THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825

Keywords:

Student, Teacher, Scientific Knowledge, Covid-19, Pandemic

Abstract

The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified,  the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Erisnaldo Francisco Reis, UNIVATES

Mestre em Ensino de Ciências Exatas (UNIVATES/RS) Professor na Rede Estadual do Estado de Minas Gerais

Andreia A. Guimarães Strohschoen, UFRGS

Doutora em Ecologia (UFRGS) Professora do Doutorado e Mestrado do PPGE e do PPGECE (UNIVATES)

References

AUSUBEL, David Paul. A Aquisição e Retenção do Conhecimento: Uma perspectiva cognitiva. 1ª ed. Lisboa-PT. Plátano Edições Técnicas, 2003.

BADIN, Ana Maria Andreola; PEDERSETTI, Simone; SILVA, Melissa Borges da. Educação Básica em Tempos de Pandemia: Tentativas para Minimizar o Impacto do Distanciamento e Manter o Vínculo entre os Alunos, as Famílias e a Escola. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (organizadores). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020.

BHABHA, Homi K. O Local da Cultura. 5ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #Fiqueemcasa: educação na pandemia da Covid-19. Interfaces Científicas, V.8, N.3, Fluxo Contínuo, p. 200 – 217, Aracaju, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/view/8777/3998. Acesso em 24 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217

KIRCHNER, Elenice Ana. Vivenciando os Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (organizadores). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020.

MACHADO, Nilson José [et al.]. Pensando e Fazendo Educação de Qualidade. São Paulo: Moderna, 2001.

MINAS GERAIS. Resolução SEE nº 4.310/2020. Secretaria de estado de Educação de Minas Gerais. Belo Horizonte: SEE-MG, 2020.

MINAS GERAIS. Secretaria de Educação do Estado de Minas gerais. SRE Diamantina - MG. Regime Especial de Atividades não Presenciais. Disponível em: https://srediamantina.educacao.mg.gov.br/index.php/2-dire/uncategorised/144-regime-especial-de-atividades-nao-presenciais-reanp-e-divulgado-oficialmente-para-toda-a-comunidade-escolar. Acesso em:20 jun. 2020.

SILVA, Francisco Thiago. Currículo de transição: uma saída para a educação pós-pandemia. Revista EDUCAmazônia - Educação Sociedade e Meio Ambiente, Ano 13, V. 25, N. 1, Jan-Jun, pág. 70-77, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/ educamazonia/article/view/7666/5363. Acesso em 24 jun. 2020.

VIEIRA, Letícia; RICCI, Maike C. C. A Educação em Tempos de Pandemia: Soluções Emergenciais pelo Mundo. Editorial, abr. 2020. OEMESC- Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina, 2020. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL___Let_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf. Acesso em: 19 out. 2020.

Published

2020-12-30

How to Cite

FRANCISCO REIS, Erisnaldo; GUIMARÃES STROHSCHOEN, Andreia A. THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1817–1840, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies