DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141

Keywords:

Educational Games, Chemistry Teaching, Teacher Education

Abstract

This research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sally Katiuce Moccelini, UFSC

Doutora em Química (UFSC) Graduanda em Licenciatura em Química (IFMT)

Douglas Gonçalves Sete, IFMT

Mestre em Ensino de Ciências Exatas (UNIVATES) Professor do IFMT

References

ALMEIDA, Jhenyfer Caroliny, SILVA, Luciana Aparecida Siqueira, CARVALHO, Christina Vargas Miranda. Contribuições para prática pedagógica na formação inicial de professores de química. Ciclo Revista, 1(2), 2016. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/ciclo/article/view/278 . Acesso em: 08 out 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais (Ensino Médio) – Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

CUNHA, Marcia Borin Jogos no Ensino de Química: Considerações Teóricas para sua utilização em Sala de Aula. Quím. nova esc. 34, n. 2, p. 92-98, 2012. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_2/07-PE-53-11.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

EVARISTO, Gabriel Filipe; GUILHERME, Christian Roberto de Farias, ALMEIDA, Vitor Luiz Campese Gonçalves de. Avaliando o potencial do jogo didático “the wall chemistry game” para o ensino de cinética química. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 1, p. 1-17, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10854. Acesso em: 02 out. 2020.

FERREIRA, Neibher Luiz, AMORIM, Sandra da Silva, OLIVEIRA, Itamar Pereira. As habilidades e competências do professor diante dos novos recursos tecnológicos. Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n. 2, 2011.

HAYDT, Regina Célia Cazaux. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 1995.

JESUS, Tatielle Rocha de; CUSTÓDIO, Rennan Siqueira; COMARÚ, Michele Waltz. Passaqui: contribuições de uma abordagem lúdica para a formação inicial de professores de química. REDEQUIM, v 2, n 2, 2016. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1299. Acesso em: 22 out. 2020

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez, São Paulo, 1996.

LEGEY, Ana Paula; MOL, Antônio Carlos de Abreu; BARBOSA, Júlio Vianna; COUTINHO, Cláudia Mara Lara Melo. Desenvolvimento de jogos didáticos educativos como ferramenta didática: um olhar voltado à formação de futuros docentes de ciências. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.5, n.3, p.49- 82, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37735 Acesso em: 05 nov. 2020.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª edição. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.

MESSEDER NETO, Hélio da Silva; MORADILLO, Edilson Fortuna de. O lúdico no ensino de química: considerações a partir da psicologia histórico-cultural. Quím. nova esc. v.38, n.4, p. 360-368, 2016. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc38_4/11-EQF-33-15.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem significativa em revista. V1(3), pp. 25-46, 2011. Disponível em: https://lief.if.ufrgs.br/pub/cref/pe_Goulart/Material_de_Apoio/Referencial%20Teorico%20-%20Artigos/Aprendizagem%20Significativa.pdf. Acesso em: 02 out. 2020.

NEVES, Natália Nascimento; MOURA, Larissa Pereira de; SOUZA, Hiale Yane Silva de; SOUZA, Gahelyka Aghta Pantano. Produção de material didático no ensino de química: contribuições no desenvolvimento de um ensino contextualizado e significativo. SOUTH American Journal of basic education, technical and technological v. 1, n. 1, p. 319-326, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/1148/965. Acesso em: 27 de mar. 2020.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/4758. Acesso em: 09 out 2020.

OLIVEIRA, Antônio. L. de; OLIVEIRA, José Clovis P. de; NASSER, Maria Jucione S.; CAVALCANTE, Maria da Paz. O Jogo Educativo como Recurso Interdisciplinar no Ensino de Química. Quím. nova esc. v. 40, n. 2, p. 89-96, 2018. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc40_2/05- RSA-82-16.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

OLIVEIRA, Andréia Machado, KAMPFF, Adriana Justin Cerveira, MIRANDA, Roxane Leandra dos Santos, ROSO, Mafalda. Aprendizagem colaborativa em construção coletiva multimídia. RENOTE, v. 5, n. 1, julho, p. 1-9, [Online], 2007. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo9/artigos/8bAndreia.pdf. Acesso em: 25 de mar. 2020.

PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relatos de uma experiência. Conjectura: filosofia e educação, v. 14, n. 2, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16/15. Acesso em: 25 mar. 2020.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, n. 68, p. 109-125, dez., 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a06v2068.pdf Acesso em: 09 abr. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido, LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -V 3, n 3 e 4, pp.5-24. 2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542/7012 . Acesso em: 09 out. 2020.

PIMENTEL, Alessandra. A teoria da aprendizagem experiencial como alicerce de estudos sobre desenvolvimento profissional. Estudos de Psicologia 2007, 12(2), 159-168. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epsic/v12n2/a08v12n2.pdf. Acesso em: 08 set. 2020.

PINHEIRO, Ricardo Silvério Gomes, SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. O lúdico e a formação de professores: elaboração e confecção do jogo mega senha da química. REDEQUIM, v 6, n 1, 2020. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2515. Acesso em: 09 out. 2020.

PINTO, Cibele Lemes; TAVARES, Helenice Maria. O Lúdico na Aprendizagem: Aprender e Aprender. Revista da Católica, Uberlândia, v.2, n.3, p.226-235, 2010. Disponível em: https://docplayer.com.br/6255709-O-ludico-na-aprendizagem-apreender-e-aprender-1.html . Acesso em: 27 out. 2020.

REIS, Jheniffer Micheline Cortez dos; OLIVEIRA, Brenno Ralf Maciel; KIOURANIS, Neide Maria Michellan. Perspectivas em relação à docência na formação inicial de licenciatura em química de uma universidade pública. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de novembro de 2013. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1097-1.pdf. Acesso em: 24 out. 2020.

ROCHA, Maria de Fátima; LIMA, Irielson Carneiro de; VICTOR, Camila Mayara Bezerra; SANTANA, Iany Silva de; SILVA, Luana Priscila da. Jogos didáticos no ensino de química. Formação de Professores: interação Universidade - Escola no PIBID/UFRN. Natal: EDUFRN, 2011.

SILVA, Diogo da; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. O docente e sua constante reconstrução de saberes: o jogo como ferramenta de ressignificação de sua prática. Revista Prática Docente. v. 5, n.1, p. 289-305, jan/abr 2020. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/608/271. Acesso em: 13 nov. 2020.

SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Jogos e atividades lúdicas no ensino de química: uma discussão teórica necessária para novos avanços. REDEQUIM. v 2, n 2, 2016. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1311. Acesso em: 13 nov. 2020.

SOUZA, Jorge R. Trindade. Prática pedagógica em química. Oficinas pedagógicas para o ensino de química. 1ª edição. Belém: Editaedi, 2015.

VIEIRA, Bruna M., CRUZ, Hernani M., PIRES, Fabiana L. B., BUT, Sahmara M., HEINSCH, Zenaide. Uno Químico: um jogo de cartas criado com materiais alternativo para o ensino de Química. I Encontro Nacional de Jogos e Atividades Lúdicas em Ensino de Química – I JALEQUIM. Goiânia, GO – 29 a 31 de Janeiro de 2014. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/405/o/LIVRO_DE_RESUMOS.pdf. Acesso em: 08 out 2020.

Published

2021-08-31

How to Cite

KATIUCE MOCCELINI, Sally; GONÇALVES SETE, Douglas. DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e063, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies