DIALOGUES WITH MATHEMATICS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: LEARNING POSSIBILITIES WITH FREINET PEDAGOGY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p652-672.id715

Keywords:

Childhood Education, Mathematics Education, Freinet Pedagogy

Abstract

This research describes the learning paths of children in Early Childhood Education in their experimental groping involving mathematical knowledge. In this sense, the objective of this study is to answer the following research problem: "What experiences can be planned, considering the participation of children, aiming at learning mathematical concepts within the assumptions of Freinet Pedagogy?". For the studies, the theoretical references of Pedagogy Freinet were used, such as Freinet (1996), Sampaio (2006) and Mathematical Education, such as Lorenzato (2008) and Smole (2003). The research methodology used was action research. The results indicate that planned interventions were able to create expanded contexts for learning mathematics resulting in learning that was present in games and interactions between children during class routines such as skipping-rope, playing hopscotch, mathematical games, use of room maps and counting records.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Evandro Tortora, UNESP

Doutor em Educação para Ciência (UNESP) Professor de Educação Infantil da Rede Municipal de Campinas

References

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar (3ª versão). Abr. 2017.

CAMPINAS, Diretrizes Curriculares da Educação Infantil: Um processo de reflexão e ação. Secretaria Municipal de Educação, Campinas, 2014.

COUTINHO, Clara Pereira; SOUSA, Adão; DIAS, Anabela; BESSA, Fátima; FERREIRA, Maria José Rodrigues Cunha; VIEIRA, Sandra Regina (2009). Investigação‐acção: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, 13:2 , pp. 355- 379.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. A pedagogia da pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 31, n. 03, p. 483-502. set./dez.2005.

FREINET, Élise. O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia de Freinet. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

FREINET, Célestin. Pedagogia do Bom Senso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

GARNICA, Antonio Vicente. História Oral e educação Matemática. In: BORBA, Marcelo . de Carvalho.; ARAÚJO, Jussara de Loiola (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p.1-18.

GUNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006.

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e Percepção Matemática. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Editora Scipione, 2006.

SMOLE, Kátia; DINIZ, Maria Ignez S. V.; CANDIDO, Patrícia T. Brincadeiras infantis nas aulas de Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SMOLE, Kátia. A matemática na educação infantil. a teoria as inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 7ª. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

TORTORA, Evandro. O Lugar da Matemática na Educação Infantil: um estudo sobre as atitudes e crenças de autoeficácia das professoras no trabalho com as crianças. 2019. 222 f. Tese (Doutorado em Educação para Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista - UNESP, Bauru. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191442. Acesso em: 12 fev. 2020.

Published

2020-08-31

How to Cite

TORTORA, Evandro. DIALOGUES WITH MATHEMATICS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: LEARNING POSSIBILITIES WITH FREINET PEDAGOGY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 652–672, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p652-672.id715. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/426. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies