DIGITAL DEVICES IN CONTINUING TEACHER EDUCATION IN THE FEDERAL DISTRICT: A PIONEERING COURSE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e070.id1223

Keywords:

Methodology of transmediation, Teacher training, Course Use of Digital Tools to Optimize the Learning Process

Abstract

This paper presents the results of a research on a pioneering course, entitled “Use of Digital Tools to Optimize the Learning Process”, offered to teachers from the State Department of Education of the Federal District and by the Reference Center in Educational Technology in the second half of 2019 whose objective was to investigate the uses of the methodology of transmediation – transposition of narratives to different media through digital devices for the elaboration and expansion of curriculum content by teachers. For that, we opted for the case study and for the construction of the data we used: online questionnaires, participant observation and the documental analysis with 14 graduates of the formation. The results indicated that there was engagement and protagonism of teachers in different activities and that the use of the adopted methodology significantly contributed to the teaching and learning process of course participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cláudia Vieira Barboza Sumikawa, UB

Mestrado em Educação (Universidade de Brasília) Professora na Secretaria de Educação do Distrito Federal

Andrea Cristina Versuti, UNICAMP

Doutorado em Educação, Ciência e Tecnologia (UNICAMP) Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB)

References

AGAMBEN, Giorgio. O amigo & o que é um dispositivo. Chapecó: Argos, 2015.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som um manual prático. Tradução Pedrinho A. Guareschi. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRASIL. Decreto nº 6.424, de 04 de abril de 2008. Altera e acresce dispositivos ao Anexo do Decreto nº 4.769, de 27 de junho de 2003, que aprova o Plano Geral de Metas para a Universalização do Serviço Telefônico Fixo Comutado prestado no Regime Público – PGMU. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 abr. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6424.htm. Acesso em: 6 nov. 2018.

BRASIL. Decreto nº 9.204, de 23 de novembro de 2017. Institui o Programa de Inovação Educação Conectada, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 nov. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9204.htm. Acesso em: 6 nov. 2018.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 16. ed. Tradução Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2009.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Cetic.br. Indicadores alunos de escolas urbanas, por percepção sobre os efeitos do uso da internet nas atividades de aprendizagem. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/educacao/2019/escolas-urbanas-alunos/C6/. Acesso em: 10 ago. 2021.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GOSCIOLA, Vicente. Narrativa transmídia: A presença de sistemas de narrativas integradas e complementares na comunicação e na educação. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, v. 13, n. 2, p. 117-126, 2011.

GOSCIOLA, Vicente; VERSUTI, Andrea Cristina. Narrativa transmídia e sua potencialidade na educação aberta. In: OKADA, A. (Ed.). Open Educational Resources and Social Networks: Co-Learning and Professional Development. London: Scholio Educational Research & Publishing, 2012. Disponível em: https://oro.open.ac.uk/39236/1/OER-completo-final-05-07.pdf. Acesso em: 3 jun. 2019.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e medicação pedagógica. 21. ed. Campinas, SP: Papirus, 2015. p. 30-45.

PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da. O papel da atividade de programação no processo de construção de conhecimentos para a docência. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 898-918, 2016.

RODRIGUES, Diva Lúcia. Representações de professores sobre o uso da informática na Educação Infantil: estudo de caso em uma escola pública de Santa Maria (DF). 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

ROJO, Roxane. Outras Maneiras de Ler o mundo. Entrevista concedida ao Cadernos AFT. Educação no Século XXI. Multiletramentos. Fundação Telefônica, São Paulo, v. 3, p. 7-11, 2013.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na Cibercultura. Santo Tirso, Portugal: Whitebooks, 2014.

SUMIKAWA, Cláudia Vieira Barboza. Multiletramentos na formação de professores em metodologias da transmidiação no Distrito Federal. 2020. 143 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/39393. Acesso em: 1 jun.2021.

VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ARANTES, Flávia Linhalis (Org.). Tecnologia e educação [recurso eletrônico]: passado, presente e o que está por vir. Campinas: NIED; Unicamp, 2018.

VERSUTI, Andrea Cristina; LIMA, Daniella de Jesus; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. In: VERSUTI, Andrea Cristina; SANTOS, Gilberto Lacerda (Org.). Educação, Tecnologias e Comunicação. Brasília, DF: Viva, 2018. p. 36-54.

VERSUTI, Andrea Cristina; SILVA, Daniel David. A transmidiação como escrita de resistência. Revista Linha Mestra, Ano 11, n. 33, p. 92-101. set./dez. 2017. Disponível em: https://linhamestra0033.files.wordpress.com/2018/01/lm_17_121.pdf. Acesso em: 4 mar. 2020.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2021-08-31

How to Cite

BARBOZA SUMIKAWA, Cláudia Vieira; CRISTINA VERSUTI, Andrea. DIGITAL DEVICES IN CONTINUING TEACHER EDUCATION IN THE FEDERAL DISTRICT: A PIONEERING COURSE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e070, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e070.id1223. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/358. Acesso em: 16 jun. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies