IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200Keywords:
Educational Quality, IDEB, School managementAbstract
The study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable.
Downloads
Metrics
References
CAMARGO, Rubens Barbosa de; PINTO, José Marcelino de Rezende; GUIMARÃES, José Luiz. Sobre o financiamento no Plano de Desenvolvimento da Educação. Cadernos de pesquisa, v. 38, p. 817-839, 2008.
CHIRINÉA, Andréia Melanda; BRANDÃO, Carlos da Fonseca. O IDEB como política de regulação do Estado e legitimação da qualidade: em busca de significados. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., [s. l.], v. 23, ed. 87, p. 461-484, abr./jun 2015.
COELHO, Maria Inês de Matos. Vinte anos de avaliação da educação básica no Brasil: aprendizagens e desafios. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, ed. 59, p. 229-258, abr/jun 2008.
DA PAZ, Fábio Mariano; RAPHAEL, Hélia Sônia. Contribuições para o debate sobre a escola pública: o índice de desenvolvimento da educação básica (IDEB). In: Colloquium Humanarum.
DE AZEVEDO, Janete Maria Lins. Notas sobre a análise da gestão da educação e da qualidade do ensino no contexto das políticas educativas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v. 27, n. 3, mar. 2012.
DIAS DE SOUSA, Raimunda Aurea; GUEDES, Débora Cristina. Avaliações internas e externas na escola: um estudo de caso na escola estadual de alternância em Petrolina-PE. Plures Humanidades, v. 21, n. 1, 2021.
FERNANDES, Reynaldo. A universalização da avaliação e a criação do IDEB: pressupostos e perspectivas. Em Aberto, [s. l.], v. 29, ed. 96, p. 99-111, 16 set. 2016.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de desenvolvimento da educação básica (ideb). Brasília: Inep, 2007.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica: metas intermediárias para a sua trajetória no Brasil, estados, municípios e escolas. Brasília: INEP, 2009.
FERREIRA, Nádia dos Santos et al. Uma análise sobre os resultados do IDEB e a visão dos gestores das escolas públicas do município de Salgueiro/PE. Revista Opara – Ciências Contemporâneas Aplicadas, Petrolina, v. 8, ed. 2, p. 26-41, 2018.
FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 965-987, 2007.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. - 4. Ed. – 8. Reimp. – São Paulo: Atlas, 2006.
IDEB.IDEB- Resultados e Metas. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Nacionais Anísio Teixeira, 2020. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/. Acesso em: 20 set. 2020.
MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Avaliação interna no contexto das avaliações externas: desafios para a gestão escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [s. l.], v. 30, ed. 1, p. 63-78, jan/abr 2014.
MEC. Conheça o IDEB. Ministério da Educação. Disponível em: http://http://portal.mec.gov.br/conheca-o-ideb. Acesso em: 16 de setembro de 2020.
NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 1996.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ARAUJO, Gilda Cardoso de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, 2005.
SCHNEIDER, Marilda Pasqual; NARDI, Elton Luiz. O IDEB e a construção de um modelo de accountability na educação brasileira. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 27, ed. 1, p. 7-28, jun 2014.
SILVA, Isabelli Fiorelli. O sistema nacional de avaliação: características, dispositivos legais e resultados. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, ed. 47, p. 427-448, set/dez 2010.
POLLITT, Christopher. (1993). Managerialism and the public services. Oxford: UK; Cambridge: USA.
TRAVITZKI, Rodrigo. Qual é o grau de incerteza do Ideb e por que isso importa?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 107, p. 500-520, 2020.
VIEIRA, Nilceia; CÔCO, Valdete. Avaliação e Qualidade: Diferentes percursos na educação básica. Roteiro, Joaçaba, v. 40, ed. 1, p. 127-148, jan/jun 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.