MAPPING ABOUT TIME AND ITS INFLUENCES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN BRAZILIAN JOURNALS (2000-2019)
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1646-1665.id851Keywords:
School Physical Education, Time, ReviewAbstract
Research on the organisation of time in school physical education classes seems incipient. The general objective of the present study was to identify how scientific production in the area of Physical Education has dealt with the topic of time management and its developments in methodological and didactic strategies in school Physical Education classes. It is a review study of qualitative approach. For the composition of the research scope, pre-established national periodicals were used, being a time cut from 2000 to 07/2019. 55 articles related to time and its influences were found. The practical pedagogical and motivational axes were the ones with the highest concentration of studies, while the competence and time axes presented a certain incipiency. The study contributes in order to present the less explored topics, pointing out scarce paths that can be more invested in the scientific sector.
Downloads
Metrics
References
BATISTA, Cleyton; MOURA, Diego Luz. Princípios metodológicos para o ensino da educação física escolar: o início de um consenso. Journal of Physical Education, v. 30, 2019. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/41531 DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3041
BELMONT, Raquel Saraiva; OSBORNE, Renata; DOS SANTOS LEMOS, Evelyse. A sala de aula invertida na Educação Física escolar. Motrivivência, v. 31, n. 59, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e57708 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57708
BELTRÃO, Fernanda Barroso; MACÁRIO, Nilza Magalhães. O bom professor de educação física: visão do estado, visão do aluno. Motriz: Revista de Educação Física–UNESP, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 81-87, 2000. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/06n2/Beltrao.pdf
BENTO, Lilian Carla Moreira; RIBEIRO, Romes Dias. As aulas de educação física na concepção dos alunos de 5ª a 8ª series do ensino fundamental da cidade de Indianópolis-MG. Motrivivência, v. 20, n. 31, p. 354-368, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p354 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2008n31p354
BOSSLE, Fabiano. Planejamento de ensino na educação física-uma contribuição ao coletivo docente. Movimento, v. 8, n. 1, p. 31-39, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2635 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2635
BRACHT, Valter et al. A prática pedagógica em Educação Física: a mudança a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 23, n. 2, 2002. Disponível em: http://www.oldarchive.rbceonline.org.br/index.php/RBCE/article/view/267
BRACHT, Valter et al. A Educação Física Escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, v. 17, n. 2, p. 11-34, 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.19280
CAETANO, Angélica; JANUÁRIO, Carlos. Motivação, teoria das metas discentes e competência percebida. Pensar a Prática, v. 12, n. 2, 2009. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/5891 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v12i2.5891
CAPARROZ, Fernando Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007. Disponível em: http://www.revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/53
CHICATI, Karen Cristina. Motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Journal of Physical Education, v. 11, n. 1, p. 97-105, 2000. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3799
CORREIA, Rodrigo Nuno Peiró; FERRAZ, Osvaldo Luiz. Competências do professor de educação física e formação profissional. Motriz. v.16, n.2, p. 281-291, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n2p281 DOI: https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p281
COSTA, Bruno Oliveira; HENRIQUE, José; DA SILVA FERREIRA, Janaína. Percepções pessoais de uma professora de educação física em início de carreira. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 12, n. 1, 2013. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/5094
COUTINHO, Renato Xavier et al. Análise da produção de conhecimento da Educação Física brasileira sobre o cotidiano escolar. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 9, n. 17, 2012. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2012.v9.300
DA COSTA, Luciane Cristina Arantes; DO NASCIMENTO, Juarez Vieira. Prática pedagógica de professores de Educação Física: conteúdos e abordagens pedagógicas. Journal of Physical Education, v. 17, n. 2, p. 161-167, 2006. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3336
DA COSTA, Luciane Cristina Arantes; DO NASCIMENTO, Juarez Vieira. O “bom” professor de Educação Física: possibilidades para a competência profissional. Journal of Physical Education, v. 20, n. 1, p. 17-24, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3883 DOI: https://doi.org/10.4025/reveducfis.v20i1.3883
DA COSTA, Thaís Aragão; TOIGO, Adriana Marques. Estudo comparativo sobre o aproveitamento do tempo nas aulas de educação física escolar em uma escola da rede pública estadual e em um programa de atividade física extraclasse da rede pública municipal da cidade de Canoas, Brasil. Pensar a Prática, v. 15, n. 4, 2012. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/15845 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v15i4.15845
DA SILVA SOUZA, Maristela. Didática da educação física escolar e o processo lógico de apreensão do saber. Movimento, v. 13, n. 3, p. 181-199, 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3578 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3578
DA SILVA, Junior Vagner Pereira. Prática pedagógica em educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. Pensar a Prática, v. 16, n. 1, 2013. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/16421 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v16i1.16421
DA SILVA, Rafael Bernardo et al. A educação física escolar em Maringá: experiências de ensino-aprendizagem no cotidiano das aulas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, 2007. Disponível em: http://www.revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/56
DARIDO, Suraya Cristina. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16551
DART, Eli et al. The science dmz: A network design pattern for data-intensive science. Scientific Programming, v. 22, n. 2, p. 173-185, 2014. DOI: https://doi.org/10.1155/2014/701405
DE ALMEIDA, Luciano; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Professoras de educação física: duas histórias, um só destino. Movimento, v. 13, n. 2, p. 13-35, 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3542 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3542
DE ARAÚJO, Samuel Nascimento. O tempo e o espaço da educação física em escolas da rede municipal de Guarani das Missões/RS. Motrivivência, n. 39, p. 25-34, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2012v24n39p25 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p25
DE BARROS, André Minuzzo; DARIDO, Suraya Cristina. Práticas pedagógicas de dois professores mestres em educação física escolar e o tratamento da dimensão conceitual dos conteúdos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 23, n. 1, p. 61-75, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16711
DE CARVALHO, Taynara Franco; DE SOUZA NETO, Samuel. A análise de práticas no campo da Educação Física escolar. Pensar a Prática, v. 22, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/52978 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v22.52978
DE OLIVEIRA, Andreia Camila; DOS SANTOS SILVA, Sheilla Aparecida Pereira. Intervenções pedagógicas do professor em relação a conflitos percebidos entre os alunos durante as aulas de Educação Física. Journal of Physical Education, v. 29, n. 1, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/40245 DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2950
DE RESENDE, Helder Guerra; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves; MOURA, Diego Luz. Caracterização dos modelos de estruturação das aulas de educação física. Motriz - UNESP, v.15, n.1, p. 37-49, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2003
DE SIQUEIRA FARIAS, Uirá et al. Educação Física escolar no ensino fundamental: o planejamento participativo na organização didático-pedagógica. Motrivivência, v. 31, n. 58, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e55270 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55270
DE SOUZA, Aécio Gomes; DOS SANTOS FREIRE, Elisabete. Planejamento participativo e Educação Física: envolvimento e opinião dos alunos do Ensino Médio. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 7, n. 3, 2008. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1486
DE SOUZA CAVALCANTI, Rosiris Pereira. Apropriação e produção de conhecimentos na prática de ensino do professor de Educação Física: um relato de experiência. Pensar a Prática, v. 4, p. 123-134, 2001. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/81 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v4i0.81
DOS SANTOS, Josivana Pontes et al. Fatores associados a não participação nas aulas de educação física escolar em adolescentes. Journal of Physical Education, v. 30, 2019. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/42064 DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i13028
FERREIRA, Norma Sandra de Almeira. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação e Sociedade, Campinas, ano XVIII, no. 79, p. 257-272, agosto 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
FILGUEIRAS, Isabel Porto; GARCIA, Karine Amado. Empenho do adulto e envolvimento da criança: indícios de aprendizagem significativa em aulas de educação física? Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 15, n. 2, 2016. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/11468
FOLLE, Alexandra; POZZOBON, Maria Elizete; BRUM, Carina Fátima. Modelos de ensino, nível de satisfação e fatores motivacionais presentes nas aulas de Educação Física. Journal of Physical Education, v. 16, n. 2, 2005. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3386
FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar: Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GALVÃO, Zenaide. Educação física escolar: a prática do bom professor. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, 2002. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1350
GUERRA, Isabel Cristina. Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo. Sentido e formas de uso, Estoril, Principia Editora, 2006.
GRAHAM, George; HOLT, Shirley Ann; PARKER, Melissa. Children moving: a reflective approach to teaching physical education. Mountain View, Ca: Mayfield, 1992.
JUNIOR, Joaquim Martins. O professor de educação física e a educação física escolar: como motivar o aluno? Journal of physical education, v. 11, n. 1, p. 107-117, 2000. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3805
LOPES, Marcia Regina Sousa et al. A prática do planejamento educacional em professores de educação física: construindo uma cultura do planejamento. Journal of Physical Education, v. 27, n. 1, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/30193 DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v27i1.2748
MALCOLM, Dominic. Sport and sociology. Routledge, 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203857441
MARANTE, Wallace Oliveira; FERRAZ, Osvaldo Luiz. Clima motivacional e educação física escolar: relações e implicações pedagógicas. Motriz - UNESP, v.12, n.6, p. 201-216, 2006. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/139
MARTINS, Ana Beatriz Rizzotti; DOS SANTOS FREIRE, Elisabete. O envolvimento dos alunos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Pensar a prática, v. 16, n. 3, 2013. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/19222 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v16i3.19222
MENUCHI, Marcos Rodrigo Trindade Pinheiro; NETO, Benjamin Faro Buente. A relação entre os alunos com dificuldades de coordenação motora e a participação nas aulas de educação física em uma escola de Ilhéus (BA). Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 13, n. 2, 2014. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/4208
MERIDA, Marcos. et al. Educação física no ensino médio: motivos que levam as alunas a não gostarem de participar das aulas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 5, n. 2, 2006. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1288
MINELLI, Daniela Schwabe et al. O estilo motivacional de professores de Educação Física. Motriz: Revista de Educação Física, v. 16, n. 3, p. 598-609, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p598 DOI: https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p598
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
NETO, Alvaro Rego Millen et al. Evasão escolar e o desinteresse dos alunos nas aulas de Educação Física. Pensar a Prática, v. 13, n. 2, 2010. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/7559
PAIANO, Ronê. Possibilidades de orientação da prática pedagógica do professor de educação física: situações de desprazer na opinião dos alunos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 5, n. 1, 2006. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1301
PAIXÃO, Jairo Antônio et al. A prática do bom professor na formação inicial: uma análise na perspectiva de acadêmicos do curso de licenciatura em educação física. Pensar a Prática, v. 21, n. 4, 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/49712 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v21i4.49712
PALAFOX, Gabriel Humberto Munoz. Planejamento coletivo do trabalho pedagógico da Educação Física-PCTP/EF como sistemática de formação continuada de professores: a experiência de Uberlândia. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 10, n. 1, p. 113-131, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2828 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2828
PERFEITO, Roger Barreto. et al. Avaliação das aulas de Educação Física na percepção dos alunos de escolas públicas e particulares. Journal of Physical Education, v. 19, n. 4, p. 489-499, 2008. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/6009 DOI: https://doi.org/10.4025/reveducfis.v19i4.6009
PIZANI, Juliana et al. (Des) motivação na educação física escolar: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 38, n. 3, p. 259-266, 2016. Disponível em: http://www.oldarchive.rbceonline.org.br/index.php/RBCE/article/view/1770 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2015.11.010
QUEIROZ, Daniel Rocha et al. Efeito da participação em aulas de educação física escolar sobre indicadores de crescimento, composição corporal e aptidão neuromotora em crianças. Pensar a Prática, v. 20, n. 4, 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/43588 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v20i4.43588
REZER, Ricardo. Conhecimento, prática pedagógica e educação física: aproximações com o campo da didática. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 21, n. 3, p. 803-814, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/50983 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.50983
SANCHOTENE, Mônica Urroz; MOLINA NETO, Vicente. Habitus profissional, currículo oculto e cultura docente: perspectivas para a análise da prática pedagógica dos professores de educação física. Pensar a prática. Goiânia. Vol. 9, n. 2 (jul. dez. 2006), p. 267-280, 2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/173 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v9i2.173
SANCHOTENE, Mônica Urroz; MOLINA NETO, Vicente. Rotinas, estratégias e saberes de professores de Educação Física um estudo de caso etnográfico. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 3, p. 447-458, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/63115 DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092013000300011
SANTOS, Ivan Luis. et al. As percepções e os significados para os estagiários de Educação Física em relação à indisciplina na escola. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 14, n. 3, p. 117-137, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2976 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2976
SCHERER, Alexandre; MOLINA NETO, Vicente. O conhecimento pedagógico do professor de Educação Física da escola pública no Rio Grande do Sul-uma etnografia em Porto Alegre. Movimento, v. 7, n. 13, p. 71-80, 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/11786 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.11786
SOUZA, Vânia de Fátima Matias et al. Da ação pedagógica à mudança da prática docente: os jogos e as brincadeiras em uma experiência com o Ensino Médio. Pensar a Prática, v. 20, n. 1, 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/41125 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v20i1.41125
TERRA, Dinah Vasconcellos. Orientação do trabalho colaborativo na construção do saber docente: a perspectiva do planejamento coletivo do trabalho pedagógico (PCTP). Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 10, n. 1, p. 157-179, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2831 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2831
TOIGO, Adriana Marques. Níveis de atividade física na educação física escolar e durante o tempo livre em crianças e adolescentes. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 6, n. 1, 2007. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1282
VIAN, Fernando et al. Nível de intensidade nas aulas de educação física do ensino fundamental. Pensar a Prática, v. 22, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/50582 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v22.50582
WITTIZORECKI, Elisandro Schultz; MOLINA NETO, Vicente. O trabalho docente dos professores de Educação Física na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 11, n. 1, p. 47-70, 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2861 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2861
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.