ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736

Keywords:

Stoichiometric Studies, Chemical Transformations, Contextualization

Abstract

This paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Aparecida Teixeira da Silva, UFV

Mestre em Química (UFV) Professora no Colégio Coeducar – Viçosa (MG)

Vinícius Catão, UFMG

Doutor em Educação (UFMG) Professor na Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Aparecida de Fátima Andrade da Silva, USP

Doutora em Ensino de Ciências (USP) Professora na Universidade Federal de Viçosa (UFV)

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 01 jun. 2019.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativas (SEI). In: LONGHINI, Marcos Daniel (Org.). O uno e o diverso na educação. Uberlândia: EDUFU, 2011, p. 253-266.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 1-20.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 04 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765

COSTA, Ana Alice Farias da; SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade. Obstáculos no processo de ensino e de aprendizagem de cálculo estequiométrico. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.10, n. 19, p. 106-116, ago./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2190. Acesso em: 14 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i19.2190

FERRAZ, Arthur Tadeu; SASSERON, Lúcia Helena. Espaço Interativo de Argumentação Colaborativa: Condições criadas pelo professor para promover argumentação em aulas investigativas. Revista Ensaio, v. 19, p. 1-25, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172017000100215&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190117

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCIA, Irene Teresinha Santos; KRUGER, Verno. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação de Professores de Química em uma Instituição Federal de Ensino Superior: Desafios e perspectivas. Química nova, v. 32, n. 8, p. 2218-2224, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-40422009000800039&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 05 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422009000800039

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa: Tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. v. 35, n. 3, p. 20-29, mai/Jun, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75901995000300004. Acesso em: 03 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, ago. 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3. Acesso em: 03 fev. 2019.

JOHNSTONE, Alex H. The development of chemistry teaching: a changing response to changing demand. Journal of Chemical Education, Washington, v. 70, n. 9, p. 701-705, 1993. Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ed070p701. Acesso em: 03 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1021/ed070p701

LATINI, Rose Mary; SANTOS, Maria Bernadete Pinto dos; CANESIN, Fátima de Paiva; COTELO, Patrícia Fernanda da Silva Moraes. A Abordagem Ciência- Tecnologia-Sociedade no Ensino de Química. Revista Práxis. Ano V, n. 10, p. 11-19, dez, 2013. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/614. Acesso em: 26 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.25119/praxis-5-10-614

LEAL, Cristianni Antunes; FONSECA, Gisele Rôças de Souza. Vamos brincar de quê?: Os jogos cooperativos no ensino de Ciências. 2013. 166 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2013.

LOURENÇO, Ilza Mara Barros; MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Um plano de ensino para mol. Química nova na escola, n. 18, p. 22-25, nov. 2003. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc18/A05.PDF. Acesso em: 26 ago. 2018.

MÉKSENAS, Paulo. Aspectos metodológicos da pesquisa empírica: a contribuição de Paulo Freire. Revista Espaço Acadêmico, Maringá (PR), ano VII, n.78, nov, 2007. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/078/78. Acesso em: 20 nov. 2018.

MONTEIRO, Ivone Garcia; JUSTI, Rosária da Silva. Analogias em livros didáticos de química brasileiros destinados ao ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 67-91, 2000. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/ienci_old.php?go=artigos&idEdicao=17#. Acesso em: 20 fev. 2019.

PIO, Jucélia Marize. Visão de alunos do ensino médio sobre dificuldades na aprendizagem de cálculos estequiométricos. 2006. 33 f. Monografia (Licenciatura em Química) - Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2006.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5ª. ed. Porto Alegre (RS): Artmed, 2009.

SANTANA, Ronaldo Santos; CAPECCHI, Maria Cândida Varone de Morais; FRANZOLIN, Fernanda. O ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: possibilidades na implementação de atividades investigativas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 3, p. 686-710, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_3_9_ex1245.pdf. Acesso em: 06 mar. 2019.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: Compromisso com a cidadania. 4ª. ed. Ijuí (RS): Ed. Unijuí, 2010.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MALDANER, Otávio Aloísio. Ensino de química em foco. 1ª. ed. Ijuí (RS): Ed. Unijuí, 2011.

SANTOS, Lívia Cristina dos. Dificuldades de aprendizagem em Estequiometria: uma proposta de ensino apoiada na modelagem. 2013. 153 f. Dissertação (Pós-graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16103. Acesso em: 06 mar. 2019.

SANTOS, Lívia Cristina dos; SILVA, Márcia Gorette Lima da. Conhecendo as dificuldades de aprendizagem no Ensino Superior para o conceito de Estequiometria. Revista de Ensino de Ciências e Matemática Acta Scientiae, Canoas, RS, v. 16, n. 1, p. 133-152, Jan/Abr, 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/632. Acesso em: 16 jun. 2019.

SASSERON, Lúcia Helena. A alfabetização científica, Ensino por investigação e Argumentação: Relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, v. 17, n. especial, p. 49-67, nov. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v17nspe/1983-2117-epec-17-0s-00049.pdf. Acesso em: 16 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

SEDANO, Luciana; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de Ciências por Investigação: Oportunidades de Interação Social e sua importância para a Construção da Autonomia Moral. Alexandria, v. 10, n. 1, p. 199-220. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2017v10n1p199. Acesso em: 16 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p199

SILVA, Schana Andréia da. Elaboração e avaliação de material didático para apoio no ensino de cálculo estequiométrico em um curso técnico de química. 2015. 86 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/139087/000987656.pdf?sequence=1. Acesso em: 15 jun. 2019.

VAZ, Ednilson Luiz Silva; ACCIARI, Heloisa Andréa; ASSIS, Alice; CODARO, Eduardo Norberto. Uma experiência didática sobre viscosidade e densidade. Química Nova na Escola, v. 34, n.3, p. 155-158, Agosto, 2012. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_3/08-EEQ-111-10.pdf. Acesso em: 13 ago. 2018.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. 3ª. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades Investigativas no Ensino de Ciências: Aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67-80. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v13n3/1983-2117-epec-13-03-00067.pdf. Acesso em: 13 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305

Published

2020-08-31

How to Cite

TEIXEIRA DA SILVA, Aline Aparecida; CATÃO, Vinícius; FÁTIMA ANDRADE DA SILVA, Aparecida de. ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1256–1277, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies