UNDERSTANDINGS OF SCIENCE TEACHERS ABOUT SCHOOL CURRICULUM: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1211-1233.id783Keywords:
Science Curriculum, Content-naïve, Critical-reflectiveAbstract
Discussions about the curriculum in Basic Education have been recurrent in the current brazilian context, in which it seeks to qualify the processes of teaching and learning in the classroom. The aim of the present study was to analyze understandings of teachers in the field of Natural Sciences about the school curriculum. Through research of a qualitative nature, academic studies obtained at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations were used as an object of investigation, which showed different understandings among teachers organized in the analysis categories: content-naive, content-critic and critic-eflective. The content-naive category predominated in the researches analyzed, which reveal understandings restricted to curricular documents and, still, it shows difficulties for teachers to recognize their role in curriculum construction. With the study, it is reiterated statements already made in the academic literature, which trigger the distance between the theoretical production about the curriculum and the reality of the schools.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1 Ed. São Paulo: Edições, 2011.
BRAGA, André. Os saberes de professores que ensinam ciências nas séries iniciais - um estudo de caso. 2005.146 p. Dissertação (Mestrado em Educação – Metodologia de ensino) –Curso de pós-graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2784?show=full. Acesso em: 23 mar. 2019.
CAPELOTO, Larissa Regina. Dez anos dos Parâmetros Curriculares Nacionais: contribuições para o ensino de ciências naturais nos anos iniciais do ensino fundamental I. 2010.135 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, SP, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90118. Acesso em: 23 mar. 2019.
CARMINATTI, Bruna. A construção da interdisciplinaridade a partir dos saberes docentes nas ciências naturais: a realidade de duas escolas públicas do norte do rio grande do sul. 2015. 156 f. Dissertação (mestrado em Educação em Ciências) - Programa de pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/114669. Acesso em: 23 mar. 2019.
DELANOGARI, Franciele Noro; DE ANDRADE LEITE, Fabiane. A reestruturação curricular do ensino médio no Rio Grande do Sul: perspectivas e desafios. Ensino & Pesquisa, v. 16, n. 1, 2018. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1008. Acesso em 27 jul. 2019.
FENNER, Roniere Dos Santos. Currículo de ciências da natureza: O processo de reconstrução do projeto político-pedagógico na Escola pública de ensino médio. 2014. 145 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Curso de pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/109721. Acesso em: 23 mar. 2019.
FLECK, Ludwik. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico. Trad. Georg Otte, Mariana Camilo de Oliveira. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. O livro didático, o professor e o ensino de ciências: um processo de investigação-formação-ação. 2012. 263 f. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências) - Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências, Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ, Ijuí, RS, 2012. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/2043. Acesso em: 17 jun. 2019.
KRASILCHIK, Myriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, 2000, p. 85-93. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9805.pdf. Acesso em 11 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010
LEITE, Fabiane de Andrade; ZANON, Lenir Basso. Estilos de pensamento de professores da área de Ciências da Natureza e o processo de autonomia compartilhada. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, n. 4, p. 959-977, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v24n4/1516-7313-ciedu-24-04-0959.pdf. Acesso em 22 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040010
LIMA, Adriel Roberto Ferreira de. Atividade Interdisciplinar no ensino de Ciências: entre o ideal e a realidade. 2008. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/4331. Acesso em: 23 mar. 2019.
LOPES, Alice Casimiro. Recontextualização e Hibridismo. Currículo sem fronteiras, v. 5, n. 2, 2005, p. 50-64. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss2articles/lopes.pdf. Acesso em 14 jun. 2019.
LOPES, Alice Casimiro. Relações macro/micro na pesquisa em currículo. Cadernos de Pesquisa. v. 36, n. 129, 2006, p. 619 - 635. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/a0636129.pdf. Acesso em 14 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000300006
LOPES, Alice Casimiro. Políticas de Integração Curricular. 1 ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo: debates contemporâneos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2010, 240 p.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011, p. 280.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marlí E. D. A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013, p. 128.
MATOS, Milena de Oliveira. O Currículo e o seu papel no ensino: compreensão de docentes de Ciências da Natureza do Ensino Fundamental II de Escolas Estaduais em Goiânia. 2018. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Programa de pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, GO, 2018. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/8913. Acesso em: 23 mar. 2019.
MEGID NETO, Jorge; FRACALANZA, Hilário. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação (Bauru). v. 9, n. 2, 2003, p. 147-157. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/01.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200001
MELO, Franklin Júlio de. Conhecimentos profissionais da docência no ensino de ciências no contexto do programa São Paulo faz escola e do SARESP. 2016. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Programa de pós-graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista– Faculdade de Ciências, Bauru, SP, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/152294. Acesso em: 23 mar. 2019.
MORAES, Roque. Ninguém se banha duas vezes no mesmo rio: currículos em processo permanente de superação. In: MORAES, Roque; MANCUSO, Ronaldo (Org.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 15 – 42.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. O campo de currículo no Brasil: construção no contexto da ANPED. Cadernos de Pesquisa. n.117, 2002, p. 81-101. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010015742002000300005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300005
PEREIRA, Talita Vidal. Tradição e inovação: sentidos de currículo que se hibridizam nos discursos sobre o ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2011. 199 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2011. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_5cbe646d9a5f57676f756ad9dd8d65cb. Acesso em: 23 mar. 2019.
SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ, Perez Ángel. Compreender e transformar a escola. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SILVA, Maurílio Mendes da. Relação entre a formação docente para os anos iniciais e a concepção dos professores sobre o ensino de Ciências. 2013. 167 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE, 2013. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/bitstream/tede2/5396/2/Maurilio%20Mendes%20da%20Silva.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.
TAMANINI, Tiago Amador. Interfaces disciplinares: ensaios e teorizações de Práticas educativas para integrar disciplinas no ensino de Ciências. 2018. 227 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) - Programa de pós- graduação Educação em Ciências Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/187399. Acesso em: 23 mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.