Paulo) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn - UNIC/IFMT)

José Serafim Bertoloto, UFMT

Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP) Docente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea (ECCO/UFMT)

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2007.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso. Brasília, DF, 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Decreto – lei nº– Coletânea de legislação: edição federal, São Paulo, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1967.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HODGES, Charles; TRUST, Torrey; MOORE, Stephanie; BOND, Aaron; LOCKEE, Barb. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17. Acesso em: 01 abr. 2021.

INTER-RELAÇÕES COMUNICAÇÃO E EDUCAÇÃO NO CONTEXTO DO ENSINO BÁSICO [recurso eletrônico]. CITELLI, Adilson (org.). São Paulo: ECA-USP, 2020. 217 p. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/mecom/#Relatorio-de-Atividades. Acesso em: 22 mar. 2021.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.

LEFFA, Vilson Jose. Língua estrangeira. Ensino e aprendizagem. Pelotas: EDUCAT, 2016.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2013.

MORAN, José. Mudando a educação com Metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto; MORALES, Ofélia Elisa Torres (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. p. 15-33.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Bacich, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NÚCLEO de Informação e Coordenação do Ponto BR (NIC.br). (2021). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: pesquisa TIC Domicílios (Edição COVID-19 - Metodologia adaptada), ano 2020. Disponível em: https://cetic.br/pt/arquivos/domicilios/2020/domicilios/. Acesso em: 01 ago. 2021.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala invertida. Educar em Revista, n. 4, p. 79-97, 2014. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Acesso em: 22 mar. 2021.

VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; GERALDINI, Alexandra Fogli Serpa. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino Rev. Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455-478, jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/9900. Acesso em: 29 ago. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.17.052.DS07.

Published

2021-08-31

How to Cite

ARTUZI, Dayane; FERNANDES DA FONSECA VOLTOLINI, Ana Graciela Mendes; SERAFIM BERTOLOTO, José. A REMOTE EXPERIENCE AND ACTIVE METHODOLOGIES ANALYSIS ON THE ENGLISH TEACHING IN EJA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e061, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e061.id1128. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/349. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies