THE PROJECTS PEDAGOGY IN UNDERSTANDING THE SOCIAL AND ENVIRONMENTAL CONSEQUENCES OF ACCIDENTS WITH DAMS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1927-1943.id833

Keywords:

Pedagogy Project, Environmental Accidents, Dam Accidents

Abstract

The dam’s rupture occurred in Brazil in previous years caused irreparable environmental impacts that cannot undergo unnoticed. In this context, it become important to discuss in the school the socio environmental consequences caused by those accidents. In this paper it is presented a pedagogical practice involving the project’s pedagogy that had as an objective explore its contributions in the comprehension of those consequences. 75 students from the High School integrated to the Buildings Technical School participated in this practice. The students were divided into groups and developed their projects having as reference the steps presented by Nogueira (2008). The evaluation process was procedural and diagnostical, that is, passed through all the project’s steps. The results of this evaluation pointed that the project’s pedagogy contributes not only to the comprehension of the social and environmental impacts of the accidents involving dams, but also developed autonomy and knowledges to address this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carmem Lúcia Costa Amaral, UNICSUL

Doutora em Ciências (USP) Professora pesquisadora da UNICSUL

Tatiane Baldoria, UNICSUL

Mestre em Ensino de Ciência (UNICSUL) Professora da ETEC

References

AGÊNCIA BRASIL. Com risco de rompimento de barragem, moradores deixam suas casas no ES. 2020. Disponível em: https://exame.com/brasil/com-risco-de-rompimento-de-barragem-moradores-deixarem-suas-casas-no-es/. Acesso: Junho/2020.

ANTUNES, Celso. Projetos e práticas pedagógicas na educação infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BENDER, Willian N. Aprendizagem Baseada em Projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

CARVALHO, Marllon Santos de; RIBEIRO, Kátia Daniela; MOREIRA, Raner Moacir; ALMEIDA, Alex Magalhães. Concentração de metais no rio Doce em Mariana, Minas Gerais, Brasil. Acta Brasiliensis, v. 1, n. 3, p.37-41, 2017. DOI: https://doi.org/10.22571/Actabra13201758

CASTANHEIRA, Rhuann Patryk dos Santos; GUEDES, Flávio Leôncio; CASTRO JÚNIOR, Clênio Farias; ALMEDA, Kaylla Perreira; AZEVEDO, Flávia Garret. A viabilidade do uso de tecnologias sustentáveis na construção civil. Revista Eletronica da Estácio Recife, v.2, n.2, p.1-7, 2016. Disponível em: https://reer.emnuvens.com.br/reer/article/view/88. Acesso: 3/2020.

COHEN, Elizabeth G.; LOTAN, Rachel. A. Planejando o trabalho em grupo: estratégias para salas heterogêneas. Porto Alegre: Penso, 2017.

CONECTAS. Dados: o número da tragédia de Brumadinho. 2020. Disponível https://www.conectas.org/noticias/fact-sheets-o-numeros-da-tragedia-de-brumadinho. Acesso: Junho/2020.

COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: Teoria e Prática. 2. ed. Coimbra: Edições Almedina, 2013.

CUNHA, Maíra Darido da; OLIVEIRA, Niviane Vieira Gois. Pedagogia de Projetos: a visão dos professores acerca do projeto de leitura no município de Bertioga – SP. Cadernos da Pedagogia, v. 13, n. 25, p. 4-15, Jul/Set 2019.

FERNADES, Mirele Sanches; SALGADO, Tania Denise Miskinis. Estratégias docentes no desenvolvimento de competências em estudantes de um curso técnico em química. Revista Prática Docente. v. 5, n. 2, p. 1040-1056, mai/ago 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695

FONTES, Roberta Neves; LOPES, Ivonete da Silva. As representações da mídia sobre o rompimento da barragem do Fundão em Mariana, Minas Gerais. Revista Espacios, v.38, n.34, p. 32-44, 2017.

FONSECA, Bruno. Brasil registra mais de três acidentes em barragens por ano. 2019. Disponível em: https://apublica.org/2019/01/brasil-registra-mais-de-tres-acidentes-em-barragens-por-ano/. Acesso: Set.2020

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2018.

GUEDES, José Demontier; SOUZA, Antonielle Serafim; SIDRIM, Francisca Maraysa Luciano; LIMA, Quenilda Fernandes de Oliveira. Pedagogia de Projetos: uma ferramenta para a aprendizagem. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v.10, n.33, Supl 2. p. 237-256, 2017. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i33.650

HERNANDEZ, Fernández; VENTURA, Monteserrat. Organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre. Artes Médicas.1998.

MARTINS, José Santos. O trabalho com projetos de pesquisa: do ensino fundamental ao ensino médio. Campinas, SP: Papirus, 2001.

NOGUEIRA, Nilbo Ribeiro. Pedagogia dos projetos: etapas, papéis e atores. São Paulo, Ed. Érica, 2008.

OLIVEIRA, Ethel Silva de, GONZAGA, Amarildo Menezes. Pedagogia de Projetos: uma alternativa didática ao Ensino de Ciências. In VII ENCONTRO DE NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7, 2009. Anais.......Belo Horizonte, 2009. p.1-13. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1540-1.pdf. Acesso: fevereiro/2020.

PAROLIN, Sonia Regina Hierro (Org.) MORAES, Deusdedit Carvalho de; OLIVEIRA, Heloisa Cortiani de; ZANON, Simone Luzia Maluf; NARDELLI, Thaise. Elaboração de projetos inovadores em educação profissional. Curitiba: Sesi/Senai/PR, 2006.

PAULA, Joaracy Lima de; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. Educação Ambiental na Educação Profissional: caminhando em direção à formação humana integral. Revista Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 2, n. 05, p.83- 92, Jul., 2016.

PINHEIRO, Luciana Madsen. Pedagogia de Projetos: a metodologia que usa os sentidos e a arte como base para o aprendizado. Rio de Janeiro: Clube de Autores, 2016.

SAKR, Dalia A., SHERIF, Ahmed; EL-HAGGAR, Sahar Mohamed. Environmental management systems’ awareness. Journal of cleaner production. v. 18, n.3, p. 210-218, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.021

SANTOS, Dilce Melo; LEAL, Nadja Melo. A pedagogia de projetos e sua relevância como práxis pedagógica e instrumento de avaliação inovadora no processo de ensino aprendizagem. Revista Científica da FASETE, n. 19, p. 81-96, 2018.

SILVA, Maria Salete Cordeiro. A pedagogia de projetos no ensino de química: um relato de experiência. 2011, 63f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática), Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2011.

SILVA, Ricardo Bussons; BATISTA, Suelene da Silva; SILVA, Marinaldo Felipe. Metodologia de projetos no ensino básico e tecnológico: uma educacão emancipadora. Educação pública, v.17, ed. 24, p.1, 2017.

Published

2020-12-30

How to Cite

COSTA AMARAL, Carmem Lúcia; BALDORIA, Tatiane. THE PROJECTS PEDAGOGY IN UNDERSTANDING THE SOCIAL AND ENVIRONMENTAL CONSEQUENCES OF ACCIDENTS WITH DAMS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1927–1943, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1927-1943.id833. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/406. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies