THE CONTRIBUTION OF THE TEXT OF SCIENTIFIC DISSEMINATION IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF BIOGEOCHEMICAL CYCLES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p922-943.id681

Keywords:

Science teaching, Mediation, Popular Science

Abstract

The didactical materials most used in science teaching are textbooks. However, the use of popular science texts is increasing in schools. The aim of the study was to analyze how the use of a popular science text contributed to mediation between teachers and high school students. Data were collected through observations of different interventions recorded in video: use of Textbook, use of Popular Science Text and Textbook and Popular Science Text used together. The data were analyzed qualitatively based on the theoretical framework of Vygotsky and the "Learning Conversations”. The results of this study suggest that the use of Popular Science Text associated to the Textbook allowed to the teacher to mediate the process of teaching and learning in a more enriching way, motivating the students to a greater participation in the activities, evidenced by the greater frequency of conversations in different categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wagner Moisés Costa, IFSP

Mestre em Ensino de Ciências (IFSP) Professor da rede estadual de ensino de São Paulo

Andre Perticarrari, IFSP

Doutor em Ciências (USP) Professor do Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

References

ALLEN, Sue. Looking for Learning in Visitor Talk: A Methodological Exploration. In: LEINHARDT, Gaea; CROWLEY, Kevin; KNUTSON, Karen (Eds.). Learning Conversations in Museums. Nova Jersey: LEA Publishers, 2002.

ALMEIDA, José Luís Viera de; ARNONI, Maria Eliza Brefere.; OLIVEIRA, Edson Moreira de. Mediação Pedagógica: Dos limites da lógica formal à necessidade da lógica dialética no processo ensino-aprendizagem. Anais da 29a Reunião Anual Anped, São Paulo, 2006.

BESSA, Eduardo; FRANÇA, Cecília; ARNT, Ana de Medeiros. Divulgação Científica para professores. Tangará da Serra: Ideias, 2015.

CACHAPUZ, Antonio. A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa de (Org.), Ensino de Ciências por Investigação: condições para sua implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CHAVES, Taniamara Vizzotto; MACHADO, Rodrigo Batista. Uma proposta para o ensino de física com textos de divulgação científica. Atas do XVI Simpósio nacional de ensino de física, 2005. Disponível em http://www.cienciamao.usp.br/dados/snef/_espacocienciadocolegiosa_1.trabalho.pdf Acesso em 04 maio 2017.

COLAÇO, Veriana de Fátima Rodrigues; PEREIRA, Eleonora; NETO, Francisco Edmar Pereira; CHAVES, Hamilton Viana; SÁ, Ticiana Santiago de. Estratégia de mediação em situação de interação entre crianças em sala de aula. Estudos de Psicologia, v. 12, n.1, p. 4,7-56, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2007000100006. Acesso em 10 mar. 2016

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 3 ed., 2009.

FERREIRA, Luciana Nobre de Abreu; QUEIROZ, Salete Linhares. Textos de Divulgação Científica no Ensino de Ciências: uma revisão. Alexandria, v. 5, n. 1, p. 3-31, 2012. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37695 Acesso em 03 mar. 2016.

FREITAS, M. T. A. Vygotsky e Bakhtin – Psicologia e educação: Um intertexto. São Paulo: Ática, 4ed, 2000.

FREITAS, Olga. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília: Universidade de Brasília, 2009. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=614-equipamentos-e-materiais-didaticos&Itemid=30192. Acesso em: 28 mar. 2016.

GIL, Antônio Carlos. Pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

La TAILLE, Yves de; OLIVEIRA, Marta Kohl; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus editorial, 1992.

LOIOLA, Lidiane; ZANCUL, Mariana de Senzi; BIZERRIL, Marcelo. Uso de textos de divulgação cientifica no desenvolvimento de temas de Educação em Saúde na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Ciências – IX ENPEC, 2013. Disponível em http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0576-1.pdf Acesso em 10 set. 2016.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educar, participar e transformar em educação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 0, p. 13-20, 2004. Disponível em http://assets.wwfbr.panda.org/downloads/revbea_n_zero.pdf#page=13 Acesso em 22 jan. 2017.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. Ed. EPU, 2 ed.: Rio de Janeiro, 2014

MARTINS, José Carlos. Vygotsky e o Papel das Interações Sociais na Sala de Aula: Reconhecer e Desvendar o Mundo. Série Idéias. n. 28, p. 111-122. São Paulo: FDE, 1997. Disponível em http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p111-122_c.pdf Acesso em 20 mar 2016.

MARTINS, Isabel: NASCIMENTO, Tatiana Galieta; ABREU, Teo Bueno de. Clonagem na sala de aula: um exemplo do uso didático de um texto de divulgação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 9, n. 1, p. 95-111, 2004. Disponível em https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/536 Acesso em 3 fev. 2018.

MICELIA, Bruna Sarpa; ROCHA, Marcelo Rocha. Análise de Textos de Divulgação Científica sobre Genética Inseridos em Livros Didáticos de Biologia. Alexandria, v. 12, n. 2, p. 121-138, 2019. http://dx.doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p121 Acesso em 30 ago. 2020.

PAGLIARINI, Cassiano Rezende; ALMEIDA, Maria José P. M de. Leituras por alunos do ensino médio de textos de cientistas sobre o início da física quântica. Ciência e Educação, v. 22, n.2, p. 299-317, 2016. https://doi.org/10.1590/1516-731320160020003. Acesso em 3 abr. 2018.

PILETTI, Nelson. Psicologia da aprendizagem: da teoria do condicionamento ao construtivismo. São Paulo: Contexto, 2015.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 1994.

ROCHA, Marcelo Borges. Textos de divulgação científica na sala de aula: a visão do professor de ciências. Revista Augustus, v. 14, n. 29, p. 24-34, 2010. Disponível em http://apl.unisuam.edu.br/augustus/pdf/ed29/rev_augustus_ed29_02.pdf

ROCHA, Marcelo Borges. O potencial didático dos textos de divulgação científica segundo professores de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 5, n.2, p. 47-68, 2012. Doi: 10.3895/S1982-873X2012000200005. Acesso em 10 out. 2017.

ROSA, Ana Paulo; GOI, Mara Elisângela Jappe. A utilização de textos de divulgação científica no ensino de Química. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, e123963480, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3480 Acesso em 28 ago. 2020.

SCARPA, Daniela Lopes; SILVA, Maíra Batistoni. A Biologia e o ensino de Ciências por investigação: dificuldades e possibilidades. In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa de (Org.), Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula.São Paulo: Cengage Learning, 2013.

SILVEIRA, Mariana Leite da; ARAUJO, Magnólia Fernandes Florêncio de. O papel do livro didático de biologia na opinião de professores em formação: implicações sobre a escolha e avaliação. Revista da SBEnBIO, v. 7, p. 5594-5605, 2014.

VAN DER VIER, Rene; VALSINER, Jaan. Uma Síntese. São Paulo: Loyola, 7 ed., 2006.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. (2013). A formação social da mente. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2013.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2011.

Published

2020-08-31

How to Cite

MOISÉS COSTA, Wagner; PERTICARRARI, Andre. THE CONTRIBUTION OF THE TEXT OF SCIENTIFIC DISSEMINATION IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF BIOGEOCHEMICAL CYCLES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 922–943, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p922-943.id681. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/440. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies